• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Tips om kwaliteitsscores van je Adwords-campagnes te verbeteren

NIEUWSUPDATE

01-09-2013

De Google Adwordskwaliteitsscore heeft grote invloed op de prestaties van je Adwords-campagnes. Want hoe hoger de kwaliteitsscore, des te lager de kosten per klik en hoe beter de positie van de advertentie. Het is dus van groot belang om aandacht te besteden aan het verbeteren van de kwaliteitsscore: het verbetert je rendement enorm! 

verbeteren-kwaliteitsscores-adwords.620x

 

Tip 1: Advertentierelevantie optimaliseren

Er zijn verschillende manieren om de relevantie van een advertentietekst te verhogen. Hieronder een paar nuttige tips om de advertentierelevantie te verhogen.

  1. (Her-)structureer het account

    • De aanbeveling is om altijd één thema per advertentiegroep te hanteren.

      • Zorg voor semantische relevantie door gelijke zoekwoorden samen te voegen. Voorbeeld: Een aanbieder van sportartikelen verkoopt ook voetbalschoenen. O.b.v. zoekvolumes kunnen verschillende relevante zoekopdrachten worden herleid, zoals 'voetbalschoenen aanbieding', 'voetbalschoenen adidas', 'goedkope voetbalschoenen' etc. In dit geval kunnen de omliggende termen gericht op 'voetbalschoenen' en 'goedkoop' worden samengevoegd in één advertentiegroep, zoals bijv. 'goedkope voetbalschoenen', 'voetbalschoenen goedkoop', 'goedkoopste voetbalschoenen'. Dit geldt ook voor andere combinaties die een gelijke zoekopdracht vormen en samenhangend zijn. Via een aansluitende advertentietekst kan de click-through-rate (CTR) ook worden verbeterd.

      • Bepaal vervolgens o.b.v. zoekvolume of enkelvouds- en meervoudsvormen gescheiden dienen te worden. In het voorbeeld hierboven wordt voetbalschoenen genoemd. Afhankelijk van het zoekvolume kan worden overwogen om aparte advertentiegroepen aan te maken voor 'goedkope voetbalschoen' en 'goedkope voetbalschoenen'. Het zoekvolume van bepaalde combinaties is te achterhalen via de Google Keywordplanner. Houd overigens ook rekening met de campagne-instellingen van je Adwordscampagnes, omdat Adwords sterk gelijkende varianten opneemt; sterk gelijkende varianten kunnen woorden met spelfouten, enkelvouds- en meervoudsvormen, acroniemen, vervoegingen of verbuigingen van de stam (zoals schilder en schilderen), afkortingen en diakritische tekens zijn. Op het moment dat 'goedkope voetbalschoen' en 'goedkope voetbalschoenen' in aparte advertentiegroepen staan, kan deze instelling ervoor zorgen dat op de zoekopdracht 'goedkope voetbalschoen' alsnog de advertentie voor 'goedkope voetbalschoenen' wordt vertoond. De oplossing hiervoor is het aanpassen van de campagne-instelling, of de andere variant uit te sluiten in de andere advertentiegroep.

    • Op deze manier is het ook eenvoudiger om gerichte en specifieke advertenties te schrijven, waardoor de relevantie van de advertentie toeneemt.

  2. Schrijf relevante, unieke advertentieteksten

    • Vanwege de semantische samenhang van de zoekwoorden in een advertentiegroep (het heet immers ook advertentiegroep) is het mogelijk aansluitende advertentieteksten te schrijven.

    • Schrijf goede teksten. Eerder zijn al artikelen gedeeld voor het schrijven van  goede ad copy.

  3. Pauzeer zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore

Een lage kwaliteitsscore van een zoekwoord beïnvloedt ook die van andere zoekwoorden. De ervaring leert dat kwaliteitsscores lager dan 3 niet meer te redden zijn. Pauzeer dan ook al deze zoekwoorden. Onderbreek je hiermee een belangrijk zoekwoorden? Zet dit dan in een nieuwe advertentiegroep (liefst in een nieuwe campagne) en test met bovenstaande 2 punten.

Lees voor meer tips en aanvullende suggesties verder op MarketingFacts