• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Online Marketingcampagnes analyseren en optimaliseren

NIEUWSUPDATE

15-08-2013

Online marketing heeft een groot voordeel ten opzichte van offline marketing op het gebied van meetbaarheid. Door onder andere webanalyse software is het mogelijk bezoekersinteracties met advertenties en op websites te meten. Het analyseren en optimaliseren van je online marketinginspanningen is nodig om online succesvol te zijn en te blijven. 

web-analytics.620x250.75.Lanczos3.no.cc.

Doordat er veel soorten advertentiemogelijkheden zijn, allemaal zeer verschillend qua doelgroep en kwaliteit is het belangrijk om erachter te komen wat in jouw situatie werkt. De meting hiervan is belangrijk. Je meet bijvoorbeeld in hoeverre advertenties worden bekeken, bezoekers die deze advertenties zien aankopen doen, hoeveel tijd deze bezoekers op de website doorbrengen, welke pagina's/producten deze bezoekers bekijken, welke producten deze bezoekers kopen, etc.

Vergelijken

Het eerste dat je zult moeten doen is de absolute en relatieve cijfers van de campagne die je gaat beoordelen verzamelen. De onderdelen waar je cijfers per campagne verzamelt, komen meestal sterk overeen met de KPI's die je hanteert voor je website/webwinkel. Stel dat je bijvoorbeeld de campagnes voor een webwinkel beheert, zul je deze waarschijnlijk beoordelen op verkopen die gerealiseerd worden. Maar stel dat je een campagne voor een uitgever beheert, beoordeel je deze waarschijnlijk op nieuwe abonnees.

Naast het verzamelen van deze gegevens voor de campagnes die je gaat beoordelen, verzamel je dezelfde data ook voor andere campagnes, zodat je kunt benchmarken. Een benchmark is een gemiddelde dat je hebt verzameld in eerdere campagnes en geeft jou (als marketeer) een beeld van wat 'normaal' is. Aan de hand van dit benchmark kijk je dus of een campagne in negatieve of positieve zin presteert.

Vervolgens plaats je de verzamelde data in een tabel zodat gegevens met elkaar vergeleken kunnen worden. Onderstaand is een voorbeeld van zo'n vergelijking voor een aantal displaycampagnes.

 

Lees verder op Emerce