• BEL ONS: 020 - 7155220
  • NL
  • ENG

BEL ONS: 020 - 7155220

Google Engage 2012, Amsterdam

NIEUWSUPDATE

18-06-2012

Een aantal junior online marketeers van Oogst nam deel aan het Google Engage Event in Amsterdam. Het evenement stond in het teken vanhet presenteren van updates van verschillende Google producten (AdWords en Analytics) waarbij in het latere gedeelte van de middag social de boventoon voerde.

google-engage.620x250.75.Lanczos3.no.cc.

Overzicht van laatste Google updates

De eerste spreker, de Amerikaan David Booth van het bureau Cardinal Path, trapte af met een overzicht van de laatste Google updates ( Ad rotation, expanded match types, automated rules, display campaign optimizer en de nieuwe QS details) waarbij hij zich deels verontschuldigde voor de ad rotation update en ons wees op de verlengde periode van 90 dagen en de mogelijkheid voor opt-out. Tevens legde hij uit wat de afweging was van expanded match types (phrase, exact) waarbij volgens Google vooral de gemiddelde AdWords gebruiker (het publiek) gebaat zou zijn. Ook vertelde David dat het voor sommige campagnes handig zou kunnen zijn om automated rules te gebruiken om de zoekwoorden bijvoorbeeld altijd tussen positie 3 en 5 te houden. Daarnaast presenteerde David een nieuwe tool binnen het displaynetwerk. Na de lancering van het gehele nieuwe displaytab, krijgt nu ook het displaynetwerk een conversion optimizer. Hiervoor is wel een stabiele campagne vereist, die maandelijks 15 conversies genereert. De ervaringen van Oogst zijn echter dat deze hulpmiddelen niet altijd even effectief zijn, omdat de benadering te plat is.

Explosieve groei van mobiel

Het inhoudelijke gedeelte van David's speech, waarin ook de nodige humor zat, stak van wal over de explosieve groei van mobiel waar veel kansen voor adverteerders liggen (" there are more mobiles than toilets today" ) en de mogelijkheid van het adverteren in apps (denk aan Angry Birds) door integratie van het overgenomen Admob in AdWords. Ook vertelde David over de mogelijkheden te targeten op device (iPad 3, Amazon Kindle Fire etc), soort internetverbinding (WiFi of carrier) en operating system. Een reden om advertenties bijvoorbeeld niet te tonen in iOS of op een iPad kan zijn wanneer de URL verwijst naar een Flash website. David raadde ook te testen met geen advertenties te vertonen wanneer mensen een carrierverbinding hebben. Deze mensen hebben veelal geen tijd om andere dingen te doen dan dat waarnaar ze op zoek zijn. Mensen die thuis of op kantoor zijn maken gebruik van een WiFi verbinding en dat zijn de mensen die je wilt bereiken. Ook liet David een voorbeeld van een mobile app extension zien.

mobile-app-extension.200x200.jpeg

Deze advertentie bevat automatisch screenshots van de app en een link naar de appstore waarop de app te verkrijgen is (Google Play, App store)en vult bijna het gehele beeldscherm van een telefoon. Gebruik van mobile app extensions zorgt voor 6% toename van het CTR. Dit is een beeld dat Oogst ook terugziet in de reguliere campagnes. Sitelinks dragen bij aan een hogere CTR, hoewel het werkelijke aantal klikken op de extensie beperkt is.

A/B Split testing

Hierna begon David met zijn hoofdonderwerp: het belang van testen en de voordelen van het toepassen van A/B split testing met de nieuwe versimpelde versie van website optimizer in Analytics (de interface hiervoor is simpeler gemaakt en gebruiksvriendelijk, het betreft geen nieuwe functionaliteit). Sinds kort is website optimizer geïntegreerd in Analytics. Hiervoor was het een zelfstandig programma. Door deze integratie is website optimizer voor veel websites toegankelijker geworden. Althans, voor premium gebruikers van Analytics is het mogelijk multivariate tests uit te voeren. Het verschil met A/B testing is dat je met deze test alle mogelijke combinaties kunt testen wat alleen statistisch haalbaar is met websites waar veel volume doorheen gaat. En er kan tenslotte altijd aan conversiepercentage worden gewerkt.

