• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Hoe zet je user generated content in voor paid social campagnes?

BLOG
post image

12-11-2018

User generated content (UGC) wordt steeds meer gebruikt in social campagnes en dat is niet gek. Naast betere resultaten kan het ook zorgen voor een kostenbesparing. In deze blog laat Desiree zien hoe je UGC gemakkelijk in je paid social campagnes kunt inzetten.

 

 

 

 

Auteur: Desiree Stroet - Online marketing consultant

 

 

Tegenwoordig zijn het niet langer alleen mediabedrijven en content specialisten die content maken en delen. Door de populariteit van sociale netwerken zijn consumenten over de gehele wereld content specialisten geworden. User generated content (UGC) is een van de snelst groeiende vormen van content en zie je vooral terug op de verschillende social media platforms. Deze ontwikkeling heeft grote gevolgen voor het gehele media-ecosysteem. UCG biedt namelijk niet alleen veel kansen voor worstelende content marketeers, die op zoek zijn naar (sterke) content, maar ook om te gebruiken in social paid campagnes.  

 

UGC kan verschillende vormen aannemen. Het kan een recensie zijn die te zien is op Amazon, een merk recensie op YouTube of een afbeelding van jouw product op Instagram. Volgens de Nielsen Consumer Trust Index vertrouwen 92% van de consumenten user-generated content meer dan traditionele reclame en 81% zegt dat hun aankoopbeslissingen zijn beïnvloed door de sociale media berichten. Geloofwaardigheid en authenticiteit spelen hier een grote rol, aangezien UGC als oprecht en betrokken wordt beschouwd. Dus waarom zou je UGC niet in je social paid campagnes gebruiken? 

 

Betere resultaten en kostenbesparing


Social Examiner schrijft in 2015 al over dat het gebruik van UGC in Facebook-advertenties heeft geleid tot een 300% hogere klikfrequentie (CTR), 50% lagere kosten per klik (CPC) en 50% lagere kosten per acquisitie (CPA). Ook zien we 4,5% hogere conversieratio's en een 6,9 keer hogere betrokkenheid dan door merk-gegenereerde inhoud.

 

Naast betere resultaten kan UGC ook zorgen voor een kostenbesparing. Wij adviseren onze klanten bijvoorbeeld om hun content minstens om de vier weken te vervangen om advertentie-moeheid te voorkomen. Voor bedrijven met beperkte middelen is dit vaak lastig en duur. Door gebruik te maken van UGC, kan de content regelmatig worden vernieuwd, zonder dat compleet nieuwe uitingen hoeven te worden opgemaakt. Jouw eigen klanten delen vaak online hun merkervaring en zorgen daarmee voor een mooie ​​bibliotheek met unieke visuele inhoud.

 

Content voor je social-media advertenties


Je kunt op verschillende manieren relevante content voor je paid social advertenties vinden. Als je een hashtag van je merk op Instagram hebt staan, kun je zoeken naar merkgerelateerde inhoud, of in de gaten houden wie jou heeft getagd in hun berichten. Uiteraard moet je wel toestemming hebben van de maker om je favoriete visuals te gebruiken in je paid-social campagnes, maar dat kun je snel en eenvoudig nagaan.

 

Het grootste voorbeeld is hier toch wel Coca-Cola en het gebruik van #shareacoke. Iedereen kent deze campagne van de flessen met de namen erop. Mensen gingen op zoek naar een flesje met hun naam erop en deelde dit op social-media. Dit heeft dan ook gezorgd voor ontzettend veel free publicity.

 

 

Voor onze klant HEMA hebben we bijvoorbeeld veel meer betrokkenheid gegenereerd door mensen unieke verhalen over een specifiek product van HEMA te laten vertellen. Zo vertelt Nina Maria over haar ervaring met foundation, Elisja over panty’s en Wies deelt haar ervaring over HEMA ondergoed. Deze UGC-video’s hadden op Facebook een 362% hogere CTR dan het account gemiddelde.

        

 

Een andere manier om de campagne prestaties van jouw volgende paid social campagne te verbeteren, is door echte klantrecensies te gebruiken. Het werkt heel goed als ze worden gebruikt in de advertentietekst of als overlay op afbeeldingen of video-items. Blenders Eyewear neemt bijvoorbeeld klantrecensies en beoordelingen op in hun dynamische productadvertenties op Facebook. Als gevolg hiervan profiteerde het merk van een 38% lagere CPA, 40% lagere CPC en verhoogde het rendement op advertentie-uitgaven met 62%.


 

Deze voorbeelden laten zien dat het gebruik van UGC in paid social advertenties erg goed werkt en je hier gemakkelijk mee aan de slag kunt gaan. Wil je meer weten? Neem dan contact op met ons Social Advertising team.