• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

invloed van affiliate marketing op Online Fashion: de beste beleving

NIEUWSUPDATE

02-09-2015

In het eerste deel van mijn blog: " Online fashion en de invloed van affiliate marketing" werd er voornamelijk ingegaan op het ideale klantproces. In dit deel ga ik in op de beste beleving en die licht ik toe met  3 van voorbeelden voorziene suggesties voor affiliate marketing.

rico-stuijt-online-fashion-2.620x250.75.

Beleving van de klant

Bij het proces wat een potentiële klant doorloopt is er ook altijd een bepaalde "gevoels"-beleving  aanwezig en het hierop inspelen wordt steeds belangrijker. Natuurlijk verschilt het belang van een goede beleving per artikel of dienst maar een juiste beleving zorgt hoe dan ook voor een langere customer life time value, betere conversie en mogelijk meer sales via gecreëerd ambassadeurschap. Aanwezig zijn waar nodig is al lang niet meer genoeg.

rico-stuijt-beleving-affiliate-marketing

 

 

 

1.       Targeting

Je kunt als adverteerder heel nauw targeten door je op een segment te richten met identieke wensen en dat op een bepaalde manier te bereiken is, zoals bijvoorbeeld adverteerders Onlyformen of Outfittery dit oppakken. Met het inzoomen op features als verlengde openingstijden, gemak van het niet fysiek te hoeven winkelen of alleen hetgeen betalen wat je niet retour stuurt, proberen ze het 'de man' zo gemakkelijk mogelijk te maken.

 

Interessant voor affiliates is om hierin mee te gaan,  extra waarde toe te voegen en zo de customer journey ideaal te verlengen. Een fashion affiliate die dit voor mannen goed oppakt is Mentoday met hun Outfit pagina. Voor meiden en jonge vrouwen pakt Stylefruits dit goed op. Zij laten hun bezoekers outfits creëren wat goed inspeelt op de beleving van de bezoekers. Hiermee creëren ze vraag aan het begin van de conversiefunnel  en genereren zodoende een hogere toegevoegde waarde.

 

 

2.       Beeldmateriaal

Beeldmateriaal als video en foto blijft belangrijk om extra beleving te creëren. Een leuk voorbeeld is deze video van Only met een aantrekkelijk verhaal. Deze video kan op elk moment gestopt worden en als er op bepaalde kleding wordt geklikt kan deze meteen worden getagd, gedeeld en worden gekocht. Zo kan er liefde-emotie worden gekoppeld aan verkopen doordat mensen zich verbonden voelen met de personen in de video. Deze opzet leverde 450% meer verkeer op. Video kan daarbij ook perfect worden ingezet om de conversie te vergroten door bijvoorbeeld te laten zien hoe bepaalde kleding valt of hoe bepaalde producten werken.

 

Verschillende merken proberen met verschillende beeld campagnes een bepaald gevoel te creëren. Maar vaak vergeten zij dit goed door te voeren op bijvoorbeeld artikel niveau waardoor de customer journey geen match meer heeft. Zie bijvoorbeeld de homepagina van Versace met een mooie afbeelding van waarschijnlijk een dure fotoshoot, het gevoel van liefde en aandacht ebt echter weg als je verder navigeert, zeker op artikel niveau zoals de zonnebrillen of riemen pagina. Affiliates kunnen met betere afbeeldingen daarbij ook beter de desbetreffende artikelen wegzetten.

 

Affiliate quickwin

Een goede win om samen met affiliates de customer journey te verbeteren is om een passende banner te vertonen bij verkeer vanuit bepaalde affiliates. Er kan worden gedacht aan een banner met de tekst: welkom bezoeker.

Een dergelijke test hebben we binnen Oogst ook met een adverteerder opgezet en pakte ook qua conversies positief uit. Naast het feit dat je als adverteerder je website optimaliseert voor verkeer vanuit je affiliates, is het goed om affiliates informatie te geven zodat zij dit eventueel de omgekeerde weg ook kunnen doen. Een idee hiervoor beschrijf ik onder het volgende punt.

 

 

3.       Toekomst Optimalisatie Fashion - Affiliate

Naast het (beter) gebruiken van affiliate marketing om klantbeleving en proces sluitend te krijgen, is er naar mijn mening nog een mooie optimalisatie mogelijkheid voor affiliate marketing:

 

Retargeting op productniveau wordt volop gebruikt in kanalen zoals Display en Adwords. Alleen in de affiliate wereld wordt dit nog niet grootschalig gebruikt terwijl dit zeker voor Fashion interessant is. Dan heb ik het overigens niet over een paar partijen die dergelijke targeting voor je kunnen opzetten als een soort affiliate maar meer over een mogelijkheid dat een affiliate netwerk in het volgende faciliteert.  Een koppeling waarbij de adverteerder aangeeft 'bezoeker x heeft net artikel 1 en 2 bekeken en nog niet geconverteerd'. Als deze bezoeker op een site zoals bijvoorbeeld Fashionchick of Kleding.nl landt, wordt deze informatie doorgegeven waardoor artikel 1 en 2 extra gepusht kunnen worden op deze sites om zo de customer journey en conversie te verbeteren. Met dergelijke mogelijkheden zal de toegevoegde waarde van een affiliate netwerk ook toenemen. Als dit straks ook goed cross device toepasbaar is door het weghalen van inlog drempels, kan dit grote vormen aannemen.

 

Kortom

Het is belangrijk om het juiste beeldmateriaal aan de juiste doelgroep op het juiste moment te tonen. Met affiliate marketing zijn er hier goede mogelijkheden voor dankzij de verscheidenheid aan affiliates m.b.t. doelgroep en fase aankoopproces. Er zijn echter nog extra slagen te maken via informatie uitwisselingen tussen affiliates en adverteerder zodat retargeting op grote schaal ook tot de mogelijkheden behoort. 

 

Dit artikel verscheen ook op MarketingFacts.