• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google Shopping voor affiliates: power to the publisher?

BLOG
post image

23-11-2016

In 2012 is Google Shopping in haar huidige vorm geïntroduceerd. Het platform blijft groeien en is voor online marketeers soms een zegen, maar soms ook een vloek. Het platform heeft altijd bewezen goed te kunnen converteren, hoewel het kan schommelen in de resultaten en het ene account beter geschikt is dan het andere. Uiteraard is er altijd concurrentie, maar met de juiste optimalisatie is het ook voor de kleinere adverteerder mogelijk goede resultaten te behalen. Maar er gaat wat veranderen.

 

 

 

 

 

 

Auteur: Martijn Nagelhout - ‎Online Marketing Consultant 

 

Introductie Google Shopping voor affiliates

 

Alles lijkt wel te zijn in de Google Shopping-wereld, maar niet voor lang. In dit formulier is te lezen dat Google bezig is met een bèta van Google Shopping voor affiliates. Hoewel mijn affiliatehart hier sneller van gaat kloppen, staat mijn sea-hart even stil en denkt deze gelijk aan hogere cpc’s, lagere posities en concurreren met je eigen resellers.

Om te kunnen weten welke implicaties het introduceren van affiliates in Google Shopping heeft, moeten we eerst bedenken hoe een dergelijke constructie eruit zou kunnen zien; het zou namelijk twee kanten op kunnen gaan.

Optie 1: Geïntensiveerde concurrentie

In de makkelijkste optie zou Google kunnen kiezen voor de meest simpele constructie; affiliates kunnen hun eigen datafeed maken van gecombineerde en/of geselecteerde producten uit feeds van adverteerders waarop ze zijn aangesloten. Deze feed laden ze in via hun eigen Google Merchant Center Affiliate Account en voilà, extra concurrentie met producten van adverteerders die zelf hoogstwaarschijnlijk óók al een aantal shoppingcampagnes hebben lopen.

Financieel is dit een slimme optie voor Google. De concurrentie op topposities wordt vergroot, wat leidt tot hogere kosten per click en uiteindelijk meer omzet voor Google. Maar hoewel deze optie financieel erg lucratief zou zijn, lijkt het mij sterk dat Google voor deze optie kiest. Google zou hiermee afbreuk doen aan zijn eigen platform en, hoewel het geld alsnog in hun eigen laatje terechtkomt, adverteerders zouden minder bereid zijn om veel geld te steken in een shoppingcampagne.

Optie 2: Shop the Look

Optie 2 hangt samen met de vrij recente introductie van Google's ‘Shop the Look’, een test in Google Shopping die momenteel loopt in de USA. In Shop the Look worden foto’s van bloggers en andere contentpublishers getoond, vergezeld met de shoppingadvertenties van de producten die in de foto zichtbaar zijn. Zie het voorbeeld (bron: Inside Adwords).

 

Dit biedt natuurlijk vele kansen, deze samenhang tussen Shop the Look en Google Shopping. Het zou voor affiliates namelijk meer betekenen dan een extra platform; het zou een nieuwe boost zijn. Het zal niemand zijn ontgaan dat de affiliate-wereld steeds minder kwalitatieve contentpublishers kent en overspoeld wordt door kortingscodepartijen. De introductie van deze combinatie zou contentpublishers een extra kans geven om gezien te worden en toegevoegde waarde te leveren aan een product.

 

Deze waarde kan worden gecreëerd door de contentpublishers te plaatsen daar waar de consument oriënteert, maar ook converteert. Hier kan content de doorslaggevende factor zijn tussen twee producten en kan de contentpublisher op deze manier ook echt toegevoegde waarde leveren.

Ook zou het kunnen helpen om de conversieratio op Google Shopping te verhogen. Google Shopping wordt momenteel ook veel gebruikt als een ‘oriëntatietool’, de aanwezigheid van hoogstaande content zou hierbij kunnen helpen als inspiratiebron, maar ook als doorslaggevende factor voor de aankoopbeslissing.

Daarnaast zou het een mooie reden zijn om eens verder te kijken dan de juiste samenstelling van titels en dergelijke, maar ook nog meer te focussen op content. Als adverteerder geeft dit meer inzicht in wat voor ‘look’ of stijl de klant naar zoekt, als publisher is dit een nieuwe kans om weer zichtbaar te worden en onder het juk van de kortingscodepartijen vandaan te komen.

Implicaties

Kortom, er staat behoorlijk wat te gebeuren op het Google Shopping-platform, maar hoe dit er precies uit kom te zien, is nog gissen. De uiteindelijke implicaties van een dergelijke constructie zijn moeilijk in te schatten.

 

Aan de ene kant wordt concurrentie voor de topposities verhoogd, wat zal leiden tot een stijging van de cpc’s. Aan de andere kant kan het introduceren van affiliates in de shoppingwereld juist zorgen voor een extra mogelijkheid om je op te onderscheiden. Wie werkt samen met de beste contentpublishers? Wie spreekt de klant het meeste aan met content, in plaats van prijs?

 

Wellicht biedt Google Shopping voor affiliates een goede kans om wat druk van de prijs af te halen en weer meer te focussen op kwaliteit en content.

 

Auteur
Martijn Nagelhout - ‎Online Marketing Consultant 

Na zijn master-studie Marketing Management aan de RUG heeft hij zich bij Oogst gespecialiseerd in SEA en Affiliate Marketing, met een focus op de Retail-sector.

 

Dit bericht is verschenen op Marketingfacts