• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Dynamische Product Advertenties voor HEMA

 

Over HEMA

HEMA maakt sinds 1926 het dagelijkse leven van haar klanten makkelijker en leuker met producten die opvallen door een goede kwaliteit, een goed ontwerp en een scherpe prijs. HEMA vindt dat een leuk en makkelijk leven niet duur hoeft te zijn. De winkelketens zijn te vinden in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Spanje.

De uitdaging

Voor veel retailers is de verschuiving van offline naar online een grote uitdaging. HEMA zet dan ook sterk in op de groei van e-commerce. Via verschillende conversiegerichte campagnes op o.a. Facebook werd al veel extra online omzet gegenereerd, maar de Return On Advertising Spend (ROAS) kon nog worden verbeterd binnen dit kanaal. De uitdaging voor deze campagne was om de conversies te verhogen.

De aanpak

Voor deze campagne zijn Dynamische Product Advertenties (DPA’s) op Facebook ontwikkeld die automatisch de producten promoten waar bezoekers van de website naar hebben gekeken.

 

De eerste stap was het creëren van een efficiënte product feed, hiervoor is de online tool van Channable gebruikt. Voor iedere feed kunnen alle productdata tot op productniveau worden aangepast. Op deze manier worden alle advertenties, per platform op maat aangeleverd. 

 

Stap twee was het daadwerkelijk aanmaken van de DPA campagne. Deze kunnen ook aangemaakt worden via Facebook, maar in dit geval is gekozen voor het platform Smartly. Het voordeel? Smartly heeft veel extra functies waaronder: dynamische image templates, predictive budget allocation, bid optimization en nog veel meer.

Vooral het creëren van een dynamic image template biedt veel voordelen:

  •  Het formaat van de product afbeelding wordt aangepast
  •  Dynamische tekst wordt toegevoegd (prijs, kortingspercentage, titel van het product, etc  
  •  De campagne is te personaliseren met een logo of verschillende vormen

 

Hierdoor konden de meer dan 1.000 producten op dezelfde dynamische wijze worden weergegeven, zonder dat elke productadvertentie handmatig moest worden aangemaakt. Dit resulteerde uiteindelijk in op maat gemaakte advertenties voor elke unieke Facebook gebruiker.

 

De Sinterklaas campagne

Voor de Sinterklaas campagne werd de DPA campagne volledig in de sint stijl gestoken, door verschillende afbeeldingen (Sint, Pietjes, etc.) weer te geven op basis van de verkoopprijs. Zo werd er per product een andere achtergrond weergegeven. Maar er zijn nog veel andere toepassingen mogelijk met dynamic image templates van Smartly, zoals de achtergrond aan te passen op basis van het weer: vrolijk en kleurrijk als het mooi weer is en als het regent een meer donkere uitstraling.
 

 

Het resultaat

De DPA campagnes hebben mooie resultaten opgeleverd en hebben ervoor gezorgd voor een verbetering van de ROAS (last click):

  •    Zo was de CTR maar liefst 5x hoger dan bij andere conversiegerichte campagnes.  
  •    De advertenties hebben een relevantie score behaald van gemiddeld 9/10.
  •    De DPA campagnes zijn verantwoordelijk voor een hoog percentage van de maandelijkse aankopen op Facebook.

Vergelijkbare cases

photo

Optimalisatie affiliate marketing proces voor Emesa

“Door de basics samen strak te trekken heeft Oogst ons geholpen in kennis, meer tijd en een kostenbesparing op lange termijn te verkrijgen. De planning en learnings die ik heb opgedaan geven mij een duidelijke visie waar wij naar toe gaan met het affiliate kanaal.” - Sophie van der Veldt, affiliate marketeer Emesa

BEKIJK CASE