• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google maakt de kwaliteitsscore inzichtelijk

BLOG
post image

29-05-2017

Google heeft per 15 mei 2017 een aantal verbeteringen aangebracht in het rapporteren van de kwaliteitsscore in Adwords. De kwaliteitsscore geeft een indicatie van de kwaliteit van jouw zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s. Deze update van Google zorgt voor meer transparantie waardoor je meer en sneller inzicht krijgt in de kwaliteitsscore en tijd en kosten kan besparen.

 

 

 

 

 

Auteur: Raoul van Tol,  Online Marketing Consultant 

 

 

Wat is er veranderd?

Voorheen was het erg lastig om gegevens te verzamelen over de kwaliteitsscore. Om een duidelijk overzicht te krijgen en de kwaliteitsscores te vergelijken diende je scripts in te stellen en de gegevens in spreadsheet te verzamelen. Binnen de interface werd alleen getoond of je boven of onder het gemiddelde scoorde. 

 

Oude situatie in de interface

 

 

 

 

 

Bron: Google Adwords

 

Google heeft nu verschillende veranderingen doorgevoerd zodat je meer inzicht kan krijgen in de kwaliteitsscore waardoor het veel gemakkelijker wordt om problemen te verhelpen die de CPC verhogen. De veranderingen bestaan uit twee onderdelen; de drie componenten van de kwaliteitsscore zijn makkelijker zichtbaar en Google heeft de historische kwaliteitsscore toegevoegd. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Google Adwords

 

De drie componenten

De kwaliteitsscore bestaat uit drie componenten:

Waar je vroeger met je muis boven de kwaliteitsscore moest zweven om deze drie factoren te zien hebben ze nu een eigen kolom. Je kan er zelf voor kiezen om deze kolom toe te voegen aan je zoekwoorden rapport. Hierdoor kan makkelijk worden vastgesteld wat er moet worden verbeterd voor een hogere kwaliteitsscore.

 

Nieuwe situatie in de interface

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: Google Adwords

 

Historische kwaliteitsscore

Met de update van Google is het nu mogelijk om in Adwords de kwaliteitsscore uit het verleden te zien. Hiermee kan je inzicht krijgen in jouw kwaliteitsscore uit het verleden en kan je bijvoorbeeld zien wat voor invloed jouw recente optimalisaties op de kwaliteitsscore hebben gehad. Je kan deze data ook per dag segmenteren, wat zorgt voor een gedetailleerd beeld. Om de kwaliteitsscore te kunnen verbeteren is het belangrijk om te begrijpen welke veranderingen invloed hebben op de kwaliteitsscore. Zo krijg je een goed beeld van wat er is veranderd binnen verloop van tijd.

 

Aan de slag

Wil je zelf aan de slag gaan met deze update van Google? Let dan op de volgende punten:

 

Conclusie

Met de nieuwe kennis vanuit de historische kwaliteitsscore en doordat alle factoren overzichtelijk worden weergeven bespaar je tijd en kosten. Door de nieuwe inzichten binnen de Adwords interface is het in één oogopslag mogelijk om de slecht presterende onderdelen van jouw kwaliteitsscore te ontdekken en verbeteren. De update maakt het daarnaast mogelijk om de uitkomsten van jouw optimalisaties te vergelijken met de situatie hiervoor, waardoor het helder wordt of deze verbeteringen effect hebben gehad op de performance van de campagnes. Een nuttige update die het leven van de Online marketeer weer een stuk makkelijker maakt. 

 

Dit artikel is ook verschenen op Marketingfacts