• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google gaat slechte webwinkels uit zoekresultaten weren

NIEUWSUPDATE

11-03-2013

Malafide verkopers opgelet, Google komt eraan! Tijdens het SXSW 2013 evenement maakte Matt Cutts, hoofd van het Google Web SPAM team, bekend dat er nog dit jaar een update komt die slechte webwinkels uit de zoekresultaten zal verwijderen.

bad-merchants.620x250.75.Lanczos3.no.cc.

Deze aankondiging kwam na een opmerking van één van de bezoekers van SXSW dat slechte webwinkels nog steeds erg goed scoorden.

Dit zal niet de eerste keer zijn dat Google slechte verkopers weert uit de zoekresultaten. In november 2010 verscheen een artikel in de New York Times waarin een webshop eigenaar beweerde dat slechte reviews de reden waren achter zijn hoge rankings. Dagen na het verschijnen van dit artikel kwam Google met een update. Hoe bepaald werd of de verkoper goed of slecht was, werd niet bekend gemaakt. Toch leken slechte reviews een van de belangrijkste criteria te zijn.

Matt Cutts bevestigde dat slechte reviews ook bij deze nieuwe update een rol zullen gaan spelen. Maar dat Google daarnaast ook op zoek is naar andere factoren die op een eerlijke wijze bepalen of een webwinkel goed of slecht is.

Hoe serieus moeten we deze aankondiging nemen?

Vorig jaar deed Matt Cutts een zelfde aankondiging tijdens de SXSW 2012. Het duurde een tijd voordat men deze update, die nu bekend staat als de Penguin, echt serieus nam.  En ook de eerste reacties op de nieuwe aankondiging zijn kritisch. Zo zou het een nieuwe manier kunnen zijn om verkopers te verplichten om deel te nemen aan Google Trusted stores. Of om winkeliers te verplichten AdWords te gebruiken. Ondanks deze sceptische reacties is bijna iedereen het erover eens dat het hier gaat om een ingrijpende update.

Het filteren van malafide online partijen heeft op het eerste gezicht toegevoegde waarde. Het verbetert de zoekresultaten voor gebruikers en voorkomt onnodig consumentenleed.

De vraag is wel waar dit ophoudt. Hiermee treedt Google buiten de 'objectieve paden van indexatie en relevantie' en gaat een min of meer subjectief waardeoordeel geven. Consumenten zouden zelf in staat moeten zijn om online partijen op waarde te schatten in plaats van een zoekmachine die zich gedraagt als een 'online overheid' die ze beschermt.

Wanneer we deze update kunnen verwachten werd niet bekend gemaakt. Ook is het gissen naar de impact op de Nederlandse zoekresultaten. Wel is duidelijk dat het hier om een grote update zal gaan, die de zoekresultaten zal gaan verschuiven. De grootste onzekerheid echter is hoe Google zal gaan bepalen of jouw webwinkel aan de regels voldoet. Zal dit alleen afhangen van slechte reviews of bijvoorbeeld ook van consumenten websites of Social Media?

Desalniettemin is het voor websites die afhankelijk zijn van klanttevredenheid -en dat zijn vrijwel alle B2C websites- verstandig om te investeren in kwalitatieve, onafhankelijke reviews. En in de kwaliteit van hun dienstverlening natuurlijk, dat staat voorop.