• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google Merchant Promotions: promoot je product binnen Google Shopping

BLOG
post image

22-06-2017

In de USA bestaat de mogelijkheid al geruime tijd, maar sinds kort biedt Google de mogelijkheid om Merchant Promotions te vertonen ook in Europa. Merchant Promotions is een gratis functie om extra promoties in Google Shopping toe te voegen, zoals een speciale aanbieding of kortingscode.

 

 

Auteur: Martijn Nagelhout, Online Marketing Consultant 

 

 

Hoewel dit een kleine toevoeging is op de pagina, heeft het grootse resultaten. Het biedt namelijk een mooie kans om je product ook in de Google Shopping resultaten op te laten vallen. Dit kan een positieve invloed hebben op zowel het Click Through Rate als de Cost Per Action.

 

Het principe is simpel, onder de Google Shopping advertentie wordt er een extra ‘kopje’ weergegeven met daarin de tekst ‘Special offer’. Wanneer er op dit kopje wordt geclickt wordt de specifieke promotie inclusief eventuele kortingscode getoond. Deze promotie wordt, tot op heden, enkel weergegeven op de Google Search Engine Results Page, en niet in het Shopping overzicht. In onderstaand voorbeeld wordt een de actie weergegeven voor onze klant Dorel Juvenile, eigenaar van o.a. Maxi-Cosi en Quinny

 

Afbeelding 1 – voorbeeld van een actie van Dorel Juvenile

Bron: Google

 

Hoe werkt het?

Momenteel zijn Merchant Center Promotions beschikbaar binnen een select aantal landen: USA (of course!), UK, Frankrijk, Duitsland, Australië en India. Heb je een Shopping Campagne in één van deze landen? Dan kun je met Google Shopping Promoties aan de slag!

 

Afbeelding 2 – Het Merchant Promotions Interest Form, de eerste stap voor het implementeren van de acties.

Bron: Google

 

Stap 1: het Merchant Center Promotions Interest formulier.

De stappen zijn in dit geval vrij eenvoudig, alles begint bij het ‘Merchant Promotions Interest Form’. In dit formulier geef je aan dat je graag met de promotions wilt testen en met welk account. Binnen ongeveer 24 uur krijg je van Google terugkoppeling of je bent toegelaten tot de promotions-optie.

 

 

Stap 2: De promotie labelen in je product-feed.

Laten we er even van uit gaan dat je een select aantal producten wil promoten. In je Merchant Center (Shopping) feed maak je een nieuw veld aan genaamd ‘promotion_id’. In dit veld schiet je bij alle relevante producten de naam van de specifieke promotie mee, bijvoorbeeld ‘sale_promotie_juni’.

 

 

Stap 3: ‘promotion_id’ mappen in het Merchant Center.

In stap 4 maken je de daadwerkelijke promotie aan, maar let opdat je er eerst voor zorgt  voor dat het ‘promotion_id’ veld goed gemapt is binnen het Merchant Center. Dit controleer je door eerst de feed opnieuw binnen te halen en daarna naar de desbetreffende feed te gaan. Hier map je ‘promotion_id’ om er zeker van te zijn dat het veld goed binnenkomt in het Merchant Center.

 

Afbeelding 3 – Het in te vullen formulier om de promotie toe te voegen

 

Stap 4: De promotie ‘aanmaken’.

Stap 4 is vrij eenvoudig, navigeer via het menu naar ‘promoties’ en kies vervolgens voor ‘lijst’. Hoewel het mogelijk is je promoties ook via een aparte feed aan te leveren (ideaal bij veel promoties én biedt meer variabelen), raad ik je aan eerst eens te testen met het aanmaken van een enkele promotie. Op deze manier is het namelijk makkelijker te controleren of alle velden op de juiste manier worden meegegeven en binnenkomen.

 

Click op de grote plus boven in het scherm en vul het Promo-ID in.Dit is het label wat je zojuist in de feed hebt toegevoegd. Vervolgens vul je je propositie in en laat je weten of er een kortingscode (inwisselcode) voor je promotie geldt. Daarna kies je voor ‘specifieke producten’ (in ieder geval, dat geldt voor deze kleine tutorial) en vul je de geldigheidsdata in. Controleer alles wat je hebt ingevuld zorgvuldig en click op ‘maken’.

 

De bal ligt nu bij Google, zij gaan de promotie controleren en deze wordt automatisch vertoond wanneer de promotie is goedgekeurd. De controle is gebaseerd op meerdere onderwerpen:  de promotie (uiteraard) terugkomen op de website, maar ook terugkomen in het winkelmandje of op de afrekenpagina.

 

 

Resultaten.

Allemaal leuk en aardig, die promoties. Maar heeft het ook effect? Hoewel onderstaande data van een relatief korte periode is, zien we al veelbelovende resultaten. Onderstaand de groei in procenten in de specifieke promotie-groep van een het Dorel label Maxi-Cosi Outlet UK. Omdat de actie ook al actief was vóór het toevoegen van de Shopping promotie, is dit verschil grotendeels te verklaren door de toevoeging van de Google Shopping Promotie.

 

 

 

 

 

Conclusie

De Merchant Promotions functie van is waardevolle toevoeging om extra promoties aan bepaalde Google Shopping toe te voegen. Hiermee wordt er een extra Call-To-Action toegevoegd onder het product op de Google Search pagina, wat een positieve invloed heeft op de prestaties. De functie is helaas nog niet beschikbaar in Nederland maar wel al te gebruiken in een aantal Europese landen. Google is vrij mysterieus over wanneer de functie in Nederland beschikbaar wordt gemaakt, maar wanneer je actief bent in een van deze landen is het de moeite waard om ermee aan te slag te gaan. Het is vrij eenvoudig in te zetten en levert mooie resultaten op.

 

Dit artikel is ook verschenen op Emerce