• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Gepersonaliseerde content voor Van den Assem

 

Over Van den Assem

Van den Assem Schoenen is een familiebedrijf dat momenteel meer dan 100 jaar bestaat en beschikt over 20 verkooppunten en twee webshops: www.assem.nl en www.shoeclub.nl. Ze verkopen een zeer uitgebreide collectie dames-, heren- en kinderschoenen, tassen en accessoires. Deze collectie bestaat onder andere uit merken als UGG Australia, Shabbies Amsterdam, Magnanni, Santoni en Michael Kors. 

De uitdaging 

De homepage van www.assem.nl is de meest bezochte pagina van de website. Uit een analyse van het surfgedrag op de homepage blijkt dat dat er veel wordt doorgeklikt via het menu en erg weinig op de hero banner (header). Daarnaast is het zoeken naar schoenen zeer genderspecifiek. Hier werd tot nu toe nog niet op ingespeeld op de homepage.

 

De vraag die dan ook naar voren kwam was: "Zou door een header te tonen gericht op het geslacht van de bezoekers de relevantie verhogen? En zorgen voor een verhoogde doorklik op de hero banner?”

De aanpak

Om de vragen te toetsen is eerst een algoritme op basis van punten door Oogst opgezet om een voorspelling te maken of de bezoeker op de homepage van www.assem.nl een man of en vrouw is. Zo krijgt een bezoeker bijvoorbeeld 5 ‘dames’ punten bij het toevoegen van  damesschoenen aan het winkelwagentje en 50 punten wanneer de bezoeker aangeeft een vrouw te zijn bij de checkout. Als de bezoeker meer dan 10 punten heeft en het verschil met het andere geslacht ook meer dan 10 punten is, dan krijgt de bezoeker een ‘predicted gender’ label. 

 

Vervolgens is een slimme gesegmenteerde A-B test uitgevoerd, waarbij 50% van de bezoekers van de homepage variant A te zien krijgt en 50% variant B.

  • Bij variant A krijgt de bezoeker de oude homepage te zien.
  • Bij variant B wordt de homepage gepersonaliseerd, wanneer de bezoeker het ‘predict gender‘ label heeft. 

 

Het resultaat

De relevantie van de homepage is sterk verhoogd dat zien we terug in een sterke groei in doorkliks en een veel lager bounce percentage. De test is dan ook geïmplementeerd op de site van Van den Assem.

 

De bezoekers met het ‘predict gender‘:

  • klikten 268% meer op de homepage banner
  • deden 6,5% meer transacties (niet significant)
  • hadden een lager bounce percentage (-20%) op de homepage

 

Deze case laat zien dat personalisatie niet te complex hoeft te zijn om daar sterke resultaten uit te halen, zolang je goed oog hebt voor wie je belangrijkste segmenten zijn, hen kunt identificeren en daarop in weet te spelen. 

 

Award winning case in de categorie Personalisation bij de Dutch CRO Awards.