• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Inzetten van kortingscodes

NIEUWSUPDATE

17-05-2012

Korting geven is een marketingtool van alle tijden. En sinds de komst van sites als Groupon heeft de discountkoorts online consumenten meer dan ooit in zijn greep.

twinkle_logo.620x250.75.Lanczos3.no.cc.0

Tegelijkertijd is korting ook lastig. Het knabbelt aan de marge en als het maar door genoeg concurrenten gebeurt, dan heeft een heel segment last van prijserosie. Op de dunne marges waar veel retailers toch al mee kampen, is dat allerminst een wenselijke situatie.

Hoe moet het dan wel? Ten eerste moet het kaf van het koren worden gescheiden. Toegevoegde waarde is per kortingscodesite verschillend, stelt Arjen Hettinga, online strateeg bij Oogst uit Amsterdam. Hij zegt dat met name de grotere sites erin slagen extra sales te genereren omdat zij - ook naast Google - een groot bereik hebben. 'Sommige sites hebben tienduizenden of zelfs ruim honderdduizenden volgers op Facebook. Daar staat absoluut reƫel bezoek tegenover', aldus Hettinga.

Gebruik conversieattributie- en webanalytics om te zien of een kortingscodesite waarde toevoegt

De online strateeg adviseert webwinkels conversieattributie- en webanalytics tools te gebruiken om te zien of een kortingscodesite waarde toevoegt. 'Je moet vooral weten of je met deze sites wel degelijk zit te vissen buiten je eigen visvijver. Je wilt niet extra betalen voor kopers die je zelf ook al bereikt. Mocht er een aanzienlijk percentage kannibalisatie in zitten, dan kun je altijd nog afspraken maken met de kortingscodesite in kwestie om de activiteiten die een additioneel bereik opleveren uit te breiden, dan wel de vergoeding omlaag te brengen', legt Hettinga uit.

Kortingscodesites zullen overigens altijd voor een gedeelte kannibaliseren. Omdat consumenten steeds bewuster worden van het fenomeen kortingscodes, zullen ze voorafgaand aan een aankoop vaak eerst zoeken op '[naam webwinkel] + kortingscode'. Een gedeelte van deze consumenten had ongeacht een korting toch wel gekocht, en over deze aankopen wordt dan wel een extra korting verschaft aan de consument en een affiliatevergoeding aan de kortingscodewebsite.

Dit stuk komt uit het artikel 'Kortingssites, wat moet je ermee?' geschreven door Bart Nagel. Het verscheen in Twinkle Magazine April 2012.