• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

SEO campagne voor OHRA Autoverzekeringen

 

Over de klant

OHRA is een Nederlandse verzekeraar en bestaat al meer dan 90 jaar. Met begrijpelijke producten en snelle service kunnen consumenten bij OHRA zelf hun verzekeringen en bankproducten regelen.

De uitdaging

De verzekeringsmarkt is erg competitief. De relatief hoge zoekvolumes, de langdurige oriëntatiefase voor het afsluiten van een verzekering, de piekmomenten in het jaar en de hoge kosten voor advertenties zorgen ervoor dat de organische topposities extreem waardevol zijn. Er lag een grote uitdaging voor OHRA Autoverzekering om topposities op de belangrijkste keywords te krijgen en te behouden.

 

De doelen van de SEO campagne voor OHRA Autoverzekering waren:

  • Meer aanwezigheid te creëren binnen de organische zoekresultaten op belangrijke zoektermen
  • Het organisch verkeer binnen het Autoverzekering cluster te laten stijgen.
  • Het aantal premieberekeningen via organisch verkeer te verhogen.
  • Het aantal aangevraagde verzekeringen via organisch verkeer te laten stijgen.

 

De aanpak

Samen met Oogst is een hele brede SEO campagne uitgewerkt. De key elementen hierbij zijn: het vergroten van relevantie van de content voor de consument én het vergroten van de autoriteit van OHRA.

 

Bij het vergroten van de relevantie van de content speelt zoekintentie een grote rol. Door de zoekintentie van het keyword te koppelen aan de fase binnen de customer journey wordt er meer inzicht verkregen in het doel van de bezoeker én in de gewenste insteek van de content.

 

Om de autoriteit verder te vergroten is gekozen om een alternatieve linkbuilding strategie op te zetten. Een regulier linkbuildtraject zou vermoedelijk te weinig effect hebben om topposities op de gewenste keywords te bereiken. Dit vanwege de hoge concurrentie, de hoge autoriteitsscores en uitgebreide linkprofielen van OHRA en haar concurrenten. Om waardevolle, normaal gesproken niet te bereiken websites, links te kunnen plaatsen en zo een extra groep consumenten te bereiken is gekozen voor de inzet van relevante PR momenten.

 

De strategie is uitgewerkt in een gedetailleerd stappenplan:

 

1.Marktverkenning

Als eerste is een uitgebreide marktverkenning uitgevoerd om het gedrag van de online consument binnen de verzekeringsbranche te analyseren. Er is een uitvoerige keyword-analyse gemaakt, waarbij de customer journey is gemapt. Op basis van deze keywords is, met behulp van een eigen ontwikkeld algoritme, een concurrentieonderzoek verricht binnen de organische zoekresultaten van keywords. Dit is het startpunt geweest van het SEO traject.

 

2.Techniek optimalisaties

Vervolgens is de techniek geoptimaliseerd o.b.v. recente technische updates en de laatste inzichten. Google heeft met de recente updates techniek weer in de spotlights geplaatst. Techniek is nu voor de organische rankings nog zwaarder gaan wegen dan voorheen. Naar aanleiding van deze updates en de inzichten vanuit de website zijn de belangrijkste optimalisaties in kaart gebracht en uitgevoerd, zoals implementatie van structured data scripts, optimalisatie van het crawlbudget en automatische optimalisaties t.b.v. sitespeed.

 

3. Content optimalisaties

Om de zoekintentie van het keyword te koppelen aan de fase binnen de customer journey is een content-gap analyse uitgevoerd. Deze analyse vormt de basis voor de uitgevoerde content optimalisaties, zoals het in kaart brengen van ontbrekende content, gewenste hiërarchie en aanvullende content, optimalisatie van de belangrijkste on-page elementen rondom het focus keyword, secundaire keywords en interne linkstructuur van de pagina’s.

 

4. Alternatieve en innovatieve linkbuilding

Voor het linkbuidingtraject is alternatieve strategie opgezet en uitgerold. Er is in de SEO campagne aangesloten bij de PR campagne: de ‘Paarse Krokodil’; een begrip dat in 2004 geclaimd is door OHRA en staat voor onnodige bureaucratie. In 2018 de campagne nieuw leven ingeblazen door tv, radio en online commercials in te zetten. Vanuit de verschillende disciplines binnen OHRA (Merk & Content), Joe Public (het reclame en PR bureau) en Oogst (online marketingbureau) is er een samenwerking opgezet voor deze PR campagne.

 

De SEO campagne is onderdeel van de overall strategie van OHRA, waarbij uiteraard ook rekening is gehouden met SEA.

 

Het resultaat

De brede SEO aanpak met een gedetailleerd stappenplan, een gedegen op data gebaseerde analyse en een goede samenwerking door de diverse betrokken partijen heeft ervoor gezorgd dat alle pijlers elkaar hebben versterkt. De resultaten van de campagne hebben de doelstellingen ver overstegen. Zowel het organisch verkeer binnen het autoverzekeringcluster, het aantal premieberekeningen en het aantal aangevraagde autoverzekeringen waren ver boven verwachting. En er is extra mediabereik gerealiseerd door de linkbuild/autoriteitscampagne.

 

Deze case is genomineerd in de categorie Beste SEO campagne bij de Dutch Search Awards 2018

Vergelijkbare cases

photo

SEO migratie voor ONVZ

"Oogst combineert een uitstekende kennis van alle onderdelen van SEO met gedrevenheid en is een prettige partner om mee samen te werken. Ik kan Oogst van harte aanbevelen." - Arnoud Witsel, Webmanager ONVZ Zorgverzekeraar.

BEKIJK CASE