• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

MIE2015 doorslaand succes voor bezoekers en Oogst

NIEUWSUPDATE

09-02-2015

Ruim 2800 marketeers, strategen en onderzoekers bezochten op 4 en 5 februari het grootste Marketing & Insights Event van Nederland. Met een aanbod van ruim 100 lezingen en workshops en masterclasses op het gebied van onderzoek, Big Data en Digital Analytics een unicum in Nederland. En omdat Digital Analytics ons ding is waren we daar natuurlijk bij! 

mie2015.620x250.75.Lanczos3.no.cc.0.jpg

 

xtweet-dekker-mie15.540x190.jpg,qq=90,ae

Arjen Hettinga mocht namens Oogst een sessie verzorgen over de impact van Big Data is op online marketing. Met de sessie van vorig jaar in het achterhoofd was het animo onder het publiek zo groot dat de zaal bomvol gevuld was, tot het punt dan bezoekers op de gang moesten blijven staan. Dat onze sessie gewaardeerd werd hebben we teruggezien in de cijfers. Met een dikke 8,5 eindigden we in de top van de sprekerslijst van MIE2015. 

 

 

Hoe Big Data Online Marketing voorgoed verandert

 

Big Data is de hype allang voorbij en dagelijkse kost voor bedrijven die inzetten op groei. Real time datastromen bieden organisaties een kans om een schaalbare en gepersonaliseerde online klantreis te bieden. 

Deze klantreis is altijd cross device en vindt plaats op eigen web platformen, overal op het internet, via email maar ook via traditionele kanalen zoals DM en telemarketing. Voor traditionele marketeers is deze fragmentatie en bedreiging, voor data-minded organisaties juist een kans. 

 

Of je nu groot of klein bent - op het juiste moment communiceren met de juiste boodschap is doorslaggevend om succesvol te zijn en te blijven. Juist hierdoor heeft Search Marketing in de begindagen van online marketing de aanzet gegeven tot een revolutie die nog steeds aan de gang is.   

 

Search Marketing is een logische eerste keuze geweest om in te zetten. Het werkt uitstekend bij het converteren van verkeer dat zich aan de 'onderkant van de funnel' bevindt. Dat verklaart dan ook de enorme groei in budget en het aantal marketeers dat Search als specialisme heeft gekozen. Search kristalliseert op dit moment behoorlijk uit: in de meest concurrerende online markten tellen alleen top 3 posities en het verbeteren van resultaat vergt verregaand specialisme. 

 

tweet-beukers-mie15.280x210.jpg?q=90&e=1

 

Tijd om ook de eerdere fasen in de funnel te optimaliseren en verder te kijken dan alleen sales, met name naar klantbehoud en het verhogen van de klantwaarde. 

 

De hoeveelheid beschikbare data is door de groei aan devices en de daling in kosten van data-opslag exponentieel gegroeid. Met deze data is ook de mogelijkheid ontstaan om echte inzichten in gedrag en behoeften van onze doelgroepen te krijgen. Langzaam maar zeker worden alle online kanalen doordrenkt met data, klantprofielen en targeting. We leren ondertussen van onze retargeting fouten die in het beginstadium voor zoveel irritatie hebben gezorgd bij klanten. 

 

Helaas wordt het opbouwen en gebruiken van data op dit moment nog steeds in silo's uitgevoerd: email marketing aanbieders verzamelen hun eigen profielen en registreren gedrag, Google, Facebook en RTB aanbieders benutten elk op hun eigen manier de kennis die ze van jouw klanten opdoen zonder dat er eigendom van data, kennisopbouw en synergie bestaat. Daar waar mogelijk leveren we aanvullende data, bijvoorbeeld CRM data, maar ook dat wordt geëxporteerd naar de diverse aanbieders die de kanalen beheren zonder dat hier lering uit wordt getrokken of dat het in de totale klantreis van nut is..

 

Neem de controle!

xmie15-data-centraal.540x190.jpg,qq=90,a

Door alle data in één centrale data-opslag te verzamelen en je kanalen hiermee gecentraliseerd aan te sturen krijgen we weer controle over onze online marketing en inzicht in de totale klantreis. Zodat we klanten en prospects effectiever kunnen benaderen, onnodig targeten kunnen vermijden en media effectievere kunnen inzetten. 

Een voorwaarde voor deze aanpak is het opheffen van de silo's en de afhankelijkheid van externe aanbieders. Een belangrijk element in deze strategie is het organiseren van centrale data, waar gegevens uit de online kanalen, de website, CRM en externe data samenkomen voor analyse, modellering en aansturing.

 

Met deze aanpak kunnen we onze klanten en prospects in iedere fase van de klantreis bereiken met een gerichte boodschap, op het juiste moment. Hierdoor kunnen we selecteren, segmenteren, uitsluiten en targeten op basis van waarde, in plaats van veronderstellingen. 

 

Wat willen klanten eigenlijk?

 

De grenzen van privacy en irritatie moeten hierbij natuurlijk nooit uit het oog worden verloren. Zolang we de klant en haar behoefte maar centraal blijven stellen hoeven er geen tegengestelde belangen te ontstaan tussen bedrijven die data inzetten voor online marketing en potentiele klanten. Klanten geven ook aan dat een zekere mate van maatwerk welkom is: 61% van de online kopers wil (een deel van zijn) privacy inleveren

voor persoonlijke, relevante aanbiedingen en zelfs 75% van de online kopers prefereert personalisatie om 

de online winkelervaring te verbeteren (bron: Accenture).

 

Gelukkig maar want de voordelen van effectief gebruik van data zijn groot. We kunnen hiermee efficiënter en effectiever (online) mediabudget inzetten, een betere ervaring creëren die leidt tot hogere conversie en orderwaarde, hogere retentie en lagere servicekosten.

 

De tips!

 

Om een goede start te maken met het gebruiken van data in online marketing hebben we een aantal tips:

 

 

Meer weten over het gebruiken van data voor online marketing doelstellingen? Neem contact op met  Arjen Hettinga via onderstaande formulier of door een email te sturen aan arjen [@] oogstonline.nl.  

 

Klaar zijn voor de volgende stap in web analytics, data en online marketing?

Oogst verzorgt inspiratiesessies! Neem voor een kennismaking contact op.