• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Hoe verbeter je de kwaliteitsscores van je AdWords-campagnes?

NIEUWSUPDATE

25-08-2013

Enige tijd geleden heeft Google een update van de rapportage van de kwaliteitsscore aangekondigd. Een wijziging met - naar eigen zeggen - weinig impact omdat de kwaliteitsscore gelijk zou blijven, uitsluitend de rapportagevorm zou wijzigen.

kwaliteitsscores-adwords-verbeteren.620x

Dit is echter niet geheel het beeld dat we bij Oogst hebben. En ook  andere bureaus  constateren dit. Vanwege het belang van goede kwaliteitsscore is het belangrijk hierop te optimaliseren. Maar de vraag die overblijft na de wijziging van Google: hoe doe je dit?

Richtlijnen van de kwaliteitsscore mogelijk aangepast

Vlak voordat Google de update van de vernieuwde kwaliteitsscorerapportage aankondigde, waren sterke fluctuaties in de kwaliteitsscore merkbaar. Onderstaande grafiek en tabel toont het verloop van de kwaliteitsscore, gepubliceerd op  ppc-epiphany.com. De grafiek hieronder toont aan dat er twee weken voor de aankondiging van deze update een sterke afname van de kwaliteitsscore in verschillende accounts merkbaar was. Dit suggereert dat Google voordat de rapportage-update werd aangekondigd, ook mogelijk de beoordeling van de kwaliteitsscore heeft aangepast.

1-Grafiek_Average_QS.png

Wat vooral opvallend is dat veel relatief hoge kwaliteitsscores (kwaliteitsscore 7 is 'gezond') zijn verlaagd naar een kwaliteitsscore 6 of 7. Een marginaal aandeel van de scores is hoger dan een score 7. Daarbij valt het verloop van kwaliteitsscore 3 naar 1 ook op, omdat dit voor de helft van alle zoekwoorden met een kwaliteitsscore 3 geldt. Dit suggereert dat Google strikter de factoren van de kwaliteitsscore beoordeelt.

1-_tabel_verloop_QS.png

Factoren van de kwaliteitsscore

Wat is de kwaliteitsscore eigenlijk? Zoals Google het zelf verwoordt, geeft de kwaliteitsscore "een schatting van hoe relevant uw advertenties, zoekwoorden en bestemmingspagina zijn voor iemand die uw advertentie te zien krijgt". Om deze score van zoekwoorden te optimaliseren, is het van belang om te weten op basis van welke factoren de kwaliteitsscore door Google wordt bepaald. De factoren die invloed hadden op de kwaliteitsscore waren, in volgorde van importantie:

1.     De click-through rate (CTR); lees ook " Wat is een goede CTR?".

2.     De relevantie van de advertentie t.o.v. het zoekwoord.

3.     De  kwaliteit van de landingspagina (navigatie op de site zelf en transparantie van de pagina).

4.     Vele andere factoren die een kleinere rol spelen, variĆ«rend van de historische prestaties van een campagne/account tot aan de geografische locatie van de zoeker. Sommigen beweerden zelfs dat  de naam van een advertentiegroep invloed heeft.

1-_Factoren_QS.jpg

Of lees hier de volledige concrete lijst met factoren

Lees verder op MarketingFacts