• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Wat is Facebook waard?

NIEUWSUPDATE

20-05-2012

Vrijdag werd Martijn Staal (@martijnstaal) geïnterviewd door NOS op 3 over de beursgang van Facebook.

screenshot-nosop3-facebook-item.620x250.

De beursgang die duidelijk zou maken dat Facebook meer dan 100 miljard dollar waard zou zijn, heeft veel discussie veroorzaakt over de daadwerkelijke waarde van Facebook. Maar wat maakt de waarde van Facebook nu zo moeilijk in te schatten?

Vóór

Social Media zijn hot:en in het bijzonder sociale netwerken. Volgens een onderzoek van ComScore in februari spenderen de bijna 1 miljard Facebook gebruikers 405 minuten per maand aan dit medium.

Facebook krijgt een sterke invloed op de organische zoekresultaten door de samenwerking met Microsoft's Bing en de integratie van sociale media: de likes van je vrienden op Facebook of Google+ zullen hebben steeds meer invloed op de zoekresultaten.

 

Tegen

De effectiviteit van Facebook advertenties valt tegen: met Facebook is specifieke targeting op o.a. geografische, demografische en interessegebieden mogelijk. Ondanks deze targeting  is het effect van deze advertenties niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld Google Adwords. Een belangrijke reden is dat gebruikers van Google zeer gericht op zoek zijn naar specifieke producten en diensten, waardoor advertenties zeer nauw op de zoekvraag kunnen aansluiten en dus extra relevant zijn. Binnen Facebook worden advertenties geplaatst bij de sociale activiteiten van gebruikers. Oogst merkt dat binnen Facebook campagnes de targeting niet zo goed werkt als Facebook beweert. De advertenties zijn hierdoor vaak minder effectief. Dit is een van de redenen dat grote adverteerders zoals GM in Amerika besloten om te stoppen met Facebook advertising. Het is duidelijk dat adverteerders -maar ook Facebook nog op zoek zijn naar de optimale manier om Facebook marketing in te zetten. Voorlopig is brand awareness beter haalbaar dan bijvoorbeeld direct response.

Bekijk de video over de NOS op 3 uitzending over de Facebook beursgang, op 0:45 vind je het interview met Oogst-er Martijn Staal.