• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Leadgeneratie via Social Advertising voor SAS

Over SAS

SAS is leidend op het gebied van Business Analytics Software en dienstverlening en de grootste onafhankelijke leverancier van business intelligence oplossingen. Wereldwijd helpt SAS klanten op 75.000+ plaatsen om sneller betere beslissingen te maken.

De uitdaging

Oogst beheert sinds 2014 voor SAS diverse Search en Social Media campagnes waarbij de focus ligt op leadgeneratie en content marketing. Na een succesvolle pilot voor enkele SAS proposities in Nederland, vroeg SAS Oogst om ondersteuning bij het opstellen en uitvoeren van de Social Advertising strategie in Zuidwest Europa. Inmiddels beheert Oogst de Search en Social Media campagnes van meerdere regio’s (Zuidwest Europa, Middle East, Southern Africa en Turkey Area) met als doelstelling een structurele stroom van gekwalificeerde leads te genereren.

De aanpak

Op basis van de marketingbriefing en persona´s zijn een online marketingplan en targetingstrategie opgesteld. Door middel van content marketing via o.a. whitepapers, ebooks, events en webinars zijn zeer gerichte doelgroepen middels Adwords, Bing, LinkedIn, Facebook en Twitter benaderd. Zo is er gebruik gemaakt van banners, tekstadvertenties en sponsored updates om mensen zich te laten inschrijven. Via remarketing worden aan bezoekers die niet direct converteren nieuwe uitingen getoond om deze alsnog te laten converteren.


Nadat bezoekers zich hebben ingeschreven, worden gekwalificeerde leads opgevolgd door o.a. productgespecialiseerde telemarketeers en lead nurturing kanalen zoals remarketing en email. Na het tonen van interesse en na inschrijving zijn gerichte remarketingcampagnes opgezet om bezoekers te overtuigen zich in te schrijven.

 

Groot inzicht uit de regiocampagnes was dat per land en propositie, kanalen verschillend presteren. Zo bleek bijvoorbeeld dat voor landen in Zuidwest Europa, LinkedIn vaak goed presteert, terwijl dit in Middle East, Southern Africa en Turkey Area juist Facebook was. Daarnaast blijkt met name Adwords vaak voor volume ´onderstroom´ kwaliteitsleads te kunnen zorgen, terwijl Social kanalen hoge extra volumes kunnen genereren. 

Het resultaat was opvallend:

 

  • Extra volume tegen lage kosten. Ten opzichte van Adwords waren de prestaties van LinkedIn en Facebook in Middle East, Southern Africa en Turkey Area verbluffend. Door de relatief lage kosten en hoge mate van targeting mogelijkheden liggen de kosten per lead tot 40% lager in vergelijking met Adwords, terwijl het uiteindelijke conversievolume tot 7x hoger ligt.
  • Extra spin-off: awareness. Via Social Advertising werden doelgroepen bereikt die anders niet of nauwelijks met SAS in aanraking zouden komen.  
  • Lokaal presteert beter. Het ‘lokaal maken’ van campagnes betaalt zich uit; doordat de lokale taal per land wordt aangehouden in advertentieteksten en op landingspagina’s, converteert niet alleen Social Advertising beter maar verbetert ook de quality score in Adwords. Hierdoor vielen kosten voor verkeer op lokale pagina’s c.a. 10-15% lager uit.
  • Groot aantal conversies. Binnen de afgelopen 3 maanden zijn al meer dan 4.500 conversies gegenereerd tegen een zeer acceptabele CPA.   

 

De inzet van de verschillende kanalen hebben ertoe geleid dat de verwachtingen en doelstellingen zijn overtroffen.

 

Conclusie

In B2B markten is het verstandig om op zoek te gaan naar aanvullend bereik. Via Social Media zijn doelgroepen zeer nauwkeurig te definiëren en vallen de kosten per lead vaak lager uit dan via de reguliere Search kanalen. Social Advertising is dan ook een serieus kanaal dat in iedere B2B campagne overwogen zou moeten worden.

 

Vergelijkbare cases

photo

Online succes voor OHRA

“Oogst heeft bewezen van grote toegevoegde waarde te zijn op het gebied van online marketing en heeft bij OHRA uitstekende resultaten geboekt." - Esther Elschot, online marketeer bij OHRA.

BEKIJK CASE
photo

Uitmuntend scorende omnichannel campagne voor Air Miles

Voor Air Miles ontwikkelden we samen met Oxyma een complete SEA campagne en display campagne met interactieve banners. De campagne bleek uiterst relevant en scoorde boven verwachting.

BEKIJK CASE