• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Waarom Social niet mag ontbreken in je marketingstrategie

NIEUWSUPDATE

07-10-2015

Het is Amsterdam eWeek. Oogst bezocht The Facebook Conference in Pakhuis de Zwijger; vooral omdat wij ons lange tijd hebben afgevraagd in hoeverre social media kan bijdragen aan het daadwerkelijk realiseren van conversies.

emerce-facebookconference-2015.620x250.7

De indrukwekkende gebruikscijfers van Facebook geven de impact van social media in het huidig dagelijks leven goed weer:

94% van de aankopen offline

Francois-Xavier Pierrel van Facebook - Atlas gaf ons mee dat het belangrijk is om te beseffen dat 94% van alle aankopen nog steeds plaatsvindt in een fysieke winkel. Een goede ervaring op Social Media kan deze offline conversies echter wel een boost geven en natuurlijk de online aankopen bevorderen. Onderzoek van Tommy Hilfiger heeft aangetoond dat hun online advertenties aan 13% van hun offline conversies hebben bijgedragen. Dat wil zeggen, van alle offline conversies heeft 13% een online advertentie gezien.

 

Door 'custom audiences' binnen Facebook is het ook mogelijk om offline kopers op een later moment te retargeten met zeer specifieke boodschappen. Bijvoorbeeld wanneer hen wordt gevraagd om hun e-mailadres achter te laten, of de winkel te liken op Facebook, na de aankoop in een fysieke winkel.  

 

Merkbeeld en de invloed van Social Media

Social media kan van grote invloed zijn op het beeld dat consumenten van een merk hebben. Slechte of helemaal geen reactie op een klacht (webcare) of irritante/irrelevante advertenties op social kanalen, kunnen leiden tot een negatieve merkbeleving.

xfacebook-blog-webcare-fail.png,qq=90.pa

Webcare fail - Bron: Twitter

Logisch gevolg daarvan is dat consumenten minder snel voor dit merk kiezen en dat het merk zelfs niet voorkomt in de consideration set als de consument tot aankoop wil overgaan.

Belangrijk is dus om met de juiste creatives, de juiste personen, op de juiste apparaten te targetten.

 

Juiste boodschap aan de juiste persoon

Consumenten worden online dagelijks overspoeld met advertenties. Om tussen de concurrentie nog op te vallen en om de gekozen doelgroep over te halen tot de gewenste actie, wordt het naast origineel zijn, steeds belangrijker om de boodschap aan te passen aan de doelgroep die je wilt bereiken. Dit kan er zelfs voor zorgen dat een doelgroep wordt aangesproken die in eerste instantie niet tot de targetgroep behoort.
 

Dit blijkt uit de case van Volvo Cars Nederland. De doelgroep waar Volvo van oorsprong op focust is jonge gezinnen. Om ook een jongere doelgroep aan te spreken zijn zij een samenwerking aan gegaan met Avicii. Door de connectie tussen Avicii en deze jongere doelgroep bleek Volvo in staat ook deze doelgroep tot interactie aan te sporen.

 

TomTom onderschrijft deze aanpak met een eigen voorbeeld.  Zij richtten hun marketing activiteiten rondom de Bandit Action Cam geheel op mannen van 18 tot 25 jaar. Analyse van de resultaten toonde echter aan dat een oudere doelgroep ook zeker geïnteresseerd was in de camera.

Hieruit volgt het advies om niet te veel vast te houden aan alleen de bekende targetgroep, maar juist ook out of the box te denken en specifieke op hen gerichte boodschappen aan  nieuwe doelgroepen te tonen.

 

Afbeelding & emotie

Indruk maken met een afbeelding of advertentie is dus van groot belang op social media. De boodschap van de post moet in de afbeelding worden gevangen. De gekozen afbeelding dient op te vallen in de feed van de doelgroep. Zo zet VOSS haar merk en product centraal in de afbeelding. In combinatie met het type activiteit is het duidelijk voor de doelgroep dat het om meer gaat dan alleen water. Het gebruik van product placement is hieronder gecombineerd met het type activiteit en de beleving van de consument.

xfacebook-blog-afbeelding-en-emotie.png,

Afbeelding & Emotie - Bron: Pinterest

Ook kleur heeft invloed op de fans en volgers, op een psychologisch niveau. Door het kiezen voor een kleur die voorkomt in het bedrijfslogo, kan de link tussen de advertentie en het merk makkelijk worden gelegd. Daarnaast kan een connectie tussen het bedrijf en de doelgroep op emotioneel niveau gecreëerd worden. Geluk, overwinning, blijdschap of juist verdriet, angst en woede in een afbeelding laten terugkomen, kan ervoor zorgen dat de doelgroep meeleeft met de post én daardoor met het merk. Adidas heeft de eerste overwinning van Flavia Pennetta tijdens de Grand Slam gedeeld via Facebook en creëert zo het gevoel dat alles mogelijk is.  Zoals Arthur Brisbane ooit zei: "Een foto zegt meer dan duizend woorden".

 

Cross-device

Naast de juiste boodschap aan de juiste persoon, wordt het targeten van de juiste apparaten, op het juiste moment steeds essentiëler. Cross-device tracking is tegenwoordig een onmisbaar onderdeel van de online marketing attributie. Zoals elke marketeer weet, leven we in een hyper connected multi-screen wereld. Mensen gebruiken doorgaans verschillende apparaten voordat zij daadwerkelijk converteren.

 

Facebook is wat betreft cross-device tracking een echte voorloper. Elke Facebook gebruiker heeft een eigen, unieke ID, die op alle apparaten hetzelfde is. Dit maakt het mogelijk om de stappen van de consument te volgen én maakt het inzichtelijk wanneer de consument van apparaat wisselt. Hierdoor kan in bepaalde fasen van de customer journey, een op die fase toegespitste advertentie worden getoond, maar kan de advertentie ook worden aangepast aan het apparaat dat de consument gebruikt. Tegenwoordig is het naast Facebook ook met andere advertentiekanalen mogelijk om consumenten over meerdere apparaten te volgen.

 

Adverteren op Instagram

De afsluiting van de dag was voor Wouter Aalberse van Facebook/Instagram. Hij nam ons mee in de wereld van adverteren op Instagram, wat sinds 30 september ook in Nederland mogelijk is.

xfacebook-blog-instagram-carousel.jpg,qq

Instagram Carousel ad - Bron: adweek.com

 

Een aantal interessante (nieuwe) mogelijkheden om op Instagram te testen:

De eerste Nederlandse Instagram campagnes zijn inmiddels live.

 

6 pijlers voor elke social campagne

Het was  een inspirerend event met veel input om mee te nemen in de social campagnes die we zelf opzetten en managen. Mocht je zelf van start gaan met een campagne via social media, denk dan aan deze  6 pijlers:

  1. Analyse van data is key voor insights over consumentengedrag
  2. Breng deze insights en je merkverhaal samen in een 'social story'
  3. Test met verschillende soorten content, met verschillende doelen en voor verschillend publiek
  4. Test daarnaast met verschillende content voor verschillende apparaten
  5. Continu meten in de funnel, tussen de kanalen en tussen verschillende apparaten
  6. Analyseren van de resultaten en daarop bijsturen

 

Dit artikel geschreven door Rianne van Koot & Sarah Marouan, online marketing consultants bij Oogst. We schreven al eerder over adverteren op Facebook via Local Awareness Ads. Wil je meer weten over de inzet van adverteren via social media als bijvoorbeeld Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter of welk ander sociaal kaal dan ook, neem dan contact met ons op.