• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google Universal Analytics beschikbaar

NIEUWSUPDATE

07-04-2013

Het doel van deze nieuwe versie van Analytics is om het oriëntatie- en surfgedrag van de bezoeker beter in kaart te kunnen brengen. Integreer daarom nu offline en verschillende apparaten in je optimalisatie.

universal-analytics.620x250.75.Lanczos3.

Afgelopen oktober maakte Google de Beta release van Universal Analytics bekend. Iets meer dan een half jaar later kan deze officieel door iedere Google Analytics gebruiker als Beta getest worden. Menig bezoeker maakt gebruik van verschillende apparaten en meerdere (offline en online) kanalen om over het web te surfen. En zoals Google het zelf zegt biedt deze bron van kennis een grote kans, ondanks dat deze soms overweldigend kan zijn.

Volgens Google heeft deze nieuwe versie dan ook 4 grote pluspunten. Zo maakt het inzichtelijk hoe de bezoeker gebruik maakt van de website op verschillende apparaten. En het laat in meer detail zien hoe de mobiele apps presteren. Daarnaast wordt online en offline data beter geïntegreerd waardoor de best presterende kanalen kunnen worden gedefinieerd, en de complete 'customer journey' in kaart gebracht kan worden. Tenslotte, zal ook de laadtijd aanzienlijk verbeterd worden.

Universal%20analytics%20-%20startscherm.

Hoe stap ik over op Universal Analytics?

Nieuwe gebruikers kunnen bij het aanmaken van een nieuw Google Analytics account direct kiezen voor Universal Analytics. Om als bestaande gebruiker over te stappen op de nieuwe versie moet er gebruik worden gemaakt van de nieuwe Google Analytics code. Door de nieuwe manier van meten is het nu mogelijk voor Analytics gebruikers om zelf verzamelde data (bijvoorbeeld uit marktonderzoeken of CRM data, zoals geslacht en leeftijd) toe te voegen aan Analytics. Dit vergemakkelijkt het meten over verschillende kanalen en apparaten en vergroot het inzicht in de bezoekers.

Voor huidige Google Analytics gebruikers zal het een uitdaging worden om het bestaande profiel om te zetten naar het nieuwe Universal Analytics. De veranderingen zijn met name direct van toepassing voor nieuwe accounts. Later zal er een handleiding beschikbaar worden gemaakt voor het omzetten van een bestaand naar een nieuw profiel.

Meten van sessies over meerdere apparaten blijft een issue

Een van de grootste uitdagingen voor Analytics blijft het meten van bezoekerssessies over meerdere apparaten. Hiervoor dienen zgn. 'visitor id's' gekoppeld te worden, zodat Google Analytics kan 'herkennen' welke individuele sessies bij welke bezoeker horen. Een van de manieren om dit te realiseren is na het inloggen van gebruikers, maar dit zal slechts voor enkele procenten van alle bezoekers gelden. Voorbeelden van alternatieven zijn het aanmaken van 'visitor ids' nadat bijvoorbeeld brochures zijn gedownload en bezoekers hun gegevens achterlaten. Marketeers & analisten zullen de komende tijd moeten experimenteren welke vorm het beste aansluit bij het zo goed mogelijk inzichtelijk maken van de totale customer journey.

Daarnaast bevindt een uitdaging zich nog op het terrein van het onderscheiden van bezoekers die zich op het werk oriënteren en thuis kopen. Hiervoor zal voorlopig extra tooling nodig zijn, zoals het ondervragen van websitebezoekers.

Universal Analytics: een grote stap in het inzichtelijk maken van oriëntatie en koopprocessen

Universal Analytics is zeker een stap in de goede richting voor het beter in kaart brengen van de "customer journey". Google Analytics is leidend in het tonen van informatie omtrent dit proces. Daarnaast biedt het een mooie kans om een beter inzicht te krijgen in zowel de online als offline kanalen. En ook het cross device meten is een optie waar de Analytics gebruikers met smart op zitten te wachten. Google wordt hierdoor weer een stukje nauwkeuriger; bijna alles gebeurt aan de kant van de Google servers. Ook bijv. iframes worden nu beter doorgemeten. En website wordt sneller; er is minder data door te sturen. Maar het zal nog een uitdaging blijken om van elke gebruiker een volledig beeld te krijgen. Toch is het zeker de moeite waard om deze nieuwe functionaliteiten juist nú te testen om zo het koopgedrag van de websitebezoeker beter in kaart te kunnen brengen, en hiermee een voorsprong te nemen op de concurrentie.