• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

How to influence(r) your SEO strategy

BLOG
post image

19-09-2019

Influencer marketing is een hot topic in 2019. Volgens een studie van IAB Nederland is influencer marketing in 2018 met maar liefst 85% gestegen. Je kunt er op een vrij toegankelijke manier je boodschap mee overbrengen aan de juiste doelgroep. Hieronder lees je wat influencer marketing precies inhoudt, waar je rekening mee moet houden voordat je ermee begint en hoe het geïntegreerd kan worden in je SEO strategie. Om dit proces data-driven te maken, hebben we bij Merkle een inhouse algoritme ontwikkeld.

 

 

 Auteur: Joyce Reijn, Online Marketing Consultant

 

 

 

Waar vroeger de focus lag op autoriteit creëren door het opbouwen van zoveel mogelijk backlinks, wordt dit sinds de Fred update in 2018 juist afgestraft door Google. Google hecht nu meer waarde aan de kwaliteit van de website en de vraag of de backlink relevant is voor de betreffende site. Door deze update wordt er dus streng toegekeken op het creëren van backlinks en dit vergt meer creativiteit voor het opbouwen van autoriteit. Naast het kijken naar de kwaliteit van de website (domain authority of trust flow), wordt Google ook steeds beter in het herkennen van synoniemen en de betreffende sector. Dankzij deze en nog meer updates zorgt Google ervoor dat het internet en de Google zoekmachine steeds betrouwbaarder wordt, maar ook dat de juiste informatie op het juiste moment aangeboden kan worden. 

 

Waarom een influencer? 

De meeste influencers richten zich op specifieke onderwerpen. Zo zijn er bijvoorbeeld ‘mommy-bloggers’ en ‘beautybloggers’. Door deze (soms onbewuste) categorisering van influencers trekken ze ook een specifiek publiek aan. Dit maakt het makkelijker voor bedrijven om te kiezen met wie ze graag willen samenwerken. Zo zal een ‘mommy-blogger’ waarschijnlijk meer open staan voor kindvriendelijke producten en een ‘beautyblogger’ eerder voor de nieuwste make-up producten. Deze interesses zijn meestal door te trekken in hun volgers. Daarnaast zijn influencers vaak creatief ingesteld en kunnen ze jouw merk in een mooi jasje verkopen. Het inzetten van een influencer is dus een goede manier om brand awareness te creëren. 

 

Samenwerken met een influencer 

Er zijn verschillende influencers te onderscheiden, zoals micro, meso en macro influencers. Hierbij is een macro influencer niet direct de beste optie: een groot bereik staat niet garant voor de hoogste engagement. Bij een goede influencer gaat het namelijk niet alleen om het aantal volgers. Wil je het goed aanpakken? Dan is het belangrijk om ook te kijken naar de engagement rate van de volgers tot de influencer. Wordt er vaak genoeg gereageerd en geliked? Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat iemand veel volgers heeft maar er vrijwel niet gereageerd wordt, wat een teken kan zijn van ‘ingekochte volgers’. Instagram wordt hier strenger in en weet deze nep accounts steeds beter te vinden en verwijderen. 

 

Omdat een ‘micro-influencer’ een kleinere groep volgers heeft, kan deze de boodschap vaak duidelijker en oprechter overbrengen aan de doelgroep. Een macro-influencer heeft meer afstand tot zijn of haar volgers, waardoor deze volgers waarschijnlijk minder snel zullen reageren/liken. Het voordeel van een macro-influencer is dat zij goed zijn voor het vergroten van de zichtbaarheid van je merk. Net als in het casino is het wijs om je kansen te spreiden; liever meerdere micro influencers met een goede boodschap dan één of twee macro influencers met een lage engagement rate. Of: een juiste mix van verschillende ‘soorten’ influencers. 

 

Verzadiging van de feed 

Verder is het belangrijk om te kijken naar hoeveel samenwerkingen de influencer al is aangegaan of waar hij/zij nu mee bezig is. Je wilt namelijk niet ‘de zoveelste betaalde post’ zijn. Dit is niet goed voor de geloofwaardigheid van de influencer, maar nog veel belangrijker is dat het averechts kan werken voor je merk. Springt je merk er op die manier wel uit en vertrouwen de volgers op de mening van de influencer?

