• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Retargeting als retentiemiddel

BLOG

23-03-2011

Dit klinkt waarschijnlijk bekend:  je hebt een product bekeken in een webshop en niet veel later zie je dat leuke product weer verschijnen op banners op andere sites - om je toch te verleiden tot conversie. Retargeting dus. De principes en mogelijkheden van retargeting zijn de laatste tijd al veel besproken. Maar er zijn meer mogelijkheden met retargeting die tot nu toe nog onderbelicht zijn gebleven.

Op dit moment wordt (behavioral) targeting veelal toegepast op de doelgroep die niet heeft geconverteerd. Het doel hiervan is alle bezoekers van je website toch te verleiden tot conversie, nadat zij eerder zijn uitgestapt uit de salesfunnel. Soms zelfs tot het irritante aan toe ( lees ook vooral dit artikel: wéér die roze camera). Dat dit vaak effectief is, zal ik niet tegenspreken. Maar er zijn meer mogelijkheden met retargeting. Want waarom zou je niet ook de converterende bezoekers retargeten? Hebben zij 'hun plicht' gedaan en zijn zij daarmee niet meer interessant? Of richt je je alleen op conversie en is dit bij deze groep niet meer mogelijk? Zijn er geen mogelijkheden meer om in een klant te investeren? Wat je antwoord op deze vragen ook is, het retargeten op converterende bezoekers kan op verschillende manieren zeer effectief zijn. Of zoals marketing-goeroe Roger Best ook zegt: "Het is goedkoper te investeren in bestaande klanten, dan investeren in nieuwe klanten."

 

Retargeten van converterende klanten

En geldt dit eigenlijk niet nog steeds? Want blijkbaar was de klant tevreden over je aanbod, het product en ook je website. Dit maakt de stap om nogmaals te converteren kleiner, aangezien de klant al een positieve perceptie over jouw bedrijf heeft gevormd. De kans op retentie is dus groter. Maar dit is slechts 1 van de voordelen. Je kunt namelijk met het retargeten van klanten ook:

 

Stimuleren tot cross- en upselling

Je weet tenslotte wat de bezoekers hebben afgenomen. Hier kun je goed op inspelen, door het aanbieden van additionele producten (denk aan accessoires, verzekeringen, garanties en extra onderdelen). Deze producten leken op dat moment waarschijnlijk niet interessant, maar je kunt inspelen op een latente behoefte. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld cartridges. Jij weet namelijk welke printer is afgenomen en welke cartridges er nodig zijn. Als je dit combineert met een goede aanbieding, dan hoeft de klant niet eens meer verder te zoeken!

 

Consumer experience verbeteren

Je kunt met retargeting ook focussen op de 'nazorg' van een aankoop. Vraag bijvoorbeeld eens of ze nog steeds tevreden zijn met het product of vertel ze dat de klantenservice 24/7 benaderbaar is.

 

Klantenbinding stimuleren

Retargeting koppelen aan een positieve ervaring (tevredenheid over product en/of bedrijf) kan leiden tot klantenbinding. Met retargeting kun je hierop inspelen door de bezoekers in te laten schrijven voor een nieuwsbrief of het maken van een afspraak.

 

Klanten informeren

Voor het informeren van klanten zijn tal van voorbeelden te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan het aankondigen van je nieuwste collectie, de sale in je webshop of het aflopen van een verzekering. Of zelfs - en hopelijk heb je dit niet nodig - een terugroepactie.

 

Klantenreviews vergaren

Uit dit artikel blijkt dat klantenreviews steeds belangrijker worden in het aankoopproces. Het is daarom verstandig zoveel mogelijk reviews te genereren. Want deze user-generated content biedt ook toegevoegde waarde voor nieuwe bezoekers.

 

Retargeting koppelen aan kortingsacties

De kortingsactiesites ontwikkelen zich steeds meer en bieden verschillende mogelijkheden voor bedrijven. Dit kun je echter ook voor jouw eigen bedrijf toepassen. Wanneer je bijvoorbeeld na afloop van de conversie een tegoedbon aanbiedt voor de volgende aankoop, stimuleer je de kans op een nieuwe conversie. Want wie wil nu geen korting op een volgende aankoop?

 

Andere kijk op retargeting

Kortom; er zijn meer mogelijkheden met retargeting dan uitsluitend het benaderen van de niet-converterende bezoekers. Ik verwacht dat retargeting vanuit een ander perspectief, mits met mate (!), ook een positieve uitwerking op de bezoekers kan hebben. Dit hoeft niet per se direct-response te zijn, maar kan zich ook uiten in verbeterde klantenrelaties, user-experience en klantloyaliteit. Zeker vanuit marketingoogpunt zijn dit zeer belangrijke doelstellingen. Hoewel het concept zich in sommige gevallen beter leent voor e-mailmarketing (met name het schrikeffect dat consumenten mogelijk krijgen wanneer je op andere websites duidelijk maakt dat je op de hoogte bent van hun aankoop), ben ik van mening dat deze manier van adverteren directer is en daarom zeer geschikt als distributiekanaal.

 

Ik vraag mij af wat jullie ervaringen zijn met deze vorm van behavioral targeting. In hoeverre retargeten jullie al de converterende bezoekers? Ik ben zeer benieuwd welke resultaten dit heeft opgeleverd.

 

Deze blogpost verscheen eerder op: Retargeting als Retentiemiddel - Frankwatching