• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

'Online Marketing uitermate geschikt voor kwantitatieve benadering'

NIEUWSUPDATE

08-12-2014

Tal van nieuwe spelers voegen de laatste jaren hun eigen dimensie toe aan de onderzoeksmarkt. In Clou (tweemaandelijkse uitgave van de MOA, Center for Information Based Decision Making & Marketing Research en hét vakblad voor marketing research & digital analytics) stellen we telkens zo'n nieuw bureau voor. Ditmaal: Oogst. 

 

Nico Maessen en Philip Spaas startten in 2005 een online marketing bureau omdat ze aanvoelden dat er een commerciële revolutie op komst was. Maessen: 'We werden vooral gegrepen door het directe, meetbare karakter van zoekmachinemarketing. Zoekmachines geven antwoord op een directe vraag. Je kunt hier één van de puurste vormen van marketing op loslaten door gericht antwoord te geven, met een advertentie of een goed vindbare pagina binnen je website; iets waar zelfs direct-marketeers alleen maar van konden dromen. En alles meetbaar tot achter de komma.'

De voorloper van Oogst was een startup op het gebied van tekstadvertenties van uitgever VNU en Ilse Media, waar Maessen en Spaas destijds werkten. 'Google was net gestart met AdWords en Yahoo speelde nog een rol in Nederland,'herinnert Maessen zich. 'Ik had bij de Gouden Gids van dichtbij de kaalslag die internet -en met name Google-  aanrichtte onder B2B adverteerders meegemaakt. Hier was iets aan de gang. Toen men besloot de joint venture niet voort te zetten, startten wij zelf een online marketingbedrijf.'

Wat doet Oogst?

Maessen: 'Oogst richt zich op het online versterken van merken, het werven van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten. Dat doen we met online campagnes, advies, analyse en door websites te optimaliseren voor bezoekers en zoekmachines. Daarnaast ondersteunen we onze opdrachtgevers op strategisch vlak. Per onderdeel werken we via een maturity-model gericht op groei. We zijn trots dat we werken voor opdrachtgevers als OHRA, Zoover, SAS, NCOI, VakantieVeilingen en internationale merken als Mazda en Europcar; vaak echte online spelers die op het scherpst van de snede opereren. Op het gebied van Web Analytics durf ik ons een autoriteit te noemen. We zijn betrokken bij ambitieuze projecten op het gebied van Analytics- en Big Data-projecten binnen online marketing vraagstukken. Naast een door Google gecertificeerd analytics bureau zijn we een van de weinige officiële resellers van Google analytics Premium, het betaalde pakket voor de Analytics 'grootverbruiker'.'

 

Wat maakt van Oogst een marktonderzoekbureau?

'We hebben altijd een sterke focus gehad op het effectief inzetten van alle online kanalen. We merken dat de kern van onze expertise zich verplaatst richting het verzamelen, analyseren en gebruiken van data uit online prestatiemeting en online gedrag. De toepassingen van dit soort data is zeer divers; het varieert van testen hoe je meer bezoekers tot klant kunt maken, tot het gebruiken van klantdata voor het personaliseren van website en advertenties. Deels is er overlap tussen dat verzamelen en analyseren van data en traditioneel marktonderzoek.'

 

Wat maakt van Oogst géén marktonderzoekbureau?

'Oogst wijkt natuurlijk af van traditionele marktonderzoeksbureaus. We gaan een stapje verder omdat we een hele keten beheren; van inkoop van verkeer tot het optimaliseren van campagnes en website. We verzamelen en analyseren gegevens maar vertalen de conclusies ook direct in uitvoering. Daardoor bieden wij een integrale oplossing voor online marketing vraagstukken met direct zichtbaar resultaat.'

 

Hoe koppel je dat aan de dagelijkse praktisch voor merken en organisaties?

'Online Marketing, zeker de tak van sport die Oogst beoefent, is uitermate geschikt voor een kwantitatieve benadering. We gebruiken interne en externe databronnen om alle online kanalen effectief in te zetten. Online prestaties en gedrag zijn daarnaast goed te meten en te testen. Je kunt op basis van gedrag bezoekers profileren, segmenteren, verbanden leggen, optimaliseren en modelleren. Doelvariabele is doorgaans omzet, nieuwe klanten, conversie. Daarnaast leveren we ook een bijdrage aan de besluitvorming door actionable data te leveren, bijvoorbeeld kanaal specifieke KPI's via slimme dashboards.'

 

Is het marktonderzoek op een kruispunt van traditioneel en non-traditioneel beland? Of komen die twee werelden juist steeds dichter tot elkaar?

'Ik had nooit gedacht dat ik na mijn studie Economie nog iets zou doen met kwantitatief marktonderzoek maar alles komt weer samen. Het testen van varianten bijvoorbeeld, of het in kaart brengen van verbanden tussen online gedrag,  demografische kenmerken en conversie. Dit zijn vraagstukken die ook 20 jaar geleden speelden.'  

Vervangt Oogst veel bestaande methodieken of is het meer toegevoegd?

'We gebruiken veel van de basistechnieken die je in elk statistisch pakket kunt vinden. Niets nieuws onder de zon eigenlijk. Een belangrijk verschil is wel dat we concreet gedrag meteen vertalen naar hypothesen en dit direct kunnen testen. Dat is een luxe die ook mogelijk wordt gemaakt door tooling, zonder ingewikkelde tussenkomst van IT of webbouwers. We laten vanwege de technische mogelijkheden dus meestal de empirie het werk doen waardoor we veel en snel kunnen testen. Ik zie deze snelle reactietijd en praktische toepasbaarheid als echte toegevoegde waarde.'

 

Dit artikel is geschreven door Robert Heeg en verscheen in Clou 70, welke verscheen in december 2014. Clou is een tweemaandelijkse uitgave van de MOA, Center for Information Based Decision Making & Marketing Research en hét vakblad voor marketing research & digital analytics.