• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google Marketing Live: Google integreert producten en past overal machine learning toe

NIEUWSUPDATE
post image

12-07-2018

Op 10 en 11 juli vond Google Marketing Live plaats in San Francisco. Het event waar de laatste Google innovaties worden gepresenteerd. Op 10 juli was de Marketing Innovations Keynote waar de senior leaders van Google de nieuwe producten en functies onthulde. In deze overview delen we de besproken product-updates.

 

Consumenten zijn veeleisend en verwachten een steeds relevantere klantervaring. Dit is de nieuwe realiteit waar marketeers mee te maken hebben. Google wil bedrijven helpen op het juiste moment de juiste klanten te bereiken met de juiste boodschap. Hiermee wil Google haar platformen relevanter en aantrekkelijker maken voor consumenten. Om dit te bereiken lanceert Google het Google Marketing Platform waarbij machine learning wordt ingezet binnen de advertentieproducten.

 

Google Marketing Platform

Google Marketing Platform wordt de centrale plek om digitale media te plannen, te kopen, te meten en te optimaliseren. De belangrijkste verandering zit in een rebranding van de huidige DoubleClick & AdWords producten. In het Google Marketing Platform wordt het gemakkelijker om verschillende producten aan elkaar te koppelen, het moet zorgen voor een efficiencyslag voor adverteerders en bureaus en samenwerking binnen de tool stimuleren.

 

Display & Video 360

Binnen Display & Video 360 wordt een nieuwe ‘creative’ workflow gecreëerd waar brandmanagers en designers in dezelfde tool kunnen werken. Er zijn standaard formats toegevoegd om ‘custom creatives’ te ontwerpen en een functie om direct een RFP aan te vragen bij publishers.

 

Instant reporting

Binnen Display & Video 360 komt een tool beschikbaar die voorziet in instant reporting binnen de interface. In deze tool kunnen eenvoudig custom rapportages gemaakt worden door variabelen te slepen. De rapportages geven snelle inzichten bijvoorbeeld over welke creatives het beste performen.

 

Google Measurement Partners

Google onthulde dat het de samenwerking met 3rd party measurement partners gaat uitbreiden onder de naam Google Measurement Platform. Adverteerders kunnen gebruik maken van deze derde partijen, waaronder ComScore, Nielsen en Oracle Data Cloud, om de kwaliteit van hun mediainkoop te verifiëren. Totaal zullen 23 partners toegelaten worden tot het Google Measurement programma.  

 

Search

De grootste verandering in updates in de advertentieproducten zit ‘m in de inzet van machine learning. Er is exponentieel veel data bijgekomen en het is ondoenlijk voor elk marketeer om daar snel de juiste inzichten uit te halen. Machine learning helpt marketeers om gelijke tred te houden met de veranderingen in consumentengedrag.

 

Responsive search ads

Deze nieuwe advertentieformaten worden op basis van machine learning geoptimaliseerd. Op basis van 15 koppen en 4 beschrijvingsregels worden verschillende combinaties getest en wordt het best presterende advertentieformaat voor een bepaalde zoekopdracht getoond. We testen dit nu al voor een aantal klanten en verwachten hier veel van.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Landingpage speed score

Google gaat dagelijks de speedscore van je mobiele landingspagina meten en voegt dit toe als extra kolom in AdWords. Het wordt zo direct inzichtelijk welke landingspagina’s niet snel genoeg zijn op mobiele devices en waar geoptimaliseerd kan worden.

 

Video

De updates rondom video ads laten zien dat Google goed naar Facebook heeft gekeken. Er zijn mogelijkheden bijgekomen om video ads full funnel in te zetten, ook actiematig met een duidelijke call to action aan het eind van de funnel.

 

Trueview for Reach

Met ‘TrueView for Reach’ kunnen consumenten getarget worden met video’s die de awareness verhogen en directe respons genereren.

 

Trueview for Action

Met 'TrueView for Action'-campagnes kunnen leads en conversies gegenereerd worden door een opvallende call-to-action en koptekstoverlays aan de videoadvertenties toe te voegen.

 

Maximize lift bidding

Deze update maakt het mogelijk om YouTube-advertising te optimaliseren op basis van machine learning. Dit gaat verder dan views en impressies, maar op basis van een combinatie van diverse metrics om de brand awareness te vergroten. Deze update staat momenteel nog in bèta.

 

Google Ads

AdWords gaat eind juli over naar Google Ads en er kan dan overkoepelend geadverteerd worden op alle Google platformen, zoals YouTube, Search, Maps. Google zet vol in op het op aansluiten van de ‘small businesses’ en slaat een brug voor (lokale) retailers van online naar offline. Google heeft het online adverteren zo simpel gemaakt en neemt kleine bedrijven zo veel werk uit handen. Maar ook voor retailers met veel lokale winkels kan dit toegevoegde waarde bieden.

 

Met ‘Automated feeds’ kunnen automatisch productfeeds worden gegenereerd. Met ‘Smart Shopping Campaigns’ kan geheel geautomatiseerd geadverteerd worden in display inventory met shopping ads, ook weer op basis van machine learning. ‘Local Campaigns’ is zo ontworpen om winkelbezoek te genereren op basis van een locatie en advertentie en ‘Hotel Campaigns’ moet zorgen voor meer kamerreserveringen.

 

Uiteraard zullen we blijven berichten over alle nieuwe mogelijkheden die ontstaan door bovenstaande wijzigingen.