• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Campagne Studenten Goed Verzekerd voor AON/Zilveren Kruis

 

Over Studenten Goed Verzekerd

Studenten Goed Verzekerd (SGV) is de zorgverzekering voor én door studenten: de verzekering van studentenorganisaties ISO & LSVb i.s.m. AON en Zilveren Kruis. Via SGV kunnen studenten deelnemen aan een collectiviteit en profiteren van korting.

De uitdaging

De uitdagingen waren groot en de lat lag hoog. De verzekeringsmarkt is erg competitief met veel concurrentie en hoge CPC’s, de campagneperiodes zijn heel kort en de naamsbekendheid van Studenten Goed Verzekerd is nihil. Daarnaast won Studenten Goed Verzekerd nog een Search Award voor de performance in 2016. De campagne heeft toen veel sales gerealiseerd, maar geen groei in netto resultaat opgeleverd door de hoge uitstroom.

 

De opdracht was om het tij te laten keren en de verzekering weer te laten groeien door de merkbekendheid van Studenten Goed Verzekerd tijdens het zorgverzekering seizoen te verhogen en om te zetten naar nog meer nieuwe afgesloten zorgverzekeringspolissen en de uitstroom te minimaliseren. Een mooie uitdaging voor Merkle’s Your Social en Oogst.

 

De aanpak

Een zorgverzekering is een verplichting. Studenten hebben vaak weinig kennis van en interesse in een zorgverzekering maar willen hun verzekering wel goed geregeld hebben, met goede voorwaarden bij een bekende verzekeraar. Want als ze hem nodig hebben, dan is die o-zo-relevant. En hij moet natuurlijk betaalbaar zijn!

 

Studenten leven en ervaren. En ondertussen keihard bezig om iets zinnigs te doen. Ze zetten trends, helpen en zijn meer dan een ander bezig met de toekomst. Hoe te gek is het als er rekening gehouden wordt met hun wensen, stijl en drijfveren? Your Social (verantwoordelijk voor creatie) en Oogst (verantwoordelijk voor media) ontwikkelde een campagne met als uitgangspunt: Studenten Goed Verzekerd (SGV): Dé zorgverzekering voor studenten, samengesteld door studenten.

 

Vijf herkenbare vraagstukken

Na een analyse van het websitegedrag van de afgelopen jaren zijn, op basis van de doelgroep behoeften, vijf herkenbare vraagstukken uitgewerkt die leven bij studenten. Deze vragen zijn gekoppeld aan de diverse USP’s van de verzekering: buitenlanddekking, tandarts, vrije zorgkeuze, fysiotherapie en psychische hulp. Per USP is in een drietrapsraket de boodschap geformuleerd: Stage lopen in het buitenland (relevant moment) - 100% buitenland dekking (oplossing & USP) - Ga voor meer zorg & de beste deal >> (Call to action).

 

 

 

Sterke visuele identiteit

Een goede performance campagne als deze kan, naast een goede communicatie boodschap, ook niet zonder een sterke visuele identiteit. Het leven van de meeste studenten wordt veelvuldig vastgelegd in beeld. En als het even kan met een filter of #nofilter. Qua beeldstijl en -keuze wordt naadloos gesloten bij de doelgroep door te kiezen voor low-tone colours én een dynamische stijl. De kleuren rood & blauw voeren de boventoon; actie en betrouwbaarheid. En het logo is geoptimaliseerd.

 

Campagneuitwerking in 4 fases

De campagne is uitgewerkt in 4 fases: awareness, prospecting, sales en after sales. De jongeren worden gericht getarget via verschillende touchpoints: focus op awareness met social, opgevolgd met het presenteren van een relevante boodschap via display, paid search en social.

 

1. Awareness

In de awareness fase is een launchvideo ingezet met diverse scenes en een afsluitende boodschap op YouTube, Facebook, Instagram en Snapchat om awareness te realiseren. In deze fase werd er een brede doelgroep bereikt waarvan alleen de gebruikers met een hoge interactie op de content doorgezet werden naar de prospecting fase.

 

 

2. Prospecting

Tijdens de prospectingfase zijn kortere USP’s video’s ingezet om een connectie met de producten van Studenten Goed Verzekerd en de voordelen van de verzekering op te bouwen. Deze video’s werden alleen vertoond aan personen die de launchvideo volledig hebben uitgekeken, of die een van de landingspagina’s (gebaseerd op de USP’s) op de SGV website heeft bekeken.

 

3. Sale (decision/action)

In de sale fase zijn linkposts, search advertenties en remarketing banners ingezet. De AdWords strategie richtte zich op een mix van branded en non-branded keywords, waarbij optimaal gebruik is gemaakt van bekende doelgroep informatie (op basis van klantenlijsten en demografische gegevens). Hierdoor werd er overall een hogere CPC betaald maar was het verkeer dat door de campagne aangetrokken werd een stuk relevanter dan het jaar hiervoor. Dit kwam mede omdat de doelgroeplijsten van Youtube ingezet binnen search en er voor deze doelgroep op nummer 1 posities geboden werd voor generieke zoekwoorden. Gebruikers die hun premie berekend hebben op het platform worden geretarget door middel van een e-mail en/of Facebook advertentie.

 

4. Meten & bijsturen

Samen met de klant is een KPI-raamwerk opgezet zodat gedurende de gehele campagne tot in de details de interacties per fase in de funnel meetbaar en inzichtelijk zijn, waardoor de campagnes bijgestuurd konden worden wanneer nodig.

 

Het resultaat

  • De campagne heeft in totaal bijna 3 miljoen impressies gegenereerd, waarvan 2,2 miljoen uniek bereik binnen de studenten doelgroep.
  • Er was een duidelijk stijging zichtbaar in het zoekverkeer op de brandname van SGV en het branding verkeer. Op het moment dat de intensiteit van de prospecting fase werd opgehoogd zag je ook een directe relatie met het zoekverkeer/conversie op de branded zoektermen.
  • Het afgelopen jaar zijn er 70% meer nieuw afgesloten zorgverzekeringpolissen gerealiseerd en 24% minder uitstroom dan het jaar ervoor. De verzekering is dan ook voor het eerst sinds jaren weer gegroeid.

Deze campagne laat zien het investeren in awareness zich dieper in de funnel uitbetaalt. Een resultaat om trots op te zijn!

 

Deze case is genomineerd in de categorie Beste Branding Campagne bij de Dutch Search Awards 2018.

Vergelijkbare cases

photo

Uitmuntend scorende omnichannel campagne voor Air Miles

Voor Air Miles ontwikkelden we samen met Oxyma een complete SEA campagne en display campagne met interactieve banners. De campagne bleek uiterst relevant en scoorde boven verwachting.

BEKIJK CASE