Remarketing

Na de lunch werden we opgevangen door de vriendelijke Canadees Stephane Hamel. Hij vertelde  over het toekennen van conversies in Analytics waarbij hij de mogelijkheden hiervoor bondig presenteerde. Dit betreft geen nieuwe functionaliteit, maar wat we al gewend zijn van Adwords search funnels. Hij benadrukte dat de last click altijd inzichtelijk is, maar er moet ook worden nagedacht over het pad wat de klant daarvoor heeft afgelegd. Dit pad hebben ze in een social funnel verwerkt (zie plaatje) waarbij het voor jouw website belangrijk is om de zogenoemde touchpoints (social share, page visit) inzichtelijk te maken: Eerder sprak Oogst-er Arjen Hettinga al over conversieattributie bij eTravel.

social%20funnel.350x350.jpeg

Zijn hoofdonderwerp betrof remarketing waarbij we statistieken voorgeschoten kregen ("96% will not convert at the first encounter") en werden voorgelicht over de prominente rol van remarketing binnen de hedendaagse display advertising markt. Met remarketing worden advertenties uiteraard een stuk gerichter en relevanter, omdat we een stuk meer weten over de bezoeker. De functionaliteit van AdWords hiervoor werd gedemonstreerd. Stephane gaf aan dat het zaak is klein te beginnen met remarketing, waarna langzaam de campagnes opgeschaald en geoptimaliseerd kunnen worden. Ook werd er nadruk gelegd op de ethische kant van remarketing. Als voorbeeld werd verteld over het zwangere meisje dat werd geconfronteerd met advertenties gebaseerd op haar zwangerschap voordat haar ouders het wisten. In dit gedeelte van de presentatie werd tevens een vraag gesteld over de cookie wetgeving waarbij Stephane uitsprak dat zijn verwachting is dat er uiteindelijk gelobbyd zal worden door de grote bedrijven (Microsoft, Google) voor een consensus ergens in het midden qua regelgeving. Dit betekent dat de kleinere bedrijven dus voorlopig niets anders te doen staat dan afwachten. Wil je toch weten wat je nu kan doen? Lees dan onze Cookie Q&A.

Analytics icm Social

Deze sessie startte met een korte uiteenzetting van de groei van Social Media en de toegenomen tijd die we hierop doorbrengen (wat overigens niet ten koste zou gaan van het gebruik van andere online kanalen). Vervolgens stak Stephane van wal over de mogelijkheden binnen Analytics, waaronder de mogelijkheid te leren uit welk sociaal kanaal het verkeer op jouw website terecht komt en welke bijdrage dit levert aan jouw conversies. In het laatste onderdeel 'Google+: "opportunities for you and your clients"' werd meteen verteld dat het geen 'reclamepraatje' zou worden en dat alle besproken producten gratis te gebruiken zijn. In sneltreinvaart werden Google Ripples, Hangouts en de social extensions onder de aandacht gebracht. Ripples is een Google tool waarin je kunt zien hoe een post op Google+ zich heeft verspreid over het internet. Je ziet dus wie de key influencers zijn en door wie en wanneer jouw post is gedeeld. Hangouts is een plaats waar je videoconversaties kunt houden met meerdere mensen tegelijk. Deze hangouts kunnen private zijn, maar kunnen ook live worden gestreamd naar je Google+ pagina of YouTube-kanaal. Regelmatig zullen er ook Google Engage Hangouts for agencies zijn. In de toekomst is het de bedoeling dat de fysieke bijeenkomsten zoals Google Engage zich gaan verplaatsen naar Hangouts. Het laatste onderwerp was social extensions, dit is eind vorig jaar al geïntegreerd in AdWords. Door je Google+ account te koppelen aan je AdWords account kun je de extensions toevoegen. Onder een ad verschijnt dan welke mensen uit je kringen een bepaalde pagina ge+1d hebben. Social extensions zorgen voor een 5 tot 10% verhoging van de CTR. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling dat alle Google diensten geïntegreerd worden in Google+. Als voorbeeld werd Google Places genoemd, dat nu Google Local in Google+ is. Ook zullen er meer andere diensten zoals Zagat (het Amerikaanse IENS) geïntegreerd worden.

google-engage.200x200.jpeg

In een notendop was het een erg leuke en informatieve dag. Het is duidelijk dat Google hard haar best doet om de functionaliteit van haar producten uit te breiden, PPC marketeers tevreden te houden en zo een prominente rol te blijven vervullen op de advertentiemarkt.  Social in de marketingmix zal toenemen, omdat de resultaten steeds beter te meten zijn. Dit was en blijft eigenlijk nog altijd het lastige van social media(samen met het loslaten van de controle op geplaatste content). Diversiteit van Ads blijft ook toenemen, nu dus weer social extensions en app extensions. En Google kennende zal het hierbij niet blijven.