• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Wordt Snapchat het nieuwe e-commerce kanaal?

BLOG
post image

24-10-2018

Snapchat lanceert twee nieuwe e-commerce features: Amazon - visual search shopping en Shoppable Snap ads. Voor merken met een jonge doelgroep zijn het veelbelovende mogelijkheden om producten te verkopen, zeker nu de feestdagen weer in aantocht zijn. Samantha en Desiree schreven er een blog over voor Emerce.

 

 

Auteur: Samantha Bakker - Online marketing consultant

 

 

 

 

 

Auteur: Desiree Stroet - Online marketing consultant

 

 

 

Snapchat heeft nieuwe e-commerce features gelanceerd: Amazon – visual search shopping en Shoppable Snap ads. Voor merken die zich op jongeren richten is het een interessant kanaal om de doelgroep te bereiken.

 

Snapchat is het snelst groeiende socialmediaplatform, zeker onder jongeren tussen de 13 en 25 jaar oud. Snapchat omschrijft zichzelf als een camera. Een nieuw soort camera die verbonden is met je vrienden en de wereld. Met meer dan 180 miljoen dagelijkse gebruikers die elke dag praten, spelen, leren- en ook ‘enkele’ foto’s  maken. Een recent rapport van eMarketer geeft aan dat Snapchat in 2022 verwacht meer dan 1,2 miljoen tieners te hebben aangesloten aan het platform, terwijl Facebook de jonge gebruikers juist aan het verliezen is.

 

Snapchatters en hun koopgedrag

Het blijkt dat jongeren het platform niet alleen gebruiken als ‘camera’ maar ook als winkeletalage. Niet veel andere doelgroepen houden meer van shoppen tijdens de feestdagen dan Snapchatters. Ze kopen veelal 20 procent meer cadeautjes dan niet-snapchatters, volgens een Snapchat-commissioned study. Uit dit artikel blijkt dat Snapchatters tijdens de zeer bekende ‘black friday’ 20 procent meer cadeautjes kopen dan andere social media gebruikers. Ook is de kans gemiddeld 60 procent dat dit een impulsaankoop is. Buiten de feestdagen om is het zelfs zo, dat een huishouden met een Snapchat gebruiker meer dan 39% dan het nationale gemiddelde uitgeeft in retail winkels. Ook zijn zij eerder geneigd om nieuwe producten uit te proberen.

 

Snapchatters zijn dus een zeer interessante doelgroep voor e-commerce partijen en het is daarom een logische stap van Snapchat om te starten met het aanbieden van twee interessante e-commerce features: ‘Amazon: visual search shopping’ en ‘Shoppable Snap ads’.  

 

Amazon: visual search shopping

Het platform heeft de handen ineen geslagen met Amazon en is gestart met het testen van visual search shopping. Deze feature moet producten real life kunnen herkennen waardoor het product in je Snapchat camera tevoorschijn komt met een Amazon shopping link om het product direct te bestellen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Snapchat

 

Op dit moment is visual search shopping alleen beschikbaar als organische feature. Het is in alle landen beschikbaar, maar wordt binnen alle landen naar amazon.com doorgelinkt. Hopelijk zal na een succesvolle testfase, binnenkort ook amazon.nl beschikbaar zijn als doorlinkpagina.

 

Shoppable Snap ads: The collection ad

Ook zal Snapchat deze maand een nieuw advertentietype uitrollen: de collection ad. Deze advertentie-variant bestaat uit één visual aangevuld met producten uit de productcatalogus. Het voordeel hiervan is dat de gebruiker de advertentie niet hoeft te verlaten om meer producten te kunnen ontdekken van het merk.  

 

Snapchat heeft samen met andere grote merken de collection ad al getest, met opvallende resultaten tot gevolg. Zo zou er een 17% hogere engagement rateworden behaald vergeleken met een normale Snapchat-advertentie.

 

Bron: Snapchat

 

Uitbreiding pixel & performance agencies

Naast de komst van deze nieuwe e-commerce features zijn ook de mogelijkheden met de Snapchat pixel uitgebreid. Zo is het mogelijk om bezoekers te retargeten op specifieke gedragingen op de website, zoals het bekijken van een bepaalde productcategorie.

 

Ook worden er meer dan veertig nieuwe performance agencies toegevoegd (certified by Snap). Dit om adverteerders te helpen op het gebied van e-commerce, direct response en data-drive performance marketing. Snapchat is namelijk vastbesloten om e-commerce bedrijven te helpen hun doelstelling te bereiken.

 

De nieuwe e-commerce features bieden merken nu ook veelbelovende mogelijkheden om producten te verkopen aan een jonge doelgroep die op traditionele kanalen moeilijk te bereiken is. Met het opvallend hoge aankoopgedrag binnen de jonge doelgroep van Snapchat is het voor bedrijven interessant om hierop in te spelen, zeker nu de feestdagen weer in aantocht zijn.

 

Dit artikel is ook gepubliceerd op Emerce.