• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

NDFM '13: ‘Oude marketing wijsheden slaan dood in nieuwe wereld’

NIEUWSUPDATE

30-12-2013

Begin december 2013 gaf Arjen Hettinga, client services director bij Oogst een masterclass op de National Dag Financiële Marketing. In zijn sessie 'Online marketing, CRM data en Personalisatie' ging hij in op hoe CRM data kan worden gebruikt voor de gepersonaliseerde inzet van alle online verkoopkanalen.  En hoe daarmee een integrale, online klantbenadering ontstaat die een meetbaar hogere klantwaarde oplevert.

ndfm-masterclass-online-marketing-crm-da

Arjen Hettinga, online Strateeg bij Oogst, ging in zijn masterclass in op de optimalisering van online marketingkanalen. Volgens hem, en de aanwezige marketeers konden dit beamen, is de verzekeringssector nog maar weinig geëvalueerd op de ladder van online advertisement naar online marketing. Ze zijn de basis (aanwezig op internet) al wel ontstegen, maar veel verder dan het inzetten van internet als direct verkoopkanaal komt het niet. Voor financials is er nog een wereld te winnen op het gebeid van gesegmenteerde online strategieën en klantdialogen.

PRAKTIJKTIPS VAN ARJEN HETTINGA

 

Arjen Hettinga @ #NDFM13:  'Zero Moment of Truth'

Hettinga liet onder meer zien wat voor consumenten online het zero moment of truth is, ofwel het moment dat hij beslist daadwerkelijk een online aankoop te doen. Een concreet voorbeeld: iemand vergelijkt om 11:50 zorgpolissen op zorgpolis.nl. Om 14:18 uur beslist hij dat bijvoorbeeld FBTO zijn keuze zal worden  en om 14:40 uur wordt deze polis daadwerkelijk afgesloten via Independer. "Alle online klanten werken op deze manier, ook jullie klanten", aldus Hettinga. "Consumenten vergelijken niet alleen op prijs, maar ook op waarde en ze zijn slim genoeg om te weten wat wel waarde heeft en wat niet. Je zult dus op het juiste moment een relevant aanbod moeten doen voor de juiste klant en uiteraard geldt dit ook om klanten te behouden."

 

Aan de hand van concrete voorbeelden liet Hettinga zien waarom de ene site succesvoller is dan de andere. "De klant gaat voor de beste deal. Marketing wordt daarom steeds meer gerichter, van push naar pull gedreven. Reviewsites, vergelijkingssites en blogs van autoriteiten worden steeds belangrijker. Wie in zoeklijstjes niet in de top 3 staat, telt niet meer mee. Tachtig procent van de online consumenten kiest voor een aanbieder uit de top-3.

Online personalisatie: 'Bouw echte relaties met klanten'

Hettinga gaf tips om zo hoog mogelijk in die ranglijsten te komen en hoe je als bedrijf er voor kunt zorgen dat de conversie omhoog gaat zonder dat de kosten de pan uitrijzen. Hij ziet grote kansen voor bedrijven, zeker als Google het straks mogelijk maakt om search en analytics te combineren. "Bepaal wel voor jezelf wat je Google wilt toevertrouwen. Ze weten nu al meer van je dan je partner."Volgens Hettinga ligt de grootste kans in het opbouwen van echte relaties met klanten. "Uiteindelijk gaat het hier naartoe. Toch zijn op dit moment veel bedrijven hier nog huiverig voor. Zij gaan alleen voor volume en durven de relatie met de individuele klant nog niet aan te gaan."

 

Nationale dag financiele marketing 2013 arjen hettinga - online marketing, crm data en personalisatie  from Oogst

 

Deze samenvatting van de sessie van Arjen Hettinga is overgenomen uit het verslag van de Nationale Dag Financiële Marketing dat verscheen in het  Vakblad voor Financieel Adviseurs