• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Mobiele affiliate marketing: nog te weinig toegepast in Nederland

NIEUWSUPDATE

31-05-2014

De sterke groei van mobiel en de steeds belangrijkere rol ervan in het aankoopproces werd tijdens de affiliatedag breed uitgemeten. Toch wordt het mobiele kanaal nog niet uitgebreid opgepakt door de Nederlandse affiliate markt ondanks de mogelijkheden die er zijn. 

affiliate-marketing-path-to-purchase.620

Aan het einde van de affiliatedag kon worden geconcludeerd dat dit lijkt te komen doordat er nog geen optimaal beloningsstelsel en trackingsmethode aanwezig zijn om dit voor zowel publishers als adverteerders interessant te maken, en ondersteuning voor mobiele apparaten nog te vaak ontbreekt.

Mobiel steeds belangrijker in de UK, NL blijft nog achter

Het mobiele conversieaandeel vanuit het affiliate kanaal is in de UK een stuk groter dan in Nederland, zo bleek eerder ook al uit de Zanox Mobile Barometer. Ondanks dat de Benelux voorop lijkt te lopen op landen als Frankrijk en Duitsland, is de performance nog te beperkt.

Zanox_Mobile_Barometer.jpg

Dat mobiele-affiliateprestaties zoveel hoger liggen in de UK komt voornamelijk op conto van de voucher- en cashbackwebsites. Deze partijen weten naast de online sales via mobiel ook een boost te geven aan sales in fysieke winkels door bijvoorbeeld geotargeting toe te passen.

Een creatief voorbeeld van geotargeting via de mobiel is te zien in het volgende filmpje van Meat Pack, dat Rianne Jacobs ook aanhaalde in haar verslag van de Affiliatedag.

 

Het veel gebruikte afrekenmodel 'last cookie counts' (LCC) zal ermee te maken hebben dat voornamelijk deze affiliatepartijen op mobiel uitblinken en ook welwillender zijn om hier tijd en geld in te investeren.

Crossdevice- en sessietracking nog te weinig toegepast/toepasbaar

Het mag geen nieuws heten dat online consumenten inmiddels veel verschillende kanalen en apparaten in het aankoopproces gebruiken. De bijdrage van individuele apparaten en aparte sessies op de conversie is daarbij, ondanks sommige pogingen, lang niet altijd inzichtelijk.

Meer weten over de conclusies van Oogst over de AffiliuateDag 2014, lees dan verder op  MarketingFacts