• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Inzichten en quick wins: Google Analytics User Conference 2014

NIEUWSUPDATE

19-06-2014

Op 17 en 18 juni werd door de selecte groep door Google gecertificeerde Analytics Partners de Google Analytics User Conference (GAUC) georganiseerd. Oogst droeg bij met een aantal expert sessies en direct toepasbare adviezen.

gauc14.620x250.75.Lanczos3.no.cc.0.jpg

Actuele onderwerpen tijdens deze editie van de Google Analytics User Conference (GAUC).waren onder andere Universal Analytics, gebruik van externe data, Conversie optimalisatie, Google Tag Manager en Dashboarding.

Het evenement werd ook dit jaar weer druk bezocht en goed gewaardeerd door de bezoekende webanalisten en online marketeers. Met trots kijken we terug op een zeer geslaagd evenement met een hoog niveau aan deelnemers en presentaties.

Dag 1: GAUC Training day

De Training Day is zeer geschikt voor mensen die in een kleine groep hands-on alles willen leren over alles wat met Google Analytics te maken heeft. Er waren 10 parallelle training sessies, verdeeld over 3 rondes. 

Oogst verzorgde drie sessies voor gevorderden en experts over de eerste learnings ten aanzien van Universal Analytics.

Met Universal Analytics, dat in april uit beta kwam, kwamen display targeting functionaliteit beschikbaar en werd het met een unieke UsedID mogelijk de offline en online customer journey inzichtelijk te maken over verschillende apparaten als PC, mobiel en tablet.

gauc-training-universal-analytics-martij

In deze training werden vragen beantwoord als 'Wat zijn best practices voor de implementatie van Universal Analytics?' en 'Op welke manier maak je goed gebruik van User ID?'.

De b├Ętaperiode heeft Oogst benut door voor een groot deel van haar klanten migraties uit te voeren, ervaring op te bouwen en voor te bereiden op het gebruik van User ID. Trainers Martijn Staal en Krisjan Oldekamp van Oogst delen de laatste inzichten die we door deze voorsprong hebben vergaard en een stappenplan waarmee je direct aan de slag kunt.

 

Dag 2: GAUC Conference day

De Conference Day ging de diepte in met 3 keynotes van Google en 24 masterclasses. Online Marketing Managers, webanalisten en business analisten werden bijgepraat over de laatste ontwikkelingen op het gebied van Web Analytics.

winterberg-data.280x210.png?q=90&e=1&mod

 

Ook op deze dag verzorgt Oogst masterclasses voor gevorderden en experts op Analytics gebied. Arjen Hettinga sprak over het gebruik van externe data uit bijvoorbeeld CRM of andere bronnen voor targeting van klanten met de juiste boodschap (of juist niet), Beoordeling van de waarde van groepen klanten en het verhogen van de relevantie van de boodschap.

Targeting kan bijvoorbeeld worden verbeterd door rekening te houden met historische zoekopdrachten, het feit of het een nieuwe of bestaande klant is, welke producten er zijn bekeken en demografische variabelen. Zo kun je retageten op andere websites op basis van zoekopdracht in Google zonder dat een bezoeker daadwerkelijk op je website is geweest. Maar ook zoekers met een afgewezen aanvraag uitsluiten in AdWords Of een AdWords gebruiker met een bepaald profiel een hogere bieding geven. De hefboom die hiermee ontstaat voor hogere posities kan enorm zijn.

Beoordeling van klanten en daarop inspelen is natuurlijk ook belangrijk. Want welke marge levert een bepaald type klant op. Welke signalen geven de beste klanten af en hoe kun je daar met je online marketing op inspelen?

Arjen gaf een voorbeeld van het gebruik van externe data in een overzichtelijk KPI dashboard waarbinnen alle relevante KPI's als marge, voorraadpeil en meer traditionele data als aantal bezoekers, CPA en conversiepercentage uitstekend kan worden gebruikt voor de dagelijkse beslissingen rondom campagnes.

De relevantie van de boodschap kan worden verhoogd door bijvoorbeeld rekening te houden met het voorraadpeil van goedlopende producten en de bijbehorende biedingen in AdWords. Arjen gaf een voorbeeld van rekening houden met de actuele sneeuwhoogten bij het aanbieden van schaarse hotelkamers in wintersportgebieden. Maar ook het uit voorraad dreigen te gaan van populaire producten kan een kostbare zaak zijn als je alleen op CPA bijstelt in je campagnes. Met het verlagen van biedingen op het moment dat je conversie inzakt door een laag voorraadpeil.

Een aantal praktische tips.

  1. Begin bij het einde: de klant. Maakt kleine stapjes en voorkom dat het een IT project wordt.
  2. Start met het toepassen binnen Advertising. Er zijn veel quick wins te behalen met bijvoorbeeld het uitsluiten van bepaalde groepen bezoekers.
  3. Bedenk welke data je wilt verzamelen met welk doel. Verzamel niet alles wat je tegenkomt, je dan verliest focus en doel.
  4. Hoe je klant centraal. Vermijd slimmigheden die privacygevoelig zijn.

gauc-masterclass-arjen-hettinga.280x210.

 

Het vertalen van klant data, web analytics en andere externe data (bijvoorbeeld meteodata) naar inzichten biedt enorme kansen voor het effectiever optimaliseren online marketing en de website. Daarnaast liggen er enorme kansen voor de aansturing van online marketing via dashboarding en geautomatiseerde rapportages.

 

Doe er je voordeel mee

Heb je interesse om deze inzichten ook voor jouw organisatie op een rij te zetten? We organiseren graag een sessie voor je. Neem hiervoor contact op met arjen(at)oogstonline.nl.

Zet in je agenda

We kijken nu al uit naar het volgende event dat we met onze GACP partners zullen organiseren: Het Search Congres 2014. Hierin delen we de laatste inzichten op het gebied van zoekmachine marketing. Noteer 26 en 27 november 2014 alvast in je agenda!