• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Oogst Insights: geautomatiseerde rapportages en dashboards

NIEUWSUPDATE

28-10-2015

Vrijwel ieder bedrijf heeft er mee te maken: een wildgroei aan marketing rapportages uit verschillende bronnen, met vaak verouderde data, samengebracht in Excel. Een arbeidsintensief en foutgevoelig werkje. 

oogst-insights-banner-desktop.620x250.75

Met als eindresultaat een droge cijferbrij waarbij inzichten in oorzaak en gevolg ontbreken. Een geautomatiseerd dashboard kan hier een enorme verbetering in brengen.

Rapportages en dashboards automatiseren via een API

Een kijkje in de keuken van zo'n dashboard: de meeste webapplicaties kunnen geautomatiseerd gegevens delen en zelfs opdrachten geven aan elkaar. Dit gebeurt door middel van een Application Program Interface (API); een verzameling gestandaardiseerde regels en instructies waarmee een applicatie (zoals Google AdWords of Google Analytics) kan communiceren met een ander programma of systeem.

Oogst Insights maakt van deze eigenschap dankbaar gebruik door data uit verschillende bronnen op te halen en samen te brengen in dashboards. In dit specifieke geval wordt de API gebruikt om kerncijfers van bijvoorbeeld websiteprestaties of campagneresultaten 'binnen te halen' en samen te voegen tot een interactieve rapportage.

 

Stuur kanalen aan op opbrengst, marge en beschikbaarheid

Je kunt alle databronnen koppelen waarvan je denk dat dit samenhang heeft met je online prestaties. Voordeel hierbij is dat je kunt sturen op bijvoorbeeld de actuele voorraden van je webshop of marges op verkopen (in plaats van alleen omzet of Cost Per Sale). Als je van product X bijvoorbeeld beperkte voorraad hebt, is dit meteen inzichtelijk in het dashboard. Hierdoor kunnen campagnemanagers direct actie ondernemen, zoals het afbieden van zoekwoorden in Google Adwords die betrekking hebben op dit product.

Door de databronnen slim te combineren ontstaan dus inzichten die aanzetten tot gerichte actie. Doordat je sneller acties kunt vaststellen, kan dit leiden tot meer omzet en lagere kosten.

Met Oogst Insights automatiseer je op een intelligente manier terugkerende specifieke online marketing rapportages. Hierdoor kunnen zowel specialisten als het management effectief sturing geven aan hun online marketing activiteiten. Dataverzameling- en rapportagewerkzaamheden zijn daarbij niet meer nodig.

Google Analytics als basis

Binnen Oogst Insights worden de gegevens uit Google Analytics als 'kapstok' gebruikt voor andere databronnen, zoals AdWords, Displaynetwerken, Social Media, SEO Tooling en backoffice-data. Op deze wijze ontstaat er samenhang tussen website prestaties, omgevingsfactoren en marketing activiteiten.

Volledige en betrouwbare data, zonder sampling

Veel systemen en applicaties kunnen slecht omgaan met grote databronnen en presenteren daarom een steekproef van de echte data. Een doelstelling tijdens de ontwikkeling van Insights was het kunnen presenteren van volledige, betrouwbare data. De cijfers uit deze databronnen kunnen dor het slimme ontwerp van Insights zonder sampling worden weergegeven, op week-, maand- of dagniveau.

Custom reports voor iedere laag in de organisatie

Alle data kunnen vervolgens worden getoond in op maat gemaakte rapporten voor iedere afdeling/stakeholder binnen de organisatie. Zo kan een AdWords-dashboard met prestatiecijfers op segment- en campagneniveau met Marge, Kosten en Voorraaddata worden geproduceerd voor de online marketeer,  of een management dashboard met E-commerce data van de belangrijkste

Visualisatie met grafieken en uitgeprinte rapporten

Alle gegevens binnen Oogst Insights kunnen worden weergegeven in grafieken die het verloop van prestaties en ontwikkelingen helder weergeven. Uiteraard kan er worden gekozen voor externe applicaties om data te visualiseren: zodra alle data geautomatiseerd samenkomt is weergave kinderspel.

Wil je meer weten over Oogst Insights, wij praten je graag bij en delen de voorbeelden van deze tool met je. Neem vrijblijvend contact met ons op.