• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Instagram Advertising: 5 prangende vragen

NIEUWSUPDATE

28-09-2015

2,8 Miljard dollar. Dat is wat Instagram  volgens Emarketer wereldwijd aan advertentie-inkomsten moet gaan opbrengen in 2017. En voor iedereen die staat te springen om bij te dragen aan deze hoge verwachting volgen hier vijf belangrijke vragen die elke adverteerder zichzelf nú moet stellen.

instagram-logo.620x250.75.Lanczos3.no.cc

1.    Wat biedt Instagram mij als adverteerder?

Instagram heeft 300 miljoen actieve gebruikers per maand. Hiervan bevindt ruim 70% zich buiten de VS. In Nederland is Instagram vooral onder jongeren populair.

Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2015 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy blijkt dat de helft van de Nederlandse scholieren en studenten Instagram gebruikt. Dit aandeel zakt snel in oudere leeftijdsklassen. In totaal gebruiken 1,8 miljoen Nederlanders Instagram, waarvan 722.000 dagelijks.

Onze ervaring is dat Social Media Advertising een relatief goede aanvulling is op het bereik van Search Engine Advertising, vooral omdat targeting heel specifiek mogelijk is. Door beide kanalen in te zetten, bereik je je doelgroep in elke fase van het aankoopproces.

Qua targeting heeft Instagram het goed bekeken. Die vindt namelijk plaats via de bijzonder specifieke Facebooktargeting. Hiermee is in te spelen op demografische kenmerken, maar ook op (Facebook) likes en interesses. Uiteraard behoort ook remarketing tot de mogelijkheden.

 

2.    Wat zijn mijn mogelijkheden op Instagram?

Instagram biedt drie verschillende soorten advertenties: Image Ads, Video Ads en Carousel Ads.

Image Ads bestaan hoofdzakelijk uit een foto en een kleine tekst. Ze kunnen zowel gebruikt worden om een CTA (Call to Action) te communiceren als voor een Branding campagne. Het is voor gebruikers mogelijk om de post te liken en om er op te reageren. Rechts onder de foto is een duidelijke CTA-knop aanwezig.

cta-knop-voorbeeld.jpg?q=90

De Video Ads lijken erg veel op de Image Ads, maar tonen een video van maximaal 30 seconden. Ook hier is de CTA-knop mogelijk.

Carousel Ads kennen we natuurlijk al van Facebook. In dit format kunnen we niet één, maar vijf foto's toevoegen. Hierdoor wordt het makkelijker om een verhaal te vertellen en de gebruiker aan te zetten tot actie.

 

3.    Wat ga ik bereiken op Instagram?

Er zijn een aantal 'Objectives' die gekozen kunnen worden op Instagram. De belangrijkste zijn 'Clicks to Website', 'Video Views', 'Mobile App Installs' en 'Mass Awareness'.

De meeste objectives zullen voor zich spreken. Instagram zet de advertenties aan de hand van de gekozen objective zo goed mogelijk in. 'Mass Awareness' is een bijzondere. Instagram garandeert impressies door de ads hoog in de feed te plaatsen. Op dit moment is 'Mass Awareness' alleen nog beschikbaar via een Sales Partner.

 

4.    Hoe zet ik Instagram goed in?

Het is belangrijk om te beseffen dat advertenties op Instagram in Nederland vooral gezien zullen worden door jongeren. Aanprijzingen voor een zakelijk softwarepakket zullen dus nog niet erg effectief zijn.

Daarnaast draait Instagram om beeld en kwaliteit. Instagram zal er veel aan gelegen zijn om de kwaliteit hoog te houden. Via een 'Relevance Score'-systeem krijgt kwaliteitscontent een groot voordeel ten opzichte van de rest.

Wij adviseren onze klanten om een ietwat 'kunstzinnige' insteek te kiezen, die dicht bij het bedrijf staat en bijdraagt aan de boodschap. Gebruik dus net even een ander slag afbeelding dan op Facebook, maar let op dat ze wel bij het merk passen. De afbeelding moet op zichzelf de kracht hebben om de aandacht meteen te trekken. Kijk bijvoorbeeld eens bij @suitsupply voor een best practice. Via een slim geplaatste link leidt Suit Supply gebruikers naar hun 'Instagram Shop', waar alle kleding van de foto direct aangeschaft kan worden.

suitsupply.png?q=90

 

Onze ervaring met Facebook leert dat het belangrijk is om de interesses van de doelgroep heel goed voor ogen te hebben. Facebook en Instagram bieden prachtige targetingopties, dus maak daar goed gebruik van!

 

5.    Wat zijn de verwachtingen?

Er wordt in de Verenigde Staten al een tijd geadverteerd op Instagram en de resultaten zijn goed. Instagram heeft een aantal mooie resultaten op een rij gezet.

 

Wat moet ik verder nog weten...

Het plaatsen van Instagram advertenties loopt geheel via Facebook. In de Power Editor van Facebook is sinds kort de optie voor Instagram zichtbaar als extra placement optie. Ook het advertentiebudget loopt dus via Facebook.

En oh ja, Instagram advertising start op 30 september 2015 in Nederland; je hebt dus nog twee dagen om je voor te bereiden! Voor vragen kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen!

 

Dit artikel verscheen ook binnen Emerce Topics