• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Web Analytics Congres 2013

BLOG

25-03-2013

Op het Web Analytics Congres 2013 viel me na het bezoeken van enkele sessies één ding op;Web analytics gaat steeds meer mainstream. Een groeiend aantal organisaties begrijpt dat analytics niet iets is dat een webanalist ergens vanuit een achterkamertje doet, maar dat het hele bedrijf doordrongen moet zijn van het belang van data.

webanalytics-congres.620x250.75.Lanczos3

Deze data kan vanuit Webanalytics komen, maar wordt pas echt krachtig als deze gecombineerd wordt met andere data (marktgegevens, crm data, meteo data, etc) zodat er context toegevoegd kan worden. De context is noodzakelijk voor een goede interpretatie.

Web Analytics steeds meer mainstream

Dat Analytics web overschrijdend is, is nu al breed waarneembaar. Zo heeft de Web Analytics Association vorig jaar haar naam veranderd in de Digital Analytics Association. Tijdens deze editie van het Webanalytics Congres ging het dan niet zozeer over scripts en pakketten, maar vooral hoe data gebruikt kan worden om complete ondernemingen te optimaliseren.

 

Ben Yoskovitz; turning data into dollars

Ben Yoskovitz, schrijver van het boek Leanwebanalytics, vertelde over de valkuilen van data interpretatie. Maar ook hoe data gebruikt kan worden om een start-up snel te finetunen na de launch. Op deze manier kan vlug onderzocht worden in welke richting de kansen liggen en kan er een gezond bedrijf ontstaan.

ben-yoskovitz.jpeg

Key hierin is dat er geen stappen worden overgeslagen (wat in de praktijk nogal eens gebeurt) en dat dit proces zo snel mogelijk wordt doorlopen en herhaald. Op deze manier krijg je snel resultaten en ontstaat er een proces waarin de business steeds verder wordt geoptimaliseerd. Ook ontdek je zo steeds nieuwe richtingen die al dan niet werken en kun je zo steeds opnieuw positie kiezen.

Voor het maken van een business plan deelde Ben nog onderstaand grid vanuit leancanvas.com. Door dit grid voor de start in te vullen wordt snel duidelijk waar goed over is nagedacht en waar de gaps liggen.

lean-canvas.jpeg
Daarnaast ging Ben uitgebreid in op het belang van effectieve metrics en de valkuilen van Web analytics. Daarover verscheen op MarketingFacts al  een verslag.

 

TomTom; web analytics bij TomTom

Manu Raja, Web analytics Specialist bij TomTom, illustreerde de evolutie van Data binnen TomTom en hoe deze de afgelopen jaren een centrale rol is gaan krijgen. De website van TomTom gaat niet om het verkopen van devices (dat verloopt m.n. via retailers). De focus van de site ligt op het verkopen van uitbreidingen zoals map updates, extra kaarten (voor bijvoorbeeld vakanties) en speedcams. 

Lag binnen het Web analytics team van TomTom voorheen de focus nog op traffic, sales en het creëren van conversie funnels is deze scope tegenwoordig veel breder. Anno 2013 wil TomTom te allen tijde een relevant aanbod kunnen doen aan website bezoekers, en naast de standaard funnels ook alternatieve conversie paden aanbieden.

Binnen TomTom wordt hard gewerkt om de verschillende data silos; customer data, servey resultaten, order management systemen, online acitivity date, etc. te koppelen.

Manu deelde ook nog wat concrete aanpassingen op de website aan de hand van web analytics data. Zo bleek de map sectie slecht vindbaar, 25% van de bezoekers is geïnteresseerd in maps, slechts 13% kon de sectie vinden. Dit hebben ze opgelost door meerdere ingangen naar de sectie te creëren.

Ook hebben ze geconstateerd dat mobiel verkeer minder converteert. Het probleem zit hem in de stappen waar gegevens ingevuld dienen te worden en mobiele bezoekers doen dit (relatief) minder op een smartphone dan op een tablet of computer. Tomtom zoek uit hoe de stappen eenvoudiger gemaakt kunnen worden voor mobiele gebruikers, bijvoorbeeld door het mobiele device te koppelen aan de klant, zodat de uitbreidingen met een druk op de knop besteld kunnen worden.

De hele TomTom presentatie is beschikbaar.

 

Maurits Kaptein

Maurits Kaptein, auteur van het boek 'Verleiden op internet', vertelt uitgebreid over personalisatie op internet middels de inzet van personas.

beinvloedingsprofielen-cialdini.jpeg

Maurits illustreert de 6 beïnvloedingsprofielen van Robert Cialdini en hoe mensen hierop reageren. Zo vertelt hij bijvoorbeeld hoe het geven van complimenten een positief effect heeft op hoe de ontvanger over de gever denkt (de ontvanger vindt de gever slimmer dan wanneer deze geen complimenten geeft).

Alhoewel concrete cases tijdens zijn sessie ontbraken gaf Maurits aan met zijn bedrijf, pursuasionAPI een algoritme te hebben ontwikkeld om personas op websites te identificeren en de content aan te passen. Op deze manier zou de conversie toenemen.

 

Terugblik Web Analytics Congres 2013

Ik kijk terug op een aantal interessante sessies. De locatie en organisatie van het event waren prima! De meeste presentaties zijn inmiddels beschikbaar.

 

Dit artikel verschijnt ook op MarketingFacts.