• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Het creëren van een perfecte YouTube Ad

BLOG
post image

28-08-2019

In deze blogpost lees je meer over hoe we bij Merkle YouTube Ads creëren waarmee niet alleen de juiste doelgroep in de juiste context bereikt kan worden, maar die uiteindelijk ook het gewenste resultaat opleveren. Google noemt dit Smart Creative.

 

 

  Auteur: Jasmijn van Veggel, Online Marketing Consultant

 

 

 

Het ABCD-framework voor YouTube-advertenties 

Wil je graag aan de slag met het structureren van videoadvertenties, maar weet je niet zo goed hoe? YouTube heeft een handige gids uitgebracht om je hierbij te helpen.

 

Attract

Het is belangrijk dat je advertentie direct opvalt. Je wilt de aandacht van het publiek vasthouden, zodat ze blijven kijken. Probeer ervoor te zorgen dat dit binnen drie seconden gebeurt, om te voorkomen dat men afhaakt. De eerste drie seconden bepalen namelijk het succes van een advertentie.

 

Brand

Introduceer je merk op een subtiele manier. Het is beter om dit niet te doen door middel van overlays op een volledig scherm. Dit zal namelijk niet alleen de flow verstoren, maar er zal hierdoor ook nog eens kostbare tijd verloren gaan. De uitdaging is dan ook om je merknaam, indien mogelijk, op een slimme manier in het verhaal te weven.

 

Connect

Denk eens na over hoe je ervoor zorgt dat mensen zullen blijven kijken. Doe je dit bijvoorbeeld door middel van humor en emotie, of maak je gebruik van de kracht van audio om informatieve content te kunnen bieden die de kijker interessant vindt?

 

Direct

Zorg voor een duidelijke call-to-action. Je zult versteld staan hoe gemakkelijk dit wordt weggelaten! Wil je dat kijkers je website bezoeken, je product kopen of simpelweg dat ze je onthouden? 

 

We weten allemaal dat onze aandacht voor advertenties tegenwoordig korter is dan ooit. Toch wordt het aantal advertenties waaraan we dagelijks worden blootgesteld steeds groter. Een onderdeel van de reclamewereld dat de laatste tijd sterk is gegroeid, is video. YouTube-video advertenties zijn de laatste tijd dan ook steeds meer in opkomst. 

 

Onze aanpak voor het maken van een succesvolle YouTube-advertentie

 

Data

Voor ons begint het altijd met data. Wat is er eerder al gedaan en hoe goed werkte dat? Hoe zit het met de concurrenten? Deze data geeft je een inzicht in wat je publiek drijft.

 

Sites zoals Google Trends en Think with Google zijn ook geweldige manieren om snel informatie over specifieke branches te verzamelen en te leren waar mensen naar op zoek zijn en wanneer. Deze kant-en-klare brokken van hapklare informatie kunnen goud waard zijn als het aankomt op het goed presteren van je advertenties.

 

Strategie

Zorg ervoor dat je je videoadvertenties aanpast aan de doelgroep, door middel van een 'digital-first'-benadering. Dit betekent dat je eerdere uitingen die je bijvoorbeeld voor tv-commercials hebt gebruikt niet hoeft aan te passen, maar dat je vanaf het eerste moment begint te fotograferen en te bewerken met YouTube in gedachten.

 

Denk ook aan de context; welk device denk je dat de doelgroep gebruikt? Op welke tijdstippen? Waar bevinden ze zich in het trechter stadium? Bovenstaande factoren bepalen je aanpak.