• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Verslag Google Analytics Summit: Data in action

NIEUWSUPDATE

02-06-2014

Namens Oogst was ik vorige week in San Francisco voor de jaarlijkse Google Analytics Summit; het event waar - zoals gebruikelijk - de nieuwste productlaunches en -features worden aangekondigd, exclusief voor Google Analytics Partners en Premium gebruikers. 

ga_summit_2014.620x250.75.Lanczos3.no.cc

Vorig jaar brachten mijn collega Olaf Veltmeijer en ik ook verslag uit van de Summit. In tegenstelling tot vorig jaar was deze summit niet via een livestream te volgen, ik praat je graag verder bij.

Agility wordt belangrijker voor adverteerders

De Google Analytics Summit wordt traditioneel door Google gebruikt om nieuwe ontwikkelingen voor o.a. Google Analytics en Google Tag Manager (hierna: GTM) aan te kondigen. En dat zijn er dit jaar nogal wat. Helaas mag niet alles worden gedeeld, maar duidelijk is wel dat Google de toegankelijkheid wil vergroten door meer koppelingen/integraties te maken met andere Google-producten, binnen GTM diverse wijzigingen gaat doorvoeren en via interessante, nieuwe, inzichten de rol van specifieke kanalen in de totale customer journey nog specifieker in kaart gaat brengen.

Tijdens de openingspresentatie bleek 'agile' het speerpunt van Google Analytics te zijn, met een mooie metafoor tussen Michael Chang en Ivan Lendl. Chang verloor enkele maanden voor zijn Roland Garros-winst in 1989 kansloos van Ivan Lendl. De reden dat Chang Lendl daarna wel winst te verslaan: focus op zijn sterke punten, rekening houden met de omstandigheden (veld, condities) en strategieveranderingen. Google heeft nieuwe features aangekondigd, waarmee adverteeders ook 'agile' kunnen zijn.

Enhanced Ecommerce

Google Analytics biedt natuurlijk al jaren via rapporten inzichten in het gedrag van bezoekers op iedere website. De laatste tijd zijn echter meer toevoegingen aangekondigd om Analytics specifieker in te richten voor de website/webshop zodat inzichten beter verkregen kunnen worden (zoals, kanaalgroepen, paginagroeperingen, etc). De aankondiging van Enhanced Ecommerce - gisteren ging Jeroen Albers hier al uitgebreid op in - sluit hierop aan, waarmee winkelgedrag veel beter inzichtelijk wordt gemaakt voor de online retailers met een set toevoegingen die speciaal voor deze categorie gebruikers wordt toegevoegd.

Enhanced Ecommerce sluit aan op de fundamentele verandering die Universal Analytics brengt. De verandering van de infrastructuur biedt mogelijkheden om extra data toe te voegen aan Analytics via Tags, Datalayers of directe import.

Meer weten over alle aankondigingen van Google op het Google Analytics Summit, lees dan verder op  MarketingFacts.