• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Reisbranche affiliates: word groot, zoek je niche of ga naar huis

NIEUWSUPDATE

14-11-2014

De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat de macht in de reisbranche naar consumenten verschuift. Iets wat steeds meer vorm krijgt. Benieuwd welke invloeden dit voor de travelbranche, touroperators en publishers heeft? Lees dan dit verslag van de E-travel Summit.

vakantie-afbeelding.620x250.75.Lanczos3.

Jaarlijks organiseert Tradetracker de E-travel Summit. Hierin worden de belangrijkste veranderingen in de travelbranche - en de toekomstvisies- behandeld. De reisbranche is namelijk als eerste aan de beurt met de opkomst van disruptors.

Intermediairs en tussenpersonen verdwijnen

Het wordt voor (traditionele) tussenpersonen steeds lastiger toegevoegde waarde te blijven bieden. Door de opkomst en groei van online, maar ook initiatieven van grote partijen zoals Google. Een recent voorbeeld binnen de travelbranche is het bericht dat D-reizen vestigingen gaat sluiten, omdat deze niet rendabel zijn. Ook Google mengt zich hier nadrukkelijk in met de lancering van onder andere Google Flights en Google Hotel Finder. Dit is ook in andere markten het geval: bijvoorbeeld met de uitrol van Google Compare in Engeland en recenter, in Duitsland.

De verschuivende rol van touroperators en reisaanbieders

Zoover kondigde op E-travel Summit aan zelf reizen aan te gaan bieden. Het bedrijf richt zich zo meer op dynamic packaging. Dit betekent dat Zoover naast het platform voor reviews ook zelf gecombineerde reizen gaat aanbieden: denk aan zowel een vliegticket als een accommodatie, om meer grip te krijgen op de customer journey. En zo zijn er meer voorbeelden van verschuivingen in de markt:

Komst van disruptors in de markt

Naast eerdere ontwikkelingen heeft de travelbranche te kampen met disruptors. De meest bekende voorbeelden hiervan zijn Airbnb en Homeaway. Ze hebben in een kort tijdsbestek marktaandeel gewonnen en zijn inmiddels niet meer uit het reislandschap weg te denken. Het palet met aanbieders wordt dus groter. Een direct gevolg is dat de controle nog meer naar consumenten en particulieren verschuift.

 

Gevolgen voor affiliates

De verschuivingen in de travelbranche zijn op korte termijn zichtbaar, dat zie je aan verschillende ontwikkelingen. Bestaande aanbieders breiden het aanbod uit. Deze uitbreiding wordt versneld door technische oplossingen van partijen als Peakwork, Airtrade, Traveltainment en Waverunner. Zoals ik al eerder noemde, winnen opkomende disruptors marktaandeel en omdat het gebruik van mobiel de doormeting van de customer journey belemmert, zijn er onvermijdelijk gevolgen voor de affiliatebranche.

Door dynamic packaging wordt prijsvergelijking namelijk lastiger. Dit kan een shake out van affiliates in dit segment betekenen. In het reissegment zie je daarnaast dat er al geruime tijd minder kortingen zijn. Dit komt door contractuele afspraken tussen aanbieders en organisatoren. Daardoor komt de toegevoegde waarde voor affiliates steeds meer aan het begin van de customer journey te liggen.

Interacties-customer-journey.png

'Go big, go niche or go home!'

Vanwege het steeds grotere inzicht van de consument in het aanbod en nieuwe toetreders als Airbnb gaan reisadverteerders inzetten op dynamic packaging, om hun omzet en marges te vergroten. Door de technische ontwikkelingen wordt het voor publishers en adverteerders steeds belangrijker om te inspireren en een significante bijdrage aan de customer journey te leveren. Het credo ' go big, go niche or go home' lijkt daarom steeds meer van toepassing op affiliates.

Voorbeelden van voorbereide affiliates

Hieronder enkele voorbeelden van publishers die hier al op lijken in te springen. Dat doen ze door met een unieke aanpak een waardevolle en relevante bijdrage te leveren aan de customer journey van nu:

Where-do-you-want-to-go1.png

De opkomst van disruptors is hier het eerst merkbaar

De travelbranche lijkt één van die branches te zijn waar de gevolgen van het 'verdwijnen van de  middle man' en de opkomst van disruptors het eerst merkbaar zijn. Adverteerders zijn zich hierop aan het aanpassen. En publishers moeten hier wel in meebewegen.

Dit artikel verscheen ook op Frankwatching.