• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

HEMA & Rookworst social media marketing op #SRME 2011

NIEUWSUPDATE

23-10-2011

Donderdag 13 oktober vond het Smart Retail Marketing Event 2011 plaats. Het evenement werd bezocht door meer dan 450 bezoekers, die aandachtig luisterden naar cases van o.a. HEMA, Hyves, Coolblue en Score. Dat Social ook onder retailers hot is, was te verwachten en valt in meerdere verslagen te lezen.

 

Wat mij betreft een hoogtepunt was de HEMA Rookworsten social media actie op Lowlands en in de Kalvertoren. Voor velen waarschijnlijk nog niet bekend. Deze wil ik jullie dan ook niet onthouden! Na de introductie van Marloes Dobbe overtuigde ze met een verfrissend enthousiasme het publiek ervan dat je als retailer in 2020 echt niet meer bestaat als je nu niets met social doet. 75% van de Nederlandse consumenten leest online reviews, hierdoor is iedere consument een productexpert geworden. De rol van social media in het oriëntatie- en zoekproces is daarom niet meer te ontkennen. Gek genoeg schrijft slechts 20% wel eens een review, terwijl reviews steeds vaker beslissend zijn in het wel of niet doen van een aankoop.

HEMA Rookworsten op Lowlands

Een mooi voorbeeld van het uitlokken van positieve reviews is hoe HEMA, en vooral: haar enorme schare trouwe fans, met social omgaan. Tijdens Lowlands dit jaar was de HEMA campingwinkel op de festivallocatie dé spontane plek voor de afterparty. De opblaasbare HEMA rookworsten waren een groot succes: al snel stond er 200 man bij de campingwinkel uit hun dak te gaan. Dansend en springend scandeerden zij teksten als: 'WAAR is de HEMA?! HIER is de HEMA!', 'HEMA rookworst! HEMA rookworst!' en 'HEMA worst met korting oweeyoweyo!'..

HEMA Rookworsten Flashmob in Kalvertoren

Kort na Lowlands besloten Lowlands bezoekers een Flashmob te organiseren in de Kalvertoren in Amsterdam. Op Facebook werd een oproep gedaan en donderdag 1 september 20:00 uur beleefden Lowlandsgangers de afterparty nogmaals: met de bekende opblaasbare rookworsten en eigen muziek stormden ze de winkel binnen voor een kort maar krachtig feest. Met blij verrast personeel tot resultaat, dat direct begon met het uitdelen van HEMA-worsten.

 

Het resultaat? Enorme aantallen reviews, tweets, blogs, video's, likes en goodwill. Ik ben benieuwd wie van jullie deze acties heeft meegemaakt!

 

Dit artikel verscheen eerder op MarketingFacts