• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Masterclass Conversie Optimalisatie - verslag en presentaties

NIEUWSUPDATE

02-03-2014

Eind februari organiseerde Oogst een masterclass over Conversie Optimalisatie. Een inspirerende middag met vakgenoten en specialisten vol praktijkvoorbeelden, technieken en tips was het resultaat. Bedrijven als Bruna, Deloitte, Neckermann, Assem.nl en NCOI waren erbij.   

oogst-conversie-optimalisatie-masterclas

Tijdens de masterclass, gericht op E-commerce en Marketing managers, Online Marketeers, UX designers en Web analisten, deelde Oogst haar ervaring als Google Analytics Certified Partner (GACP) en Visual Website Optimizer Certified Partner op het gebied van het ontwerpen en uitvoeren van conversieoptimalisatie trajecten. 

 

Een aantal zaken kwam aan bod:

De opkomst en het groeiende belang van Conversie Optimalisatie 

Inleidend sprak Arjen Hettinga, Client Service Director Oogst,  over de opkomst van conversieverbetering. Hij schetste in een aantal slides hoe Online Marketing geëvolueerd is van het testen van bestelbutton kleuren en teksten en gebruik van foto's van mensen die kijken in de richting van de bestelknop naar effectievere manieren om de conversie te optimaliseren. Daarnaast heeft conversieoptimalisatie niet alleen betrekking op de website, maar ook op de gehele marketing en functionele propositie. Niet verwonderlijk want behalve meer omzet uit je bestaande bezoekers levert het je ook een hefboom en meer slagkracht voor bijvoorbeeld Google AdWords, vergelijkers en affiliates. Zijn complete presentatie tref je hier aan:

slide-1-638.jpg?cb=1393495206

Oogst masterclass conversie optimalisatie de opkomst en het groeiende belang van conversie optimalisatie- arjen hettinga  from Oogst

 

Hoe optimaliseer je structureel je conversie? 

Vervolgens sprak Martijn Staal, Analytics coordinator bij Oogst, over het structureel verbeteren van je conversie. Was conversie optimalisatie enkele jaren geleden nog iets dat een web analist er even bij deed, nu snappen e-commerce organisaties steeds beter dat conversieverbetering impact heeft op de totale organisatie en het als structurele activiteit ipv ad hoc opgepakt moet worden.

 

Martijn liet  tijdens deze sessie zien hoe je direct kunt starten om conversie optimalisatie integraal onderdeel van de bedrijfsvoering te maken. Daarnaast lichtte hij een tipje van de sluier op over hoe je laagdrempelig kunt beginnen met het aanpassen en testen van je website voor individuele bezoekers (personalisatie). 

slide-1-638.jpg?cb=1393500501

Oogst masterclass conversie optimalisatie hoe optimaliseer je structureel je conversie - martijn staal  from Oogst

 

Praktijkcase Flinders; een winnende aanpak

Flinders is een winkel met meer dan 10.000 designproducten voor je interieur en is meerdere malen uitgeroepen tot beste Woonwebshop. Geert-Jan Smits, Managing Director bij Flinders.nl, vertelde hoe een gestructureerde de conversie optimalisatie aanpak Flinders heeft geholpen om conversiestijging te realiseren.

Na enkele succesvolle optimalisatie tests eind vorig jaar wordt 2014 het jaar van structurele optimalisatie & personalisatie voor Flinders. Op basis van uitgebreide analyses van onder andere Google Analytics, interactieve workshops en brainstorms heeft Oogst samen met Flinders voor 2014 een testagenda opgezet waarbij structureel meerdere tests naast elkaar lopen. Behalve A/B testen zijn al zijn veel verbeteringen aan de usability en functionaliteit van de website doorgevoerd.Hoewel het testtraject recent is gestart, zijn al mooie resultaten behaald. Zo leidde het inkorten van het aantal stappen in het betaaltraject tot een stijging in de CTR van 13%, en 27% stijging in conversie. 

Flinders%20Funnel%20optimalisatie.350x35

Een aanpassing in het werven van nieuwsbrief abonnees leidde tot +58% meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief. Daarnaast test Flinders momenteel het toevoegen van een offertebutton, om de drempel voor bestellen te verlagen.

Flinders%20Stijging%20nieuwsbrief%20insc

Haal je het maximale uit je testtools?

Het toevoegen van een button of wijzigen van een kleurtje is met testtools zoals Visual Website Optimizer en Optimizely zo gebeurd. Maar er zijn veel meer geavanceerde mogelijkheden om het maximale uit je test te halen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met dynamische content of meerdere testen tegelijk? En hoe zorg je ervoor dat een testvariant in de hele bestelstraat aan dezelfde bezoeker wordt getoond? Hoe ver kun je gaan met geavanceerde segmentatie en targeting? Olaf Veltmeijer en Krisjan Oldekamp, beide consultant Web Analytics en Conversie Optimalisatie bij Oogst lieten aan de hand van veel voorbeelden zien wat je méér met testtools kunt doen - zonder dat hier IT capaciteit voor nodig is.slide-1-638.jpg?cb=1393500517

Oogst masterclass conversie optimalisatie haal het maximale uit je testsoftware - olaf veltmeijer-krisjan oldekamp  from Oogst