• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google stopt met het scannen van email berichten in Gmail

NIEUWSUPDATE
post image

30-06-2017

Google heeft vrijdag 23 juni in een verklaring aangegeven in de loop van dit jaar te stoppen met het ‘scannen’ van emailberichten in de consumentenversie van Gmail.

 

Momenteel worden deze gegevens gebruikt om consumenten gepersonaliseerde advertenties te tonen binnen de emaildienst van Google. Het doel van deze update is om het beleid van de zakelijke en de consumentenversie van Gmail ‘op een lijn te brengen’.

 

Hiermee komt er een einde aan een methode die Google al sinds 2004 gebruikte om haar gebruikers met advertenties te bereiken. Google wil hiermee de verwarring bij betalende klanten wegnemen. Sommige hadden de indruk dat hun zakelijke mail bekeken werd door Google. Gmail stopte echter al in 2014 met het scannen van e-mails in betaalde Gmail-accounts die toebehoren aan bedrijven en overheidsinstellingen.

 

Deze update betekent niet dat de mogelijkheid tot adverteren binnen (de gratis versie van) Gmail verdwijnt. De advertenties zullen na de aanpassing alleen nog worden weergegeven op basis van voorkeuren van gebruikers en worden dus niet meer gebaseerd op de inhoud van e-mails. Hierdoor blijft de impact ondanks deze update klein, waardoor Gmail Sponsored Promotions voor bedrijven een interessante dienst blijft om op te adverteren. Zeker als je bedenkt dat ze een klantbestand van meer dan 1,2 miljard gebruikers hebben.

 

Lees hier de verklaring van Google