• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Van big data naar schaalbare gepersonaliseerde klantreizen

NIEUWSUPDATE

12-02-2016

Ruim 2800 marketeers, strategen en onderzoekers bezochten op 3 en 4 februari het Marketing & Insights Event in het Media Plaza in Utrecht. Tijdens de 14e editie van het MIE stonden de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van marketing, big data en insights centraal. En aangezien wij gek zijn op data, was Oogst dit jaar ook weer aanwezig!

arjen-mie2.620x250.75.Lanczos3.no.cc.0.j

Arjen Hettinga mocht 4 februari namens Oogst een sessie verzorgen over de rol van Big Data in schaalbare gepersonaliseerde klantreizen. Met de sessies van voorgaande jaren in het achterhoofd waarbij het animo onder het publiek zo groot was dat de zaal bomvol zat, kregen we dit jaar een plek op mainstage toegewezen. Intussen hebben we veel positieve reacties ontvangen en kijken we met enthousiasme terug op onze sessie.

De sessie van Arjen Hettinga stond in het teken van de inzet van Digital Analytics & Big Data in 2016. De huidige stand van zaken van Big Data binnen Digital Marketing toont het aan: het is tijd voor een nieuwe infrastructuur.

Aan de ene kant hebben we namelijk steeds meer data beschikbaar, maar aan de andere kant heeft de markt moeite om het te absorberen. Er is nog veel te winnen met Big Data in Online Marketing en met name op het gebied van customer journey optimalisatie. Het sleutelwoord hierbij: Data Management Platformen.

Het gebruik van klantdata in combinatie met (online) gedragsdata biedt enorme kansen voor het werven van nieuwe klanten, verhogen van de klantwaarde of het verhogen van de klanttevredenheid. Zo blijkt:

·         Een tevreden klant leidt tot hogere retentie en minder churn

·         Een betere ervaring leidt tot hogere conversie en orderwaarde

·         (Online) mediabudgetten kunnen efficiënter en effectiever worden ingezet

·         Een beter bediende klant leidt tot lagere kosten (customer service)

Arjen Hettinga maakte aan de hand van concrete cases de vertaalslag van deze gecombineerde data naar concrete online strategieën, optimalisatie van webplatformen, online marketing en andere touchpoints in de gepersonaliseerde klantreis.

mie-2016-onderwerpen.png?q=90

 

In relatief korte tijd is het benutten van big data dé succesfactor geworden binnen online marketing. Real time datastromen bieden organisaties een kans om hun klanten een gepersonaliseerde, cross-device klantreis te bieden. Digital Analytics is hierdoor een belangrijke driver geworden voor online groei.

Digital Analytics is uitgegroeid tot speerpunt binnen de dienstverlening van Oogst. We participeren dan ook in de profgroep Digital Analytics van MOA - Center for Information Based Decision Making & Marketing Research.

Wil je meer weten over het gebruik van Big Data voor online marketing doelstellingen? Of heb je nog vragen naar aanleiding van de sessie? Neem dan contact op met Arjen Hettinga door een email te sturen aan arjen [@] oogstonline.nl. 

Tot bij het volgende event!

arjen-mie4.jpg?q=90