• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Impressie Seminar Smart Media Buying – 11 oktober 2017

BLOG
post image

19-10-2017

Oogst organiseerde op 11 oktober in Hotel Arena een seminar over Smart Media Buying: de kansen voor adverteerders én uitgevers om meer grip te krijgen op het rendement van online advertising. Een impressie van de middag...

 

Transparantie is hét antwoord om je klant nog beter te bereiken

 

Er is een revolutie gaande in het medialandschap. Online reclame-uitgaven overschaduwen die van TV of welk ander medium ook. Alle media worden programmatic ontsloten voor adverteerders. Toch is media-inkoop anno 2017 nog steeds niet transparant: van iedere adverteerders euro komt maar een fractie bij de uitgever terecht en erger: een nog kleiner deel wordt gezien door de doelgroep en creëert klantwaarde.

 

Adverteerders als Procter & Gamble en Unilever doen tot nu toe vergeefse oproepen aan mediabureaus om rigoureuze veranderingen. Tegelijk worstelen uitgevers (en mediabureaus) met hun business model. Data en technologie stelt adverteerders in staat transparant in te kopen en af te rekenen op basis van eerlijke kwaliteits KPI’s. Iedere upper funnel advertising campagne moet data gedreven zijn om gepersonaliseerde engagements in de klantreis te kunnen creëren.

 

Adverteerders en publishers van o.a. HEMA, Dorel, ONVZ,  STER, Nationale Postcode Loterij, Robeco, Greetz, Mazda, Bavaria, FBTO, Mediamarkt, Sanoma, Telfort, BankGiro Loterij en NCOI kwamen bijeen om kennis te delen hoe je als organisatie een online Smart Media Buying strategie kan inrichten en beter op rendement en merkbeleving kunt sturen. Dit spraakmakende onderwerp werd belicht door autoriteiten op het gebied van programmatic advertising: Marcel Vogels (DMA Institute), Tim Geenen (Faktor), Arjan Grootveld (DigitalResult) en Arjen Hettinga (Oogst).

 

Marcel Vogel (DMA Institute): “Pas op voor media plofkip! Minder dan 16% van online marketing euro’s wordt effectief besteed”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marcel zette voor de volle bak direct de toon. Behalve de 5% van de adverteerders die wel toegang claimt tot hun DSP mag het niet verrassen dat ze plofkip wordt verkocht in plaats van effectief bereik: van elke bestede online advertentie euro komt 84 cent niet goed terecht! En dan gaan we nog van het positieve uit dat de overige 16 cent wel bijdraagt aan de customer journey.

 

Transparantie is hierin het antwoord en gaat verder dan alleen zichtbaarheid. Zorg vanuit de doelstellingen die je wilt bereiken, dat ieder touchpoint met consumenten wordt gemeten en de bijdrage inzichtelijk wordt. Wees als adverteerder de kritische regisseur van mensen, kennis, technologie en publisher management. En maak gebruik van de expertise van een performance bureau als Oogst. Door de regisseur rol meer naar je toe te trekken is 60-90% effectieve inzet van realistisch.

 

Voor deze regisseursrol moeten de meeste organisaties op hele korte termijn veranderen, voordat de concurrent dat doet en een voorlopersrol op zich neemt.

 

Tim Geenen (Faktor): “Geef consumenten de controle welke data ze met wie delen”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tim gaf in zijn betoog het belang van identiteitsbeheer via blockchain voor meer transparantie en een betere ervaring voor consumenten.

 

Volgend jaar wordt de GDPR / AVG wetgeving die volgend jaar van kracht. Vanaf dan moet de consument de baas over data zijn. Uitgevers moeten data bijvoorbeeld overdragen als daarom gevraagd wordt, of verwijderd of corrigeren. Blockchain kan hierbij een uitkomst bieden. Via deze technologie kan de consument bepalen welke van zijn profielgegevens hij deelt met welk bedrijf. Voor uitgevers kan de blockchain technologie het gehele proces faciliteren, het beheer van welke profieldata met wie wordt gedeeld. Het wordt ook mogelijk dat uitgevers data met elkaar gaan delen waardoor er completer beeld ontstaat van de consument en relevantere geadverteerde kan worden.

 

Kortom: met deze technologie krijgen consumenten controle en keuze over hun persoonlijke gegevens, uitgevers de tool voor een duurzaam bedrijfsmodel (content voor data) en merken de mogelijkheid om effectiever te adverteren.

 

Bekijk de gehele presentatie van Tim.

 

Arjan Grootveld (DigitalResults): Hoe organiseer je transparante mediainkoop? Door samenwerking!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arjan liet op basis van zijn ervaring bij o.a. KLM en ING zien welke voorwaarden er aan adverteerderskant gesteld om transparante media inkoop en daardoor lagere mediakosten (minder waste) en betere targeting mogelijk te maken.

 

Mensen: Het begint bij het binnenhalen van de juiste competenties, die zowel de business als techniek begrijpen. Een lastige maar noodzakelijke voorwaarde. Er is bijvoorbeeld kennis nodig om het account management met publishers te doen en ervoor te zorgen dat een relatie met iedere publisher ontstaat. Daarnaast wordt kennis van Data Management Platforms steeds belangrijker om de inzet van marketingkanalen te kunnen orkestreren.

 

Organisatie: Ten tweede moeten afdelingen binnen de organisatie van de adverteerder nauwer samenwerken. Het bureau is als teamlid onderdeel van de organisatie in plaats van leverancier.

 

Bureau: Doordat vaak niet alle kennis in huis is, is de kennis van de markt en tools die bij het bureau ligt een belangrijk ingrediënt.

 

Bekijk de gehele presentatie van Arjan.

 

Arjen Hettinga Oogst: Naar effectieve mediainkoop met de S.M.A.R.T. aanpak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arjen vatte de middag samen in wat je aan profielen, analyse, media en creativiteit nodig hebt en introduceerde de SMART Media Buying aanpak welke adverteerders helpt om slimmer en transparanter media in te kopen. Samenwerking tussen adverteerder, publishers en bureau is daarbij essentieel.

 

Start met een aantal publishers een eerste SMART campagne en zorg als adverteerder ervoor dat alle touchpoints in de customer journey worden doorgemeten. Door met zoveel mogelijk relevante profieldata de doelgroep te targeten, is de inzet van mediakanalen zo specifiek mogelijk. Tenslotte door deze data terug te koppelen aan publishers kun je met hen het gesprek over hun individuele bijdrage aangaan.

 

Met deze aanpak leer je als adverteerder veel meer over je klanten en hoe je ze het beste in iedere fase van de customer journey kunt benaderen en bouw je een warmere relatie met publishers en bureau op.  Niet alleen voor jou als adverteerder maar ook voor bijvoorbeeld de publishers en netwerken met wie je samenwerkt voegt dit veel (en onderscheidende) waarde toe.

 

Bekijk de gehele presentatie van Arjen.

 

Tenslotte: de borrel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De middag werd afgesloten met een borrel waar flink werd nagepraat over het onderwerp.

 

Een van de reacties na afloop van het event:

 

Tim Ariesen, accountmanager Sanoma

"Ik ben erg enthousiast over de manier van aanvliegen van jullie samenwerking met publishers. Zelf kennis in huis halen en bouwen aan partnerships met publishers, fantastisch om te zien hoe Oogst dit stimuleert vanuit een adviserende en reflecterende rol."

 

Foto's

Foto's van het event vind je op Flickr

 

Seminar Smart Media Buying 11 oktober 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotografie door Bagchus Fotografie.