• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Slimme targeting voor Mazda door inzet doelgroep data

 

Over Mazda

Mazda is geen doorsnee autofabrikant. Dat komt door de vele uitdagingen in het verleden. Maar het komt ook door de unieke kijk op de wereld van de mensen die bij Mazda werken. Terwijl anderen zich aan conventies houden, kiest Mazda liever voor een onconventionele benadering om zichzelf te verbeteren. 

De uitdaging

De vernieuwde Mazda3 was vanaf januari 2017 te bestellen en leverbaar op de Nederlandse markt. Doel van de campagne was het verzamelen en effectief inzetten van doelgroep data voor de lanceringscampagne

De aanpak

Oogst voerde de introductiecampagne voor de nieuwe Mazda3 uit. Al vanaf de aankondiging in juli 2016 werden doelgroepen opgebouwd, door middel van een Data Management Platform van Relay42, van mogelijk geïnteresseerde consumenten en zakelijke rijders. Relevante klantprofiel data werd verzameld vanuit diverse interacties op o.a. nieuws- en productpagina’s op Mazda.nl én in de car configurator van de bestaande Mazda3. Dit vormde de basis voor een slimme targetingstrategie.

 

De introductie van de vernieuwde Mazda3 kende drie fasen:

  • Engagement uitingen op de website: op de website konden bezoekers vanaf juli 2016 alvast kennismaken met de nieuwe Mazda
  • Keep me informed Leadcampagne: vanaf juli 2016 werden leads verzameld van toenmalige Mazda3 rijders
  • Lancering: vanaf januari 2017 werden advertenties getoond via Display, video en social, waarbij op basis van profieldata de dichtstbijzijnde dealer in uitingen werd getoond

De doelgroepinformatie was bij de lanceringscampagne direct voorhanden en werd ingezet in de targetingstrategie via display (bv AD, NU.nl), video advertising en social advertising. Bereikte consumenten/profielen en zakelijke rijders werden op basis van hun locatie of huisadres bovendien direct gekoppeld aan de voor hen relevante Mazda-dealer.

 

Het resultaat

Naast een toegenomen zoekvolume, resulteerde de campagne tot 40% meer Mazda3 configuraties en 86% meer leads voor het model t.o.v. wanneer geen campagne gedraaid werd. Ook de interactie in de banner (zoals kleur van de auto aanpassen) was met 17% zeer hoog.