• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google zet volgende stap in data versleuteling organisch verkeer

NIEUWSUPDATE

24-09-2013

Google sluit een belangrijke databron voor zoekmachine optimalisatie binnenkort af: organisch verkeer kan niet langer per zoekwoord worden gemeten.

keyword-not-provided-google-analytics.62

Eind 2011 is Google begonnen een gedeelte van de organische zoekwoorden te versleutelen. Deze werden weergegeven in statistiekpakketten (oa Google Analytics) als 'not provided'.

In eerste instantie werd dit alleen gedaan voor gebruikers die in de browser waren ingelogd met een Google profiel. Het "not provided" aandeel was toen slechts 10%. Een jaar later liep dit aantal verder op doordat de populaire browser Firefox automatisch  doorverwees naar Google SSL Search. En ook Apple implementeerde deze veilige manier van zoeken in IOS7.

In het afgelopen half jaar was een er een duidelijke toename zichtbaar in het "not provided" aandeel. Onderstaand een typisch beeld zoals velen dit de afgelopen maanden hebben zien ontwikkelen in hun Google Analytics account.

typische%20not%20provided%20trend%20goog

 

Onderstaande grafiek laat zien hoe Not Provided zich (tov totaal organische Google verkeer) gemiddeld heeft ontwikkeld bij 20 klanten van Oogst; een gestage toename op tot en met juli 2013, die in sneltreinvaart versnelt tot bijna 70% in september.

not%20provided%20trend%20top%2020%20oogs

Deze week maakte Google  bekend dat het alle organische data zal gaan versleutelen. De officiĆ«le verklaring luidt dat Google de privacy van de gebruikers beter wil beschermen. Dit is natuurlijk discutabel, aangezien Google de zoekopdrachten niet versleutelt in haar advertentieprogramma AdWords. Online marketing heeft in de afgelopen jaren snel kunnen groeien mede door de directe meetbaarheid. De (duurzame) inspanning voor de groei van het organische kanaal (SEO) wordt nu minder meetbaar. In de markt wordt dan ook druk gespeculeerd dat deze aanpassing een volgende poging is van Google in het drijven van SEO budgetten naar Google AdWords.

Deze aanpassing heeft alleen impact op het meten van de SEO resultaten, AdWords data blijft onveranderd. Concreet betekent dit dat het niet langer mogelijk is om organisch verkeer op zoekwoordniveau te meten. Zodra dit in Nederland wordt doorgevoerd zal deze data voor 100% op "not provided" staan. Hierdoor kan niet meer worden bepaald welke zoekwoorden het meeste verkeer genereren en bijdragen aan de omzet.

Om toch een zo goed mogelijk overzicht te krijgen van de SEO resultaten kan het verkeer op landingspagina niveau gemeten worden, welke gekoppeld kan worden aan Google Webmaster Tools en AdWordsdata. Op deze manier kan bij benadering een goede inschatting worden gemaakt van de zoekwoorden die verkeer en conversies genereren. Op deze wijze is het nog steeds mogelijk om de resultaten van de SEO inspanningen te meten. Oogst zal deze methodiek verder uitwerken voor haar klanten en verwerken in de analyses en rapportages.