• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Nieuwe records voor webverkopen via Singles Day en Cyber Monday

NIEUWSUPDATE

01-12-2015

Tijdens het Chinese shopevenement Singles Day is het verkooprecord van vorig jaar - 9,3 miljard dollar - al halverwege de dag verbroken. De dag begon in de jaren negentig als tegenhanger van Valentijnsdag, inmiddels is het 's werelds succesvolste marketingstunt. Ook tijdens de drukste webwinkeldag in Amerika, Cyber Monday, zijn dit jaar nieuwe records behaald. De Amerikaanse webwinkels boekten 3,07 miljard dollar omzet op één dag, 16 procent meer dan vorig jaar.

ecommerce.620x250.75.Lanczos3.no.cc.0.pn

Singles Day

Chinese webwinkels breken dit jaar op Singles Day het ene record na het andere. Webgigant Alibaba had op 11 november om 14.00 uur plaatselijke tijd voor meer dan 9 miljard euro verkocht. Vorig jaar ging het nog om bijna een miljard minder. Uiteindelijk behaalde Alibaba op Singles Day een totale omzet van 91,2 miljard yuan (13,3 miljard euro).

400 miljoen pakketten

De Nederlandse consument koopt al voor meer dan €100 miljoen per jaar bij Chinese webwinkels, en dit bedrag blijft stijgen. Alibaba verwachtte zelf bijna 400 miljoen pakketjes te kunnen versturen, dankzij de uitbreiding van zijn bezorgdienst.

Alibaba is met zijn AliExpress, een platform voor directe verkoop, nu in Azië de grootste. Daarnaast heeft Alibaba Taobao, een soort Marktplaats/eBay en een winkel speciaal voor levering aan mkb'ers. Om de enorme vracht - 120.000 orders per minuut - op tijd vervoerd te krijgen, zet Alibaba 1,7 miljoen koeriers in, 400.000 vrachtauto's en 200 vliegtuigen.

Cyber Monday

De verwachtingen voor Cyber Monday zijn ook dit jaar op 30 november weer overtroffen. Verschillende partijen, waaronder comScore, verwachtten dat Cyber Monday dit jaar 3 miljard dollar zou opleveren voor online retailers in de Verenigde Staten. Dit bedrag blijkt nu hoger te liggen, meldt Techcrunch.

cyber-monday.png?q=90

 

 

 

 

 


 

Kwart van mobiel

Ruim een kwart van de omzet (799 miljoen dollar) kwam van mobiele apparaten, zo meldt Adobe. De tablets en smartphones van Apple waren verantwoordelijk voor het leeuwendeel (575 miljoen euro) van de mobiele opbrengst, 219 miljoen euro kwam van Android-apparaten.

Drukste webwinkeldag

De afgelopen vijf jaar bleek Cyber Monday al de drukste webwinkeldag van het jaar in de VS. Voor het hele lopende holiday shopping season verwacht comScore een totale webwinkelomzet van ruim 70 miljard dollar, 14 procent meer dan vorig jaar. Adobe meldt geen voorspelling van het volledige seizoen.