• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Universal Analytics nog verre van universeel toegepast

NIEUWSUPDATE

19-01-2014

Onderzoek onder de top 130 online bedrijven in travel en retail wijst uit dat de bijna een jaar geleden geïntroduceerde publieke nieuwe versie van Google Analytics, Universal Analytics, slechts mondjesmaat wordt gebruikt. 

universal-analytics.620x250.75.Lanczos3.

Nederlandse online retailers en reisaanbieders laten met de trage adaptatie van Universal Analytics mogelijkheden voor inzichten in cross-device en integratie van offline/online data en geavanceerde segmentatiemethoden grotendeels links liggen.

Onderzoek onder Twinkle Retail top 100 en Twinkle Travel top 30

Oogst deed onderzoek onder de Twinkle Retail top-100 en de Twinkle Travel top-30. Het blijkt dat in beide branches slechts een kleine minderheid de overstap heeft gemaakt naar de nieuwe standaard voor web analytics, terwijl de huidige versies van Google Analytics eindig zijn.

UAvsGA-Oogst.jpg

 

Van de Retail Top-100 hebben slechts 13 ondernemingen Universal Analytics geïmplementeerd, waarvan er 5 nog eens hebben gekozen om de 'oude' versie van Google Analytics parallel mee te laten lopen. Hiermee zijn slechts 8 ondernemingen volledig over naar Universal Analytics. Onder de early adopters zijn o.a. Wehkamp, Otto, T-Mobile, de Bijenkorf, Pabo en Zalando.

Een enkeling slaat de plank mis en gebruikt nog de synchrone versie of gebruikt deze naast de asynchrone versie, terwijl die niet werkt. Zeven van de 13 bedrijven die Universal Analytics toepassen, maken gebruik van Google Tag Manager. Dit heeft als voordeel dat slechts één code geplaatst hoeft te worden om diverse meet- en testcodes te plaatsen of wijzigen, met minimale IT-belasting en zonder de noodzaak voor elke wijziging nieuwe releases af te wachten. De daadwerkelijke migratie naar Universal Analytics is daardoor met enkele muisklikken te realiseren.

De travelbrache is even terughoudend in de overstap naar UA: slechts 4 van de 30 onderzochte reisaanbieders is overgestapt. Slechts een enkeling is totaal over (WTC.nl). De rest laat het parallel lopen met de voormalige versie van Google Analytics. Google Tag Manager wordt hier iets vaker gebruikt dan in de retailsector.

Lees verder op MarketingFacts