• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Verhoog omzet en bespaar mediakosten met personalisatie

NIEUWSUPDATE

22-04-2013

Hoe relevanter de website die bezoekers zien, hoe groter de kans dat zij ook daadwerkelijk tot conversie overgaan.

website01.620x250.75.Lanczos3.no.cc.0.jp

Niet voor niets leidt dit tot hogere conversie, meer tevreden klanten en meer omzet. Maar lange tijd waren voor personalisatie grote investeringen nodig en bleef web personalisatie onder het mom 'de klant is koning' behouden tot alleen de allergrootste merken zoals Amazon.

Inmiddels is personalisatie technologie voor iedereen binnen bereik gekomen. Maar hoe pas je personalisatie concreet toe? Aan de hand van meerdere voorbeelden laat Oogst de kracht en het rendement van personalisatie zien. Het personaliseren van je website blijkt vaak al te kunnen met de technologie die nu al in je organisatie wordt ingezet.

amazon-personalisatie.jpg

Amazon zet de benchmark

Het zal geen verassing zijn dat Amazon wereldwijd voorloper is op het gebied van website en content personalisatie. Al in 1999 gaf Jeff Bezos (CEO Amazon) dat iedere klant zijn eigen winkel zou moeten hebben. Inmiddels is meer dan 50% van de homepage afgestemd op eerdere bezoeken en aangeschafte artikelen, en vaak worden bezoeken opgevolgd door persoonlijke aanbiedingen per email. Dit is niet zonder reden: de kans dat huidige klanten bestellen is 2x zo groot en inmiddels is bij 35% van Amazon's omzet een vorm van personalisatie betrokken.

 

 

Waar blijft website personalisatie in Nederland?

Gek genoeg blijft personalisatie voor veel Nederlandse organisaties behouden tot enkele grote merken. Bijvoorbeeld Bol.com maakt gebruik van toplijstjes op basis van wat klanten uit dezelfde productcategorie kochten en Wehkamp volgt website bezoek op met persoonlijke email. Er zijn verder nog weinig Nederlandse cases beschikbaar. Dit terwijl de mogelijkheden onbeperkt zijn.
Neem als voorbeeld Nu.nl: veel gebruikers bezoeken de website of app meerdere keren nu-nl-personalisatie.jpgper dag. Er is veel over mijn profiel bekend: als ik bijvoorbeeld opvallend vaak de internet- en technologie rubrieken bezoek, is de kans groot dat daar mijn interesses liggen en ik man ben.

Daarnaast is bekend vanuit welke regio en via welk apparaat ik Nu.nl bezoek, waardoor bijv. lokaal nieuws, vacatures en mobiele telefoon specifieke aanbiedingen getoond kunnen worden.

 

Er is al veel meer personalisatiedata beschikbaar

Van de Nederlandse organisaties die nu iets met personalisatie doen, doen veel dit in de vorm van targeted advertising. Daarnaast testen sommige partijen zoals Bol.com met aanbevelingen o.b.v. eerder aankoopgedrag. Dit terwijl er op basis van website statistieken, CRM data, enquêtes en marktonderzoeken al veel meer data voor handen is.
En met het éénmalig implementeren van enkele regels Javascript is de techniek aanwezig om vervolgens zonder tussenkomst van IT onbeperkt te personaliseren.

Voorbeeld: maximaliseer conversie op Travel website

Op basis van de data uit o.a. website statistieken, call center, CRM en marktonderzoeken zijn al d-reizen-nieuwsbrief.jpgveel mogelijkheden om te personaliseren. Neem een Travel website zoals D-Reizen.nl: op basis van eerder geboekte vakanties weet je bijvoorbeeld dat het gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen ieder jaar in juni op vakantie gaat, en gemiddeld 1000-2000 aan budget aanhoudt. Daarnaast blijken zij recent veel Spanje accommodaties bekeken te hebben waarbij zij als reisperiode 22-29 juni 2013 aanhielden.

Dit biedt al de mogelijkheid om de aanbiedingen in de nieuwsbrief te personaliseren en relevante USPs in te tekst te verwerken.

 

Voorbeeld: mediakosten besparen op Finance website

Hetzelfde geldt voor het besparen van mediakosten voor bijvoorbeeld een verzekeraar. Doordat op basis van CRM data bekend is welke verzekeringen iemand heeft (bijv. reisverzekering), is de Reis Display campagne minder relevant voor deze specifieke bezoeker. En stel dat bezoekers die meer dan 3x een premie berekenen, meestal niet converteren. Dan kan ook deze bezoekstroom in de advertentiecampagnes geoptimaliseerd worden waardoor je als adverteerder op mediakosten bespaart. Vergelijkbare scenario´s zijn te maken voor bijvoorbeeld affiliate marketing.

Website personalisatie: begin laagdrempelig & bouw een case op

Het is voor veel organisaties verleidelijk om direct de technisch meest geavanceerde tool uit te kiezen, en zich te personyze-formulier.jpgverliezen in de techniek. Maar op de meeste websites wordt al gebruik gemaakt van laagdrempelige tools zoals Visual Website Optimizer voor A/B testing.

Het inzetten van deze tools voor personalisatie is dan een kleine stap. Daarnaast zijn tools zoals BTBuckets/SiteApps en Personyze vaak voldoende om eerste stappen in personalisatie te maken. Start bijvoorbeeld, indien een mobiel geoptimaliseerde website ontbreekt, met een test waarbij aparte content voor mobiele / tablet gebruikers wordt aangeboden.

Met Personyze kunnen zeer eenvoudig bezoekers met specifieke apparaten (bijv. iPhone) aparte content te zien krijgen. Met enkele muisklikken is de huidige content aangepast, of is bijvoorbeeld een simpel leadformulier aangemaakt.

Hoe ga je om met privacy en 'personalisatie loops'?

Van belang is dat gebruikers altijd de controle over hun data blijven houden. Zo zie je bij Amazon duidelijk welke content is gepersonaliseerd en krijgen bezoekers de mogelijkheid om zich uit te schrijven. En om te voorkomen dat alleen gepersonaliseerde content wordt bezocht, bestaat een groot deel van de website nog altijd uit niet-gepersonaliseerde content.

Case geslaagd, en dan?

Zodra een succesvolle case is opgebouwd, is de stap naar een grotere personalisatietest met geavanceerdere tooling relatief eenvoudig gezet. Door middel van het koppelen van meerdere kanalen (online, CRM, contact center, offline winkels, etc.) en apparaten (pc, mobiel, tablet, werk/thuis) ontstaat een steeds geavanceerder profiel van je bezoeker en zijn de mogelijkheden van personalisatie eigenlijk onbeperkt. Enorm belangrijk is dan om een verantwoordelijke persoon aan te stellen en een duidelijke structuur aan te brengen, zodat als organisatie ook de juiste stappen in personalisatie worden gezet.

Op zoek naar personalisatie-ideeën?

Google Analytics rapportages bieden vaak al veel aanwijzingen voor mogelijke optimalisatie. Kijk bijvoorbeeld naar pagina's visual-website-optimizer-enquete.jpgmet hoge bouncepercentages of bezoekstromen met lage conversieratio's.

De informatiegebeurtenissen tab in Google Analytics en SiteApps kunnen daarnaast veel geautomatiseerde aanwijzingen geven voor 'opvallendheden' in je Google Analytics data waarbij getest kan worden met personalisatie.

Ook kun je met bijvoorbeeld Visual Website Optimizer bezoekers vragen om input om de website te verbeteren.

Welke ervaringen hebben jullie?

Welke andere handige personalisatietools kennen jullie? En welke ervaringen hebben jullie tot nu toe opgedaan met personalisatie?

 

Dit artikel verscheen ook op MarketingFacts en TravelNext.