• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google stelt mobiel centraal met vernieuwd AdWords

NIEUWSUPDATE

18-02-2013

Google heeft met Enhanced Campaigns een belangrijke verandering aangekondigd binnen AdWords.

Kort gezegd kunnen adverteerders hiermee vanuit één campagne hun doelgroep bereiken via de Google zoekmachine op alle devices, regio’s en tijdstippen.

google-enhanced-adwords.620x250.75.Lancz

Door desktop, tablet en mobiele campagnes te integreren kan niet langer worden getarget op specifieke devices. Ook is het niet langer mogelijk om mobiele biedingen op keyword niveau aan te passen. Hierdoor zullen naar onze verwachting vooral mobiele traffic en CPC's toenemen evenals de advertentie inkomsten voor Google.

google-new-multi-screen-world-graphic.jp

 

Enhanced Campaigns biedt slimme functionaliteiten zoals:

Afhankelijk van de locatie, het tijdstip en het gebruikte device kan de gebruiker een optimale advertentie getoond worden.

 

Stel dat een gebruiker in Maastricht om 16.00 op zijn mobiel naar een hotel zoekt. De AdWords campagne richt zich automatisch op het mobiele apparaat en toont een 'click to call' button. De adverteerder kan voor deze plaats en dit tijdstip een hogere bieding en positie innemen omdat de kans groot is dat deze gebruiker op het punt staat een hotel te boeken.

Impact Enhanced Campaigns

Het is logisch dat Google AdWords aanpast aan de snelle groei van het mobiele internet. Binnenkort wordt het ook mogelijk om vanuit Google Analytics het gebruik van verschillende devices door dezelfde gebruiker te tracken.

Toch zal niet langer mogelijk zijn de bieding substantieel aan te passen aan de verwachte conversie: doorgaans ligt die voor tablets hoger en voor mobiel lager.

Voor adverteerders die nog geen goede mobiele website hebben zal het budget met deze verandering echter minder effectief worden besteed.

Het is essentieel dat Enhanced Campaigns door AdWords specialisten wordt gemigreerd en zoveel mogelijk kansen worden benut. De komende maanden zal het AdWords speelveld flink in beweging komen en dienen campagnes extra goed gemonitord te worden.

Enhanced Campaigns heeft ook impact op de campagnes van grote adverteerders: de account structuur moet worden aangepast omdat biedingen alleen nog op campagne niveau kunnen worden aangepast. Tegelijk zullen de betaalde zoekresultaten flink worden opgeschud en ontstaan nieuwe mogelijkheden de concurrentie te slim af te zijn. Oogst brengt momenteel voor alle klanten de impact en de kansen in kaart. Essentieel is het borgen van de waarde van de campagne historie en quality scores.

'Enhanced Campaigns' wordt vanaf de komende weken als optie beschikbaar gesteld voor adverteerders. Uiterlijk deze zomer moeten alle huidige AdWords campagnes zijn bijgewerkt om te voorkomen dat ze automatisch worden omgezet in -suboptimale- enhanced campagnes.