• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google stopt met advertenties aan rechterzijde

NIEUWSUPDATE

25-02-2016

6 onmisbare KPI's om de impact van de gewijzigde Google Adwords layout te monitoren.

google-adwords-5.620x250.75.Lanczos3.no.

Afgelopen weekend kondigde Google een wijziging van advertentieweergave op de resultatenpagina aan. De advertenties aan de rechterzijde gaan verdwijnen. Ook zullen bij veel zoektermen vier in plaats van drie advertenties boven de organische zoekresultaten verschijnen. Dit alles zorgde afgelopen dagen voor veel ophef.

 

Wat deze verandering betekent per specifieke situatie is nog niet uitgekristalliseerd. Monitor daarom de impact op je Adwords account met dit handige lijstje van KPI´s! 

Wijziging van lay-out van resultatenpagina

De verandering is duidelijk: de rechterkolom zal voor de meeste zoektermen verdwijnen. Veel gebruikers kunnen de nieuwe lay-out nu al zien, zie bijvoorbeeld de resultatenpagina wanneer je zoekt op autoverzekering. Deze pagina waarbij één kolom voor alle resultaten wordt gebruikt, lijkt nu overal doorgevoerd te worden. Vaak met 4 advertenties bovenaan de pagina en overige advertenties onderaan (in totaal maximaal 7 advertenties in plaats van 11). De wijziging is alleen zichtbaar voor desktopbezoek, waarmee het verschil tussen de mobiel, desktop en tabletversie wordt verkleind.

google-adwords-3.png?q=90

Voor- en nadelen van de aangepaste lay-out

De advertentieposities boven de organische posities presteren tot 14x beter ten opzichte van de advertenties die tot nu toe aan de rechterkant staan. Het tonen van meer advertenties boven de organische posities kan helpen om meer uit je campagnes te halen. Daarnaast zijn nu voor alle advertenties extensies mogelijk, wat voorheen enkel voor top advertenties een optie waren. Ook Google shopping lijkt hiervan te profiteren, omdat dit een veel prominentere plek op de resultatenpagina krijgt.

 

De organische posities worden echter verder naar beneden 'weggedrukt', vaak zelfs onder de vouw. Ook de dynamiek van de Adwords veiling zal drastisch worden omgegooid. Met als mogelijk gevolg: nóg meer concurrentie om minder posities, wat kan leiden tot hogere CPC´s. Intensieve monitoring, beheer en optimalisatie van je account wordt hiermee nog belangrijker dan het al was. 

 

Niet adverteren op merknaam betekent daarnaast dat je organische resultaten pas op positie 5 of verder staan. Je concurrenten staan dan in de 4 advertenties boven je. Hierdoor wordt het bijna onontkoombaar om ook Adwords campagnes op je merknaam te activeren.

google-adwords-blog-1.jpg?q=90

Monitor de impact op jouw account met deze 6 KPI's

Om te bepalen wat de impact op jouw Adwords account is, adviseren we de ontwikkeling op onderstaande KPI's komende weken te monitoren:

 

1.       Cost per Click
Wordt deze hoger, vanwege dezelfde vraag tegenover minder aanbod (7 plekken in plaats van 11) of juist lager vanwege meer topposities? En leidt dit dus tot een lagere prijs voor het bereiken van de top, door hogere kwaliteitsscore op deze zoekwoorden?

 

2.       Click Through Rate
Wordt deze hoger vanwege meer vertoningen op topposities, of lager doordat je advertenties vaker aan de onderkant worden getoond?

 

3.       Share of Search SEA vs SEO
Welke verschuiving zie je voor het aandeel Paid vs Organic?

 

4.       CTR op sitelinks
Worden deze hoger doordat alle posities nu extensies kunnen bevatten, of lager doordat enhanced sitelinks (sitelink mét beschrijvingsregels) minder vaak worden vertoond en dus alleen de titel van de sitelink wordt vertoond?

 

5.       Gemiddelde CTR per positie
Welke invloed heeft de extra positie boven de organische resultaten op de CTR?

 

6.       Veilinggegevens

 

Houd daarbij rekening dat het belangrijk is om deze KPI's op gesegmenteerd niveau te analyseren:

·         Branding vs non branding

·         Per insteek (bv. actiegericht vs. generiek)

·         Branche (bv. retail vs. B2B)  

Monitoring, optimalisatie en slim inzetten van data

Toegenomen concurrentie en meer beweging op de resultatenpagina betekent dat het monitoren en inspelen op veranderingen belangrijker is dan ooit. We adviseren daarom dashboards in te richten die de ontwikkeling van bovenstaande KPI's op dag basis laten zien. Beperk je daarbij niet tot je eigen advertenties, maar neem daarin ook concurrentiedata en externe data in mee.

Wat verandert er voor jou?

Welke impact zie jij al terug in je account? Deel het met ons via info@oogstonline.nl. 
 

Wat de precieze impact zal zijn van deze verandering op verschillende sectoren monitort Oogst de komende weken scherp. We zullen de uitkomsten binnenkort met je delen dus houd ons blog in de gaten, of neem contact op met één van onze consultants!