• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google introduceert vier nieuwe statistieken voor zoekadvertenties

BLOG
post image

29-11-2018

Google lanceert een aantal nieuwe statistieken die extra inzicht geven in de positie van zoekadvertenties.

 

De positie van zoekadvertenties is van grote invloed op het doorklikpercentage (CTR) en conversies. Hoe hoger je advertentie staat in de in de zoekresultaten, hoe groter de kans dat er op jouw advertentie wordt geklikt.

 

De bestaande statistiek ‘de gemiddelde positie’ geeft de volgorde aan waarin de advertentie verschijnt ten opzichte van andere advertenties in de advertentieveiling. Wanneer een advertentie een de gemiddelde positie van één heeft betekent dit niet dat de advertentie bovenaan in de zoekresultaten staat. Het kan zijn dat er nog organische zoekresultaten boven staan.

 

Google heeft vier nieuwe search positiestatistieken geïntroduceerd om beter te analyseren waar advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten van Google:

 

Verton. (absolute toppositie) %: Het percentage van de advertentievertoningen dat als eerste advertentie boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.

 

Verton. (toppositie) %: Het percentage van de advertentievertoningen dat op een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten wordt weergegeven.

 

VP zoeknetwerk (absolute toppositie): het aantal vertoningen de advertentie heeft ontvangen op de absolute toppositie (de eerste advertentie boven de organische zoekresultaten) gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor je advertentie in aanmerking kwam.

 

VP zoeknetwerk (toppositie): Het aantal vertoningen dat de advertentie heeft ontvangen op de toppositie (een willekeurige positie boven de organische zoekresultaten) gedeeld door het geschatte aantal vertoningen op de toppositie waarvoor jouw advertentie in aanmerking kwam.

 

De vier statistieken zullen naast de huidige 'gemiddelde advertentiepositie'-statistiek in Google Ads komen te staan.

 

https://lh3.googleusercontent.com/6NlnGLsR5ReFsb6KrywmD0PXH04A15G21VHKkzFN356WX1ae6XEGDwug1HIJil--Fw=w803

Bron: Google

 

Wat is het voordeel?

Door deze statistieken zijn de resultaten van bepaalde zoekadvertenties beter te begrijpen. Zo zit er een belangrijk verschil tussen 'de toppositie' en 'de absolute toppositie' van je advertenties. Het is bijvoorbeeld logisch dat advertenties minder klikken ontvangen als ze worden weergegeven onder de organische zoekresultaten. De statistieken bieden meer inzicht in hoe advertenties presteren en geven de juiste informatie die nodig is om de campagnes beter op resultaat te kunnen sturen.