• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Top 10 redenen waarom Google+ een bedreiging vormt voor Facebook

NIEUWSUPDATE

10-07-2011

Gisteren heeft Google het nieuwe sociale platform Google+ geïntroduceerd. Google is lang op zoek geweest naar een eigen Social platform en is hierin telkens niet geslaagd. Misschien herinner je je Google Wave of Google Buzz nog, die beiden een stille dood zijn gestorven. Maar is het deze keer wel raak? Heeft Google nu eindelijk goud in handen, en wordt dit een serieuze bedreiging voor Facebook? Het lijkt er wel op….

 

De core business van Google is natuurlijk de zoekfunctie zelf en het adverteren hierop. Waarom waagt Google dan poging na poging om zelf een sociaal platform op te richten of over te nemen? Er zijn vier redenen;

 

1. De eerste reden is dat Google de trend heeft gespot dat mensen steeds meer tijd doorbrengen op sociale sites als Facebook en dat dit kannibaliseert op de tijd die bezoekers besteden aan andere online activiteiten. Als Facebook erin slaagt zelf een (goede) zoekmachine toe te voegen aan Facebook (wat gebeurt door de samenwerking met Bing) is het nog maar de vraag of Facebook-bezoekers Facebook verlaten om op Google een zoekopdracht uitvoeren, of dit gewoon op Facebook zullen doen.

 

2. De tweede reden is de relevantie van de zoekresultaten. De manier waarop de zoekresultaten in Google worden gerangschikt wordt bepaald door een complex algoritme maar wordt voor een groot gedeelte bepaald door het aantal (kwalitatieve) inkomende links. Een factor die beïnvloedbaar blijkt te zijn (linkaanvraag, linkinkoop, linkruil, etc.) waardoor Google er niet altijd even goed in slaagt de meest relevante zoekresultaten te vertonen aan de gebruiker. Google gaat ervanuit dat 'social endorsement' meer authentiek is en neemt sociale factoren (zoals Tweets) al mee in het rangschikken van de zoekresultaten. Google heeft aangegeven dat de zogeheten +1's een rol gaan spelen in de ranking. Google denkt hierdoor dan meer relevante zoekresultaten aan bezoekers te kunnen laten zien, wat leidt tot meer tevreden gebruikers van de zoekmachine.

 

3. Een derde reden is de verwachting is dat Social steeds belangrijker worden binnen de zoekresultaten. Als veel van mijn vrienden een website of product aanraden, dan kan dit voor mij een doorslaggevende factor zijn bij het maken van een keuzes. 1 op de 2 reizigers baseert zijn keuze bij het boeken van een online reis zelfs op ervaringen en recensies van anderen. Bing kan hier putten uit de 'Like-data' van Facebook. Het is logisch dat Google ook op zoek is naar een manier om deze data op te bouwen om zo haar core business te verbeteren.

 

4. Daarnaast maakt Google met deze dienst nieuwe uitgebreide profielen aan van haar gebruikers. Deze profielen bevatten waardevolle informatie die adverteerders kunnen gebruiken om nieuwe klanten te targeten. Bijna alle inkomsten van Google komen voort uit haar adverteerders, dus indien deze nog meer profijt hebben van adverteren op Google is dit een win-win voor beide partijen.

 

De redenen voor een eigen Social Platform zijn dus duidelijk, maar gaat Google+ een succes worden? Na voorzichtig te hebben gekeken naar de functionaliteiten van het nieuwe Google+, de eerste reacties hierop en vooral de mogelijkheden van het platform in de toekomst, denk ik dat Google+ inderdaad een succes gaat worden. En wel om de volgende redenen:

De promotie van Google+ zal worden geholpen door slimme incentives van bedrijven.

In de zoekresultaten zie je naast de zoekresultaten de +1-knop (de 'Like'-knop van Google). Deze +1-knoppen zagen we al eerder op websites. Indien gebruikers een website/zoekresultaat willen +1'en, wordt hen gevraagd om hun profiel te activeren. De voet is tussen de deur.

 

Bedrijven zullen graag willen dat hun website veel ge+1'd wordt en we zullen komende tijd veel incentives zien waarbij gevraagd wordt om een bepaalde website te +1'en. Voor de Facebook-likes zien we deze acties ook geregeld, zoals het mooie voorbeeld van Porsche wat maar liefst 1.000.000 Likes opleverde.

Langzame integratie in ons dagelijks leven

Inmiddels zijn Google en haar diensten voor veel mensen een onmisbaar goed geworden waar we dagelijks (veelvuldig) gebruik van maken. De meesten van ons zijn erg tevreden met de diensten van Google en vertrouwen dagelijks op de goede zoekresultaten, Google Maps, G-mail, You-tube of Google Chrome. Het nieuwe platform Google+ zal volledig geïntegreerd worden in deze diensten en de beleving hiervan verbeteren. We zullen snel vertrouwd raken met Google+, wat de uitrol uiteraard ten goede zal komen.

 

Gebruikers zullen dagelijks tientallen malen, in aanraking komen met de +1-en in de zoekresultaten en op websites. Indien ze een +1-aanbeveling van een bekende zien, raken ze snel vertrouwd met+1 en zal dit de aanmaak van nieuwe profielen bevorderen.

Focus op Mobile

Mobile is hot. Nu de mobiele internetverbinding sneller wordt, de ontwikkeling van Smartphones in sneltreinvaart gaat en mensen praktisch niet meer zonder hun iPhone, Android-toestel of Blackberry kunnen, is het logisch dat het nieuwe Google+ ook op Mobile inzet. Mensen hebben nu simpelweg de behoefte om via de mobiele telefoon veel bezig te zijn met Social Media, getuige het feit dat 40% van de Tweets afkomstig is van een mobieltje. Ook wordt inmiddels ongeveer 10% van alle zoekopdrachten uitgevoerd op een mobieltje.

 

Enkele Mobile aspecten van Google+ is dat de foto's die je neemt, direct op je profiel kunnen worden ge-upload. Al je foto's worden dan automatisch opgeslagen op je profiel in 'the Cloud', zodat je niet meer handmatig je foto's hoeft te uploaden. Daarnaast is er de groepschat functie Google+ Hubble, waar je eenvoudig in een groep kunt sms'en. Dit is dus het nieuwe 'pingen' met je hele (online) vriendengroep.

 

We kunnen denk ik veel verwachten van uitbreidingen van Google+ op het mobiele vlak in de toekomst. Hierbij kan gedacht worden aan locatiegebonden services zoals het steeds populairder wordende Foursquare, de mogelijkheid om vanuit Google+ Hangouts te video chatten met je vrienden of de mogelijkheid om de conversatie aan te gaan met mensen die zich in de buurt bevinden (o.b.v. GPS).

Circles. Het antwoord op de vraag naar groupsharing

Het indelen van vrienden in aparte vriendengroepen is op Facebook in principe ook mogelijk met Facebook Groups, maar werkt dit eigenlijk niet prettig: . Een groot gemis, want je wilt je vakantiefoto's uit Lloret del Mar misschien wel helemaal niet delen met je collega's. En sommige statusupdates van pubers zijn misschien niet bestemd voor hun ouders, die tegenwoordig vaak ook op Facebook zitten.

 

Google+ Circles moet hiervoor een oplossing bieden doordat je je vrienden indeelt in subgroepen genaamd Circles. Jij bepaalt welke foto's, videos, artikelen en updates je met wie deelt. Het indelen van vrienden in Circles is zeer eenvoudig en werkt zeer intuïtief. Circles moet dé oplossing bieden voor het indelen van vrienden in groepen en hier wordt veel van verwacht. Groups are the secret weapons of the Social web.

Nieuwe techniek die het gebruiksgemak en de beleving vergroot

Doordat Google+ gebruik maakt van HTML5, een nieuwe scripttaal die voor websites aanzienlijk meer mogelijkheden biedt dan zijn voorgangers, is de vormgeving en het gebruik ervan erg plezierig. Zo werkt het zojuist genoemde Circles middels een drag and drop-systeem. Ook zitten er grappige toevoegingen bij Google+ die het gebruik ervan lekker makkelijk en licht maken. Als je bijvoorbeeld een vriend verwijderd, zie je hem in met een 'plofje' in rook opgaan en een Circle rolt vrolijk weg uit het beeld bij verwijdering. Het maakt de gehele gebruikersbeleving een stuk aantrekkelijker.

 

Facebook en Hyves zullen met de komst van Google+ erg statisch en plat lijken. We zullen gaan inzien dat het 'foto's kijken' op Facebook en Hyves eigenlijk niet meer is dan vaak slecht geordende fotoalbums in een simpele weergave. Ook is de het zien van iemands Facebook Wall of Hyves-krabbels plotseling niet heel bijzonder meer. Facebook en Hyves zullen er hard aan moeten trekken om een inhaalslag te maken.

Google+ is alles in 1

Google heeft goed gekeken naar andere succesvolle (Social) partijen en dit geïntegreerd in 1 nieuw systeem. Zo lijkt Google+ Hangouts op Skype, Google+ Sparks op StumbleUpon en Google+ Chat op WhatsApp/Ping . Daarnaast zijn de status updates en foto/file-sharing van Twitter en Facebook ook meegenomen. Daarnaast zal Google+ aspecten van beoordelingssites zoals Iens.nl en TripAdvisor hebben, zowel in de zoekresultaten als op websites zelf. In de toekomst zullen we bij veel van onze online én offline keuzes beïnvloed worden door reviews en ratings van mensen in en om ons netwerk.

Veel uitbreidingsmogelijkheden

Een integratie met Gmail, Google Maps, Youtube en andere Google-producten zal Google+ nog completer maken en hiermee distantieert het zich van de concurrentie. Indien je ingelogd bent zul je op alle Google-sites boven in beeld de nieuwe zwarte Google+ Toolbar zien. Hiermee kan gemakkelijk content worden gedeeld, want uiteindelijk draait het bij Social Media om sharing. Verwacht kan worden dat deze toolbar ook op andere websites zal worden getoond en waarschijnlijk zal worden geïntegreerd in de browser.

 

En de mogelijkheden zijn eindeloos. Op het zojuist gesproken mobiele vlak zal er ons veel nieuws te wachten staan zoals een Foursquare-achtige functionaliteit. De Senior Vice President Engineering van Google, Vic Gundotra, geeft aan dat Google nu begonnen is met een bescheiden uitrol van dit 'Google+ Project' met nog maar een beperkt aantal functionaliteiten. Je kan er van uit gaan dat Google continu bezig zal zijn om het 'Project' te verbeteren en uit te breiden.

Zoeken op Google.nl wordt nog beter

Dagelijks vertrouwen miljoenen zoekers op de hoge kwaliteit van zoekresultaten van Google. Met de concurrentie die op de loer ligt en steeds meer kritische gebruikers, is het van groot belang dat de zoekfunctie zich steeds verder ontwikkeld. Het integreren van Social in de resultaten was daar al een onderdeel van.

 

Nu de +1-ratings mede bepalend zullen zijn in de ranking van de zoekresultaten, gaat de zoeker zelf een grote invloed krijgen op de zoekresultaten. The crowd is always right, en al veel mensen een site zullen aanraden dan zal dit hoogstwaarschijnlijk een verbetering van de relevantie met zich meebrengen. Dit zal gepaard gaan met een nog groter vertrouwen in de 'Zoekgigant uit Silicon Valley'.

Nu al is het waanzinnig populair

Schaarste is goed, moeten ze bij Google hebben gedacht. Daarom is de uitrol van Google+ in eerste instantie slechts voor de happy few die een uitnodiging hebben gehad. Op de site van Google+ zelf kun je alleen je e-mail adres achter laten in de hoop dat je wordt uitgenodigd volgende 'ronde'. Deze uitnodigingen zijn erg populair. Indien je op twitter zoekt op "google+ invite" zie je dat er elke paar seconden berichten verschijnen van mensen die hopeloos op zoek zijn naar een invite. Zelfs op eBay worden Google+ uitnodigingen verkocht!

 

Het was tot enkele uren geleden ook nog mogelijk om zelf mensen uit te nodigen als je zelf een account hebt kunnen aanmaken. Dit heeft Google echter binnen enkele uren moeten uitschakelen vanwege het 'waanzinnige aantal nieuwe invites'. Voorlopig moeten we dus maar afwachten en hopen dat Google+ snel voor iedereen toegankelijk wordt…

Geen Farmville

De laatste reden voor het toekomstige succes van Google+, komt van ene Niko Ablan
uit NY op zijn Twitter-account. Hij twittert: "number one reason Google+ will be better than facebook is…... NO FARMVILLE!".

 

Het lijkt een utopie, een wereld zonder Farmville, Maffia Wars en grappige bedoelde enquêtes die we op Facebook om de oren krijgen. Door deze tweet verdient Niko Ablan een dikke +1! Dus zoek hem op op Google.nl en druk op de +1-knop naast zijn Myspace-, Twiter - en Facebook-resultaten. Zodat de Sociale netwerken van vóór 2011 toch ook nog enkele credits krijgen.

Conclusie: Google+ gaat groot worden

Ondanks alle genoemde voordelen zijn er natuurlijk ook valkuilen en hobbels voor deze nieuwe uitdager op het Social Media toneel. Zijn mensen wel toe aan nóg een Social Media netwerk terwijl ze inmiddels bijna vergroeid zijn met Facebook en Twitter, is misschien wel het grootste argument voor een nederlaag van Google. Toch denk Google iets aan het neerzetten is waar we niet meer omheen zullen kunnen, net zoals wij dit afgelopen jaren op andere terreinen hebben gezien bij de zoekmachine-gigant. Facebook zal snel met een goede inhaalslag moeten komen en zal het waarschijnlijk flink benauwd hebben tot die tijd. Google+ zal in ieder geval een flinke tik uitdelen aan Facebook.

 

Google+ is meer dan een sociaal netwerk. Het zal een uitbreiding van het Google zoals wij dat kennen worden. Vandaar Google"+". Ik ben benieuwd wat jullie van Google+ vinden en hoe jullie de kansen inschatten.


Frederik van de Vuurst is Online Marketing Consultant bij online marketing bureau Oogst ,is gespecialiseerd in Search Marketing en heeft een passie voor Social Media.

 

Dit artikel verscheen eerder op Marketingfacts.nl