• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Universal Analytics: inzicht in de gehele customer journey

NIEUWSUPDATE

14-07-2013

De nieuwe versie van Google Analytics, Universal Analytics, werd in oktober 2012 met veel enthousiasme aangekondigd en goed ontvangen door huidige gebruikers. Omdat Universal Analytics momenteel in de b├Ętafase is, maken nog weinig e-commerce websites er gebruik van.

universal-analytics.620x250.75.Lanczos3.

Toch zullen binnenkort veel bedrijven overschakelen naar Universal Analytics. De upgrade biedt namelijk meer mogelijkheden dan zijn voorganger en zal gaan zorgen voor meer inzicht in de totale customer journey, zowel online als (deels) offline. In dit artikel een overzicht van de belangrijkste nieuwe features van Universal Analytics.

Het overkoepelende doel

Internet blijft maar groeien en de mogelijkheden worden steeds uitgebreider. Dit veroorzaakt het bekende 'big data'-probleem. Het aantal informatiebronnen en de snelheid waarmee deze data bij ons binnenkomt, blijft groeien. Hierdoor zijn de huidige tools niet meer geschikt om zinvolle informatie uit data te halen. De nieuwe mogelijkheden van Universal Analytics zorgen ervoor dat Analytics-gebruikers op een begrijpelijke manier betere analyses en optimalisaties kunnen uitvoeren.

Multi device-gebruikers ontmaskerd

In de praktijk worden tablet, mobiele telefoon, laptop en de vertrouwde desktopcomputer vaak naast elkaar gebruikt; naar schatting 90 procent van de consumenten maakt gebruik van drie of meer apparaten. Wanneer een bezoeker via meerdere apparaten (of browsers) orienteert en overgaat tot een aankoop, gaat er veel waardevolle data verloren. Deze data houdt onder andere in welke vergelijkingssite is gebruikt, op welke advertentie is geklikt of hoe lang de persoon op de website was. Het is alleen mogelijk om de 'losse' sessies te analyseren, zonder dat duidelijk is of die ene ori├źnterende tabletbezoeker dezelfde persoon is als die andere converterende desktopbezoeker. Door gebruikers van meerdere devices aan elkaar te koppelen, probeert Universal Analytics de data te verrijken. Dit is een goede stap in de richting om het volgende big dataprobleem op te lossen; wat doen we met alle informatie en hoe hangen al deze gegevens met elkaar samen?

 

Lees verder op  TwinkleMagazine.nl