• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Wat zijn de belangrijkste trends van 2016 in B2B marketing?

NIEUWSUPDATE

07-12-2015

Hoe denken B2B marketeers over de trends op hun vakgebied in 2016? Waar liggen hun interesses en waar gaan ze in 2016 mee aan de slag? Oogst partner Online Succes lanceerde de eerste editie van het B2B marketing onderzoek. Hiervoor is online onderzoek gedaan onder bijna 200 B2B marketeers in Nederland.

b2b-marketing.620x250.75.Lanczos3.no.cc.

Content marketing in de lift

Content marketing is niet meer weg te denken in een B2B marketing strategie. Dit is ook terug te zien in de cijfers: maar liefst 60% van de Nederlandse B2B marketeers zet al content marketing in. En 26% gaat hiermee in 2016 aan de slag.

Google AdWords nog altijd favoriet, Twitter en LinkedIn grote groeiers in B2B

De meeste B2B marketeers zetten ook betaalde vormen van online adverteren in om bezoekers en leads mee te werven. Binnen online marketing zijn zoekmachines voor de meeste websites nog steeds de grootste bron van bezoekers. Het is dus niet verrassend dat 75% van de B2B marketeers de voorkeur geeft aan Google Adwords, zowel in 2015 als in 2016.

betaald-adverteren-2015-en-2016.jpg?q=90

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is opvallend dat zowel LinkedIn als Twitter grote groeiers zijn in 2016 met maar liefst 28% (LinkedIn) en 14% (Twitter). Daarnaast lijkt het gebruik van Facebook advertenties iets af te nemen met 3%. In de categorie overig kwamen onder andere website- en nieuwsbrief advertorials naar voren.

Website voor mobiel gebruik in B2B steeds meer op orde

Steeds meer bezoekers van websites gebruiken een mobiel apparaat zoals een smartphone of een tablet. Het is dan ook van groot belang dat B2B websites er goed uitzien op deze apparaten. In het onderzoek werd aan de B2B marketeers gevraagd of hun website ook voor mobiel gebruik is aangepast. 76% van de marketeers gaf aan dat de website al geschikt is voor mobiel gebruik en 15% gaat dit in 2016 oppakken.

Webinars als leadgeneratie kanaal onderbelicht

Het inzetten van webinars - online presentaties - is een hele goede manier om leads mee te genereren. Naast events op locatie zijn webinars één van de meest effectieve B2B marketing tactieken (bron). Echter, nog maar 40% van de B2B marketeers in Nederland maakt hiervan gebruik en maar 5% wil hiermee in 2016 aan de slag gaan. Wellicht is het voor B2B marketeers nog een uitdaging om webinars succesvol in te zetten. 

Steeds meer B2B marketeers ontdekken mogelijkheden van marketing automation

Het genereren van leads is één van de belangrijkste werkzaamheden van de B2B marketeer. Voor het opvolgen van deze leads kun je marketing automation inzetten door bijvoorbeeld e-mail leadnurturing campagnes te gebruiken.

marketing-automation-gebruik.jpg?q=90

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


26% van de Nederlandse B2B marketeers geeft aan dat ze marketing automation gebruiken en 31% wil dit in 2016 gaan inzetten. 29% heeft nog geen idee hierover, dit komt wellicht omdat de B2B marketeer nog geen goed beeld heeft over de impact en de resultaten van marketing automation.

De cijfers over het gebruik van marketing automation zijn het meer dan waard om hier ook in 2016 serieus mee aan de slag te gaan. Met marketing automation kan de omzet tussen de 10% en 30% stijgen en daarnaast kunnen het aantal leads die klaar zijn om door sales op te volgen met 50% stijgen.

CRM systemen niet meer weg te denken binnen B2B

De leads die binnenkomen, zullen ook opgevolgd worden. En dat geldt met name voor de leads die het meest bereid zijn om een aankoop te gaan doen. Hiermee kan sales vervolgens aan de slag gaan. Een CRM systeem is hierbij van groot belang om overzicht te houden en de opvolging op een centrale plek te hebben.

71% van de Nederlandse B2B marketeers maakt gebruik van een CRM systeem bij hun bedrijf. 12% gaat hiermee in 2016 aan de slag. Hierbij zijn de meest populaire CRM systemen Salesforce (21%) gevolgd door Microsoft Dynamics (10%) en PerfectView (10%).

Waar ligt de interesse op het gebied van online marketing in 2016?

80% van de B2B marketeers is zeer geïnteresseerd in leadgeneratie gevolgd door leadnurturing met 65%. Op de derde plaats volgt content marketing door 62% van de B2B marketeers.


Wil je meer weten? Alle resultaten van het onderzoek zijn terug te vinden op Online Succes.