 

Wel of geen label ‘gesponsord’ of ‘ad’, toevoegen? 

Het herkennen van gesponsorde content wordt steeds lastiger voor de gemiddelde consument. De wet zegt namelijk niets over promotie via sociale media kanalen. Daarom is er een Reclame Code voor social media tot stand gekomen op 1 januari 2014 en is deze onlangs geüpdatet (2019), waardoor influencers nu ook meegenomen zijn. Het doel van deze code is het transparant maken van gesponsorde content en samenwerkingen tussen bedrijven en de ‘influencer’. Deze code verplicht o.a. het benoemen van de samenwerking tussen adverteerder en influencer, als een soort disclaimer. Door middel van deze disclaimer wordt de consument bewust gemaakt van de poging tot beïnvloeding, waardoor zij een kritische houding aan kan nemen. Echter wordt er vaak over de disclaimer heen gelezen of herkent de consument de disclaimer niet. Daarnaast geeft de code bijvoorbeeld aan dat de uitingen niet misleidend mogen zijn voor de consument. 

 

Er bestaat nog een manier van adverteren, namelijk ‘native advertising’. Dit heeft als doel dat, ondanks het zien van een advertentie, de gebruikerservaring niet verandert, wat het dus nog lastiger maakt om gesponsorde content te herkennen. Tegenwoordig is het dus verplicht om de samenwerking duidelijk te maken aan de consument. Het is dan aan de influencer om een bepaalde geloofwaardigheid te creëren, zodat het publiek de boodschap en mening voor waarheid aanneemt, ondanks dat het bericht gesponsord is. 

 

Influencers & data algoritme

Uiteraard is het als bedrijf mogelijk om simpelweg rond te kijken wie je het meeste aanspreekt op Instagram, door de foto’s te scrollen en het aantal volgers te checken. Het is echter misschien nog wel belangrijker om ook data te verzamelen over de volgers/doelgroep van deze influencer. Een make-up product zou je het liefst neerzetten bij een vrouwelijke influencer, want vrouwen volgen vrouwen, toch? Toch kun je juist met dit soort aannames de fout in gaan. Als je niet in de doelgroep-data duikt zou je zomaar je make-up product verkopen aan de overwegend mannelijke follower-base van de vrouwelijke influencer, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Zorg er daarom voor dat de keuze op meer informatie wordt gebaseerd dan op een simpele scroll door de foto’s of het aantal volgers. Door middel van het combineren van verschillende databronnen kan er een analyse gemaakt worden van de follower base. Bij Merkle hebben wij een inhouse algoritme ontwikkeld waarmee wij de volgers van een account kunnen analyseren. Zo wordt onder andere leeftijd, geslacht en taal geanalyseerd. Op basis van deze gegevens kun je bepalen om bijvoorbeeld een Engelse campagne te starten of om voor een andere influencer te kiezen.

 

How to: Influencer marketing integreren in je SEO strategie

Er zijn verschillende manieren om een influencer te integreren in je SEO strategie. Zoals hierboven beschreven kunnen influencers vooral meehelpen aan het creëren van awareness rondom je merk. Maar hoe kan dit helpen bij het verhogen van de SEO-autoriteit? Door middel van het opzetten van een nieuwswaardige-campagne kun je ervoor zorgen dat nieuwssites het oppikken en op die manier meer waardevolle linkjes vergaren. Doordat de influencer in dit geval als een ‘expert’ fungeert wordt de boodschap daarnaast ook als minder commercieel gezien/ervaren. De influencer wordt op deze manier als het ware ingezet om content aan te jagen. Daarnaast heeft de buzz op social media rondom je merk, ook invloed op de Google ranking. 

 

Kortom, influencer marketing is een goede toevoeging aan je online PR/SEO-strategie, maar denk er goed over na en kijk verder dan de meest voor de hand liggende keuze. Probeer daarnaast ook helder te zijn in de communicatie naar zowel je influencer (over verwachtingen), maar ook naar de consument zelf, zodat duidelijk is dat de content gesponsord wordt.

 

Wil je meer weten over influencer marketing en/of SEO? Neem gerust contact met ons